۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
چه اطلاعاتی در وایت پیپر هر ارز دیجیتال وجود دارد؟

چه اطلاعاتی در وایت پیپر هر ارز دیجیتال وجود دارد؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، با اصطلاحات مختلفی سر و کار دارید که ممکن است برخی از آن‌ها برایتان تازگی داشته باشند.

به گزارش بازار، اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، با اصطلاحات مختلفی سر و کار دارید که ممکن است برخی از آن‌ها برایتان تازگی داشته باشند. در نهایت برای حضور قدرتمند در این بازار باید با تمام این اصطلاحات آشنا شوید. وایت پیپر که با عنوان سپیدنامه یا مقاله سفید نیز شناخته می‌شود، یکی از همین اصطلاحات است که به کاربران حوزه ارز دیجیتال کمک می‌کند که به اطلاعات جامعی راجع به هر رمز ارز برسند. هر چند این اصطلاح مختص بازار کریپتو نیست اما اگر صرفا این حوزه را بررسی کنیم، می‌توان گفت که وایت پیپر هر ارز دیجیتال اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که می‌توان بر مبنای آن ضمن شناخت رمز ارز مورد نظر، راجع به سرمایه گذاری و ترید روی آن تصمیم گیری کرد. مهم آن است که بدانید چه اطلاعتی در سپیدنامه وجود دارد.

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

اگر قبل از بررسی این موضوع به تعریف دقیقی از وایت پیپر ارز دیجیتال برسیم، خالی از لطف نخواهد بود. سپیدنامه درواقع مقاله‌ای است که از ترکیب متن، تصویر و نمودار تشکیل شده‌است و اهداف یک پروژهٔ رمزارز را به‌صورت کامل و شفاف توضیح می‌دهد. درنتیجه کاربران می‌توانند نسبت‌به رمز ارز موردعلاقهٔ خود، اطلاعات جامع‌تری به‌دست آورده و با آگاهی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به این‌که بیان دقیق هدف‌ها و حقایق راجع‌به هر رمز ارز، علاقه‌مندان به ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند، می‌توان گفت که سپیدنامه نقش بسیار مهمی در هر پروژهٔ ارز کریپتو دارد. سپیدنامه‌ها در قالب فایل پی‌دی‌اف ارائه می‌شوند. آنچه در سپسدنامه‌ها جلب توجه می‌کند، اطلاعات و توضیحات کوتاهی است که درک آن برای تمام کاربران کریپتو ملموس و ساده است.

اهمیت مطالعهٔ وایت پیپر در چیست؟

پیش از آن‌که اطلاعات موجود در هر سپیدنامه را بررسی کنیم، بهتر است بدانید که مطالعهٔ سپیدنامه‌ها چه اهمیتی دارد. حتماً می‌دانید که بازار کریپتوکارنسی یک بازار مالی نوپاست، هر چند رشد آن در چند سال اخیر قابل توجه بوده‌است، اما هنوز هم بسیاری از مردم این بازار مالی را به رسمیت نمی‌شناسند. شاید یکی از دلایل عمدهٔ آن، ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است. به هر حال برای این‌که بازار کریپتو به رشد کافی برسد، باید هویت قدرتمندی از خود نشان دهد.

اطلاعاتی که در وایت پیپرها منتشر می‌شود، درواقع تمام جزییات مربوط به یک پروژهٔ رمز ارز است و این امکان را به کاربران کریپتو می‌دهد که با آگاهی بیشتر و دید وسیع‌تر، به این بازار اعتماد کرده و سرمایه‌گذاری دقیق‌تری داشته باشند. برخی از ارزهای دیجیتال مانند شت کوین‌ها اعتبار کافی ندارند، در حالی که سپیدنامه هر رمز ارز رسمی بودن و معتبر بودن آن پروژه را نشان می‌دهد. به‌عبارتی پروژه‌هایی که سپیدنامه دارند، از اعتبار ییشتری برخوردارند. با توجه به این‌که اجباری در انتشار سپیدنامه نیست، می‌توان عدم انتشار آن را فاکتوری برای تشخیص پروژه‌های کلاهبرداری دانست.

اطلاعات موجود در وایت پیپر

برای نگارش و انتشار سپیدنامه‌ها، اصول و چارچوب خاصی تعریف شده‌است. درواقع هر سپیدنامه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌است که اطلاعات مربوط به هر پروژهٔ بلاک‌چین را دسته‌بندی می‌کند. در ادامه بخش‌های مختلف سپیدنامه را به اختصار شرح می‌دهیم:

چکیده و مقدمه

طبیعتاً اگر مخاطب از همان ابتدا یک تصویر کلی از پروژه در ذهن خود داشته باشد، برای آشنایی بیشتر با پروژه مشتاق‌تر خواهد شد. نوشتن چکیده در حد یک تا دو پاراگراف در مقالهٔ سفید، این تصویر کلی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. پس از آن در چند جملهٔ کوتاه تحت‌عنوان مقدمه، به معرفی کلی از پروژه رسیده و حوزهٔ فعالیت آن در بازار کریپتو به‌صورت دقیق مشخص می‌شود.

طرح مشکل

تمامی پروژه‌هایی که در بازار کریپتوکارنسی شکل می‌گیرند، درواقع به دنبال توسعه و ارتقای سیستم بلاکچین هستند. هر رمز ارزی که در این حوزه موفق‌تر باشد، بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. منظور از طرح مشکل در وایت پیپر آن است که تیم توسعه‌دهندهٔ پروژه ابتدا مشکلی را در فناوری بلاکچین مطرح کرده و سپس اهداف خود را برای بهبود و رفع مشکلات موجود شرح می‌دهند.

راهکار رفع مشکل

تا این قسمت از سپیدنامه، مخاطب با یک مشکل در فناوری بلاکچین آشنا شده و مسلماً شک و تردید او برای سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافته‌است. برای این‌که تیم توسعهٔ پروژه بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند، یک راهکار اساسی به او نشان می‌دهد. به این ترتیب مخاطب برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شود.

جزییات فنی

با توجه به پیچیدگی فناوری بلاکچین، ممکن است مخاطب با مطالعهٔ مشکل و راهکار، به درک درستی از موضوع سپیدنامه نرسیده باشد. در این قسمت، تیم متخصص بلاکچین در پروژهٔ موردنظر تمامی جزییات فنی و تخصصی پروژه را به زبان ساده و البته به شیوهٔ درست توضیح می‌دهد تا مخاطب به درک درستی از موضوع سپیدنامه برسد.

وایت پیپر

معرفی توکن اختصاصی

در هر پروژهٔ بلاکچین، توکن‌هایی وجود دارند که با اهداف مشخص مانند کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شوند. توکن‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بلاکچین اختصاصی ندارند، اما اهمیت زیادی در پروژه‌های رمز ارز دارند. با توجه به این‌که هر یک از توکن‌ها در پروژه‌های ارز دیجیتال نقش خاص خود را ایفا می‌کنند، معرفی آن‌ها در سپیدنامه اهمیت بسیاری دارد.

معرفی تیم توسعه‌دهنده

طبیعتاً توسعهٔ هر رمز ارز در حوزهٔ کریپتو، به تخصص و دانش زیادی نیاز دارد. هرچه فرایند توسعهٔ یک رمز ارز با دانش و تخصص بیشتری شکل بگیرد، میزان موفقیت آن بیشتر خواهد بود. با توجه به اهمیت این مسئله، تیم توسعه‌دهنده در پروژهٔ بلاکچین، در انتهای مقالهٔ سفید مربوط به پروژهٔ اختصاصی‌شان، تخصص و وظایف خود و نحوهٔ کارشان را شرح می‌دهند تا مخاطب به شناخت بیشتری از آن‌ها برسد.

نکته

برای این‌که تیم توسعه‌دهنده بتواند با انتشار وایت پیپر اعتماد مخاطب را جلب کند، باید در نگارش آن به چند نکتهٔ مهم توجه کند. به‌عنوان مثال، باید مقدمه‌ای جذاب و جامع داشته باشد، متنی روان و روایت‌گونه و براساس واقعیت را بنویسد. تصویر و نمودار را نیز فراموش نکند.‌

چه اطلاعاتی در وایت پیپر هر ارز دیجیتال وجود دارد؟

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به وایت پیپر یا سپیدنامهٔ مربوط به هر ارز دیجیتال و اهمیت انتشار آن صحبت کردیم و درنهایت اطلاعات موجود در آن را نیز شرح دادیم. همان‌طور که متوجه شدید، در هر سپیدنامه اطلاعات جامع مربوط به پروژه‌های بلاکچین شرح داده شده‌است. هر پروژه‌ای که سپیدنامهٔ آن منتشر شده باشد، قابل اعتماد بوده و قابلیت رشد و توسعهٔ آن بالاست.

کد خبر: ۲۳۸٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha