۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
استقبال ۲۰۰ میلیون دلاری روس ها از فارمکس؛ صنعت ماده موثره دارویی میزبان ۵۰ نماینده خارجی می شود
دبیر سیاست گذاری نمایشگاه فارمکس مطرح کرد

استقبال ۲۰۰ میلیون دلاری روس ها از فارمکس؛ صنعت ماده موثره دارویی میزبان ۵۰ نماینده خارجی می شود

کریمی دبیر سیاست گذاری نمایشگاه فارمکس به بازار گفت: فارمکس ۱۴۰۲ با حضور نماینده ۵۰ شرکت خارجی و در راستای معرفی دستاوردهای حوزه ماده موثره دارویی و بسترسازی برای صادرات برگزار خواهد شد.

بازار؛ گروه صنعت: فارمکس به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی صنعتی در حوزه فارماسیوتیکس و پزشکی سراسر جهان معرفی می شود. این رویداد سالانه در کشورهای مختلفی برگزار می ‌شود و شرکت‌ کنندگان برای بررسی تازه ترین دستاوردهای کشور برگزار کننده و سایر مشارکت کنندگان در آن حضور می یابند.

نمایشگاهی که برای کشورهای دارای صنعت مواد اولیه دارو و داروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است و این رویداد فرصتی مهم برای معرفی صنعت پزشکی و فارماسیوتیکس کشور به دنیا، تبادل دانش و تجربیات با شرکت ‌کنندگان دیگر، ارتقا صنعت و توسعه اقتصادی به شمار می آید.

رویدادی که شرکت ‌های داخلی در آن حضور می یابند و نسبت به معرفی محصولات و خدمات خود به بازار جهانی اقدام می کنند. همچنین آن ها در این رویداد فرصت می یابند همکاری های جدیدی را با سایر شرکت ‌کنندگان در زمینه تحقیق، توسعه و فناوری آغاز کنند.

در رابطه با این رویداد که از ۳۱ مرداد ماه به مدت چهار روز در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار خواهد شد؛ میثم کریمی مشاور سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی و دبیر سیاست گذاری نمایشگاه فارمکس در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* ایران به عنوان یکی از معدود کشورهای دارای دانش و صنعت تولید ماده موثره دارویی معرفی می شود، بفرمایید در حال حاضر چه تعداد ماده موثره دارویی در داخل کشور تولید می شود و به دانش تولید آن ها دست یافته ایم؟

در حال حاضر حدود ۵۰۰ ماده موثره دارویی در داخل کشور تولید می شود و خبر خوش اینکه از حدود پنج ماده موثره جدید نیز در نمایشگاه فارمکس پیش رو رونمایی خواهد شد.

بخشی از این مواد موثره نیز متعلق به گروهی از مکمل ها است که برای نخستین بار در کشور تولید خواهد شد. گروه ماده موثره بعدی نیز ورکینگ استانداردهای دارویی است که به شدت مصرف ارزی داشته و خوشبختانه به تازگی به دانش تولید آن ها دست یافته ایم. ۲ مجموعه خوب این محصولات را تولید می کنند و قرار است تولیداتشان را در فارمکس امسال رونمایی کنند.

* درباره رویداد فارمکس برایمان بگویید و بفرمایید برگزاری این رویداد از چه جهت برای کشور حائز اهمیت است؟

نخستین بار فارمکس در یک فضای ۲ هزار متری در جزیره کیش شروع به کار کرد و حالا در پنجمین دوره آن مفتخر هستیم که این رویداد را در فضایی با ۶۰ هزار متر مربع مساحت و با حضور ۵۳۰ شرکت برگزار کنیم.

همین توسعه رویداد نشان دهنده اهمیت و بازدید خوبی که از آن به عمل می آید است. همچنین این رویداد به عنوان بزرگ ترین رویداد خاورمیانه به صورت کاملا تخصصی و با حضور اهالی صنعت برگزار می شود.

در این رویداد ۱۲۰ عنوان نشست تخصصی، ‌کارگاهی و غیره برگزار می شود که فقط ۴۰ کارگاه آن آموزشی است و به شرکت کنندگان گواهی حضور اهدا می شود. همچنین در ۱۲ حوزه نیز جوایز به شرکت های برتر که دستاوردهایشان را معرفی کرده اند و در معرض نمایش گذاشته اند جوایز اهدا خواهد شد.

این جوایز نیز در حوزه های صادرات، بسته بندی جعبه های دارویی، ‌بسته بندی مواد اولیه، دوستدار محیط زیست و غیره اهدا خواهد شد.

* با توجه به اینکه فارمکس امسال متفاوت از سال های قبل و کمی گسترده تر برگزار می شود به نظرتان باید شاهد حضور نمایندگان چه کشورهایی در آن باشیم؟

بستر سازی های فارمکس ۲۰۲۳ نشان دهنده این است که نمایشگاه امسال بسیار قدرتمند و به صورت بین المللی برگزار خواهد شد؛ به طوری که امسال از کشورهایی اعلام آمادگی برای حضور در این رویداد کرده اند که سال های گذشته میزبان آن ها نبودیم.

نماینده حدود ۵۰ کشور با وجود تحریم ها در رویداد فارمکس شرکت خواهند کرد

خوشبختانه نماینده حدود ۵۰ کشور در همین شرایط که هنوز تحت تحریم خصمانه برخی از کشورها هستیم در رویداد فارمکس شرکت خواهند کرد. البته توسعه این صنایع و در کنار آن بهبود روابط بین المللی نیز می تواند بستری فراهم کند تا در آینده ای نزدیک شاهد حضور شرکت های خارجی به صورت مستقیم در این رویداد باشیم.

از دیگر ویژگی های مثبت و جدید این رویداد نیز می توان به حضور ۱۶ هیئت تجاری با همراهی سفرای آن ها در این نمایشگاه اشاره کرد. از این رو سلسله نشست های B۲B در این رویداد برگزار خواهد شد که مسئولیت آن ها را امور بین الملل وزارت بهداشت بر عهده گرفته و سفرای هشت کشور نیز برای حضور در آن ها اعلام آمادگی کرده اند.

* با توجه به جلسات و برنامه هایی که برای حضور سفرای کشورهای خارجی و هیئت های تجاری دارید بفرمایید چه مقدار از کل تولیدات سندیکای ماده موثره دارویی صادر می شود و چه ظرفیتی در این بخش وجود دارد؟

هرچند اعضای سندیکا در دو حوزه تولید نهایی محصول و ماده موثره فعالیت دارند و اگر بخواهیم کل حجم صادرات را محاسبه کنیم در عمل کل صادرات زنجیره دارویی کشور را شامل می شود اما فقط در بخش ماده موثره دارویی می توان گفت سال ۱۴۰۱ توانستیم ۵۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشیم. بر این اساس پیش بینی می شود این رقم در ۱۴۰۲ به ۷۰ میلیون دلار افزایش یابد.

البته ظرفیت ارزآوری از تولیدات ماده موثره دارویی خیلی بیشتر از این اعداد است و امید است با باز شدن بازارهای جهانی و برگزاری چنین رویدادهایی بتوانیم حجم درآمدهای ارزی از مسیر صادرات دارو و ماده موثره دارویی را به صورت چشمگیری افزایش دهیم.

* در حال حاضر کشورهای هدف صادراتی که مشخص کرده اید چه کشورهایی هستند؟

کشورهای هدف صادرات ماده موثره دارویی که اکنون به آن ها صادرات داریم شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، همچنین عراق، افغانستان، ترکیه و غیره می شود. البته آبان ماه پیش رو نیز قرار است طی سفری به کوبا، صادرات به این منطقه نیز آغاز شود.

کشورهای آمریکای جنوبی طی بازدیدی از خطوط تولید ایران نسبت به واردات ماده موثره به کشورشان از ایران خیلی استقبال کردند

همچنین کشورهای آمریکای جنوبی نیز طی بازدیدی که از خطوط تولید ایران داشتند نسبت به واردات ماده موثره به کشورشان از ایران خیلی استقبال کردند؛ چرا که ضمن مشاهده عمق کیفیت تولیدات ایرانی، آن ها بیشتر تولید نهایی محصول را دارند و ظرفیتی در زمینه تولید ماده اولیه ندارند و نیازمند واردات هستند.

کشورهای حوزه سی ای اس نیز به عنوان مقاصد اصلی صادراتی ایران معرفی می شوند و هرچند آن ها هم چندین شرکت تولیدکننده دارو دارند اما ماده اولیه ساز نیستند.

* طی سال های گذشته، هیئت هایی از روسیه به ایران آمدند و از دستاوردهای زنجیره تولید دارو و تجهیزات پزشکی بسیار استقبال کردند بفرمایید در راستای ارزآوری از این روسیه چه برنامه ای در دست دارید؟ آیا تاکنون به نقطه مشترکی برای همکاری رسیده اید؟

بله، نمایشگاه سال گذشته همانطور که گفتید بسیار مورد استقبال روس ها قرار گرفت و طی آن ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد با آن ها برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی برای تولید آنتی بیوتیک منعقد کردیم که دستاوردهای آن نیز نصیب کشور خواهد شد.

همچنین امسال نیز از آن ها دعوت به عمل آمده تا در پنجمین دور از برگزاری فارمکس حضور یابند و دستاوردهای تازه تر را برای توسعه همکاری ها مشاهده کنند. به طور کلی روسیه به عنوان یکی مقاصد اصلی صادراتی ایران معرفی می شود و برنامه هایی نیز متناسب با آن در دست اجرا داریم.

کد خبر: ۲۳۸٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha