هوش مصنوعی می‌تواند گذرواژه‌ کاربران را سرقت کند

هوش مصنوعی می‌تواند گذرواژه‌ کاربران را سرقت کند

مطالعه‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند گذر واژه‌ی کاربران را با دقت ۹۵ درصد از طریق گوش دادن به صدای فشردن صفحه کلید سرقت کند.

به گزارش بازار، مطالعه‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند گذر واژه‌ی کاربران را با دقت ۹۵ درصد از طریق گوش دادن به صدای فشردن صفحه کلید سرقت کند.

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در اوایل ماه جاری منتشر شد، هکرها می‌توانند گذرواژه‌ی کاربران را با دقتی تقریباً عالی از طریق گوش دادن به ضربه‌های کلید افراد و با کمک ابزارهای هوش مصنوعی سرقت کنند.

گروهی از دانشمندان کامپیوتر مستقر در انگلیس یک مدل هوش مصنوعی را آموزش دادند تا صداهای ایجاد شده توسط ضربه زدن به کلید در نسخه ۲۰۲۱ مک بوک پرو (که یک لپ تاپ محبوب به حساب می‌آید) را شناسایی کند.

بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده توسط دانشگاه کورنل، زمانی که برنامه هوش مصنوعی در یک گوشی هوشمند نزدیک فعال شد، توانست گذر واژه تایپ شده را با دقت فوق العاده ۹۵ درصد بازتولید کند.

این ابزار هوش مصنوعی مورد علاقه هکرها، در حین گوش دادن به تایپ کردن از طریق میکروفون لپ‌تاپ در یک کنفرانس ویدیویی (از طریق برنامه زوم) بسیار دقیق بود.

محققان گفتند که ضربه‌های کلید را با دقت ۹۳ درصد بازتولید می‌کند که یک رکورد است.

محققان هشدار دادند که خیلی از کاربران از این خطر که بازیگران بد می‌توانند از طریق رصد تایپ آن‌ها دسترسی غیرمجاز به حساب‌شان داشته باشند بی اطلاع هستند (نوعی حمله سایبری که آن را حمله کنترل جانبی صوتی نامیدند).

به عنوان مثال، هنگام تایپ رمز عبور، افراد به طور مرتب صفحه نمایش خود را پنهان می‌کنند، اما برای مخفی کردن صدای صفحه کلید خود کاری انجام نمی‌دهند.

برای اندازه‌گیری دقت، محققان ۳۶ کلید لپ‌تاپ را در مجموع ۲۵ بار فشار دادند که از میزان فشار و انگشت متفاوت بود.
این برنامه قادر به گوش دادن به عناصر شناسایی هر کلید، مانند طول موج صدا بود. این گوشی هوشمند، یک آیفون ۱۳ مینی بود که در فاصله ۱۷ سانتی متری از صفحه کلید قرار داشت.

امکان کمک ابزارهای هوش مصنوعی به هکرها یک خطر دیگری برای این فناوری در حال رشد است.

کد خبر: ۲۳۷٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha