۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
بازتعریف شرکت های دانش بنیان | محصولات تجاری سازی می شوند
در گفتگو با معاون معاونت علمی رئیس جمهور مطرح شد؛

بازتعریف شرکت های دانش بنیان | محصولات تجاری سازی می شوند

شاهرود- معاونت علمی رئیس جمهور برای کمک به تولیدات دانش بنیان تلاش دارد تا بازتعریفی از شرکت های دانش بنیان کند در این تعریف جدید حمایت های جدی برای شرکت ها نوپا تعریف شده است.

بازار، گروه استان ها: شرکت های دانش بنیان چه مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان و چه خارج از آن برخی تسهیلات و تسهیل گری ها را دریافت می کنند تا بتوانند محصولات شان را به سمت تجاری سازی سوق دهند اما قبل از هر چیز نیاز است که تا شیوه ها و مشوق ها و تسهیل گری های معاونت علمی رئیس جمهور و پارک های علم و فناوری برای این نوع شرکت ها مشخص شود.

دلیل این امر آن است که تجاری سازی یک روند بسیار طولانی و دشوار است که ورود به آن نیازمند کفش های آهنین دارد و در نتیجه اقدامات باید از سوی شرکت های دانش بنیان سنجیده باشد تا با مشکل برخورد نکنند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حالا اما خبر از بازتعریف شرکت های دانش بنیان در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری می دهد تا روند حمایت ها و همچنین تجاری سازی ها تغییر و تسهیل شود.

روندی که گویا برای دو هزار شرکت دانش بنیان با کارکنان بالای ۱۰۰ نفر نیز در کشور محقق شده و این می تواند یک دستاورد خوب برای دولت سیزدهم نیز محسوب شود برای بررسی این موضوع با رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به گفتگو نشستیم وی برای بازدید از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان به شاهرود سفر کرده بود.

* درباره روند تجاری سازی صحبت کنید

درباره روند تجاری سازی محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان باید گفت از آنجا که مسائل شرکت های دانش بنیان متعدد است نسخه های تجاری سازی نیز تفاوت دارد برای برخی از دانش بنیان ها تسهیل کسب و کار رخ می دهد یا برای مثال مشکلاتی که در گمرک یا مجوزهای وزارت بهداشت و ... دارند حل خواهد شد.

شرکت های نوپا در ابتدای امر نیازمند کمک های خاص در زمینه تسهیل کسب و کار و یا مهارت های کسب و کار و تکمیل محصولات خود دارند لذا باید کمک لاعوض یا وام های ترجیحی بی بهره به آنها تعلق گیرد

برخی دیگر مشکلات شان تسهیلات است که در این زمینه تلاش می شود تا برای توسعه زیرساخت های این نوع شرکت ها و همچنین تامین سرمایه در گردش، تامین مالی از طریق تسهیلات بانکی صورت گیرد، که همراهی خوبی در این زمینه در استان سمنان وجود دارد.

برخی دیگر از شرکت ها نیز در قالب کنسرسیوم ها سرمایه گذاری های مشارکتی و اتصال آنها به سازمان هایی که می توانند از خریداران محصولات و خدمات تولیدی آنها باشند، مورد حمایت در راستای تجاری سازی قرار خواهند گرفت و برای آنها اتفاقات خوبی رقم می خورد.

بازتعریف شرکت های دانش بنیان | محصولات تجاری سازی می شوند

* چند شرکت موفق به این امر شده اند؟

۲۰ درصد شرکت های دانش بنیان کشور توانسته اند به مقوله تجاری ورود کرده و آن را به صورت موفق پشت سر بگذارند البته این آمار صرفاً برای شرکت هایی است که توانسته اند بزرگ شده و بیش از ۱۰۰ نیروی کار داشته باشند وگرنه تجاری سازی یک نوع فرایند است که برای شرکتی با یک میلیارد تومان اعتبار کلی نیز رخ خواهد داد.

مجموعاً دو هزار شرکت دانش بنیان بالای ۱۰۰ نفر و در اشل بزرگ دانش بنیان ها در سراسر کشور وجود دارد که توانسته اند فرایند تجاری سازی را انجام دهند و امیدواریم که بتوانیم در ارتقای بازارهای این دست از شرکت ها نیز موفقیت های بهتری را کسب کنیم. البته در این زمینه دسته بندی جدید نیز ارائه شده است.

* به شیوه تغییر دسته بندی ها نیز تاکید کردید درباره این امر توضیح دهید

شرکت های نوپا در ابتدای امر نیازمند کمک های خاص در زمینه تسهیل کسب و کار و یا مهارت های کسب و کار و تکمیل محصولات خود دارند لذا باید کمک لاعوض یا وام های ترجیحی بی بهره به آنها تعلق گیرد پس در نتیجه نیاز است که یک دسته بندی جدید برای شرکت های دانش بنیان داشته باشیم تا بتوانیم این نوع شرکت های مورد نیاز حمایت های خاص را جدا سازیم با این هدف معاونت علمی رئیس جمهور تصمیم گرفته تا شرکت های دانش بنیان را در دسته بندی جدیدی بیاورد.

در دسته بندی جدید همچنین شرکت های بزرگی که تمرکز بر دانش بنیان دارند از شرکت هایی که بخشی از کارشان دانش بنیان است جدا می شود

در دسته بندی جدید همچنین شرکت های بزرگی که تمرکز بر دانش بنیان دارند از شرکت هایی که بخشی از کارشان دانش بنیان است جدا می شود و در واقع سه سبد را شکل دهد شرکت های نوپا، شرکت هایی که بخشی از فعالیت شان دانش بنیان است و شرکت هایی که تمرکز کلی آنها بر روی دانش بنیان ها قرار دارد. در واقع معاونت علمی ریاست جمهوری یک بازتعریف برای دانش بنیان ها ارائه کرده تا بتواند از این طریق کمک خوبی را به شرکت های دانش بنیان و به خصوص شرکت های نوپای نیازمند حمایت داشته باشد.

* درباره سفر خود و برنامه های معاونت علمی بگویید

یکی از برنامه های جدی معاونت علمی ریاست جمهوری این است که در دوره های نزدیک تر به همه استان ها سفر کنیم در این راستا تقسیماتی صورت گرفته تا معاونان بتوانند هر هفته یک استان را با محوریت بررسی ظرفیت های شرکت های دانش بنیان بازدید کنند.

بازدید از شرکت های دانش بنیان و همچنین آخرین دستاوردهای پارک ها از جمله اهداف این نوع بازدید ها است خوشبختانه وضعیت بسیار خوبی در زمینه دانش بنیان و صنعت در استان سمنان وجود دارد که در زمره آنها می توان به خودروسازی، قطعه سازی، فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی و انرژی خورشیدی و ... اشاره کرد.

معاونت علمی ریاست جمهوری می کوشد تا ظرفیت های استانی موجود در زمینه دانش بنیان ها را به نیازهای ملی کشور گره بزند تا بتوانیم از دانش بنیان ها بهره کافی را ببریم. از سوی دیگر بررسی و رفع مشکلات دانش بنیان ها و پروژه هایی که در دست اجرا دارند از دیگر مسائلی است که معاونت علمی رئیس جمهور آن را پیگیری می کند لیکن تلاش ما این است که بتوانیم ظرفیت های موجود دانش بنیان استان سمنان را به پروژه های ملی متصل سازیم.

کد خبر: ۲۳۸٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha