۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
فضاهای بلااستفاده صنایع فرصتی برای کارآفرینی است| هزارتوی مشکلات مشاغل خرد و خانگی
بازار از استان سمنان گزارش می دهد؛

فضاهای بلااستفاده صنایع فرصتی برای کارآفرینی است| هزارتوی مشکلات مشاغل خرد و خانگی

شاهرود- فضاهای پرشمار بلا استفاده‌ای در استان سمنان وجود دارد که می‌تواند به محلی برای تولید مشاغل خرد و خانگی تبدیل و بخشی از مشکلات این نوع تولیدگران را کاهش دهد.

بازار، گروه استان ها؛ یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مشاغل خرد و کسب و کارهای خانگی که به تازگی توسعه پیدا کرده‌اند با آن روبرو می‌شوند فضای کافی کارگاهی برای تولید است کسب و کارهای نوپا به واسطه مشکلات مالی امکان تهیه فضای مناسب برای توسعه کسب و کار خود ندارند در نتیجه برخی از آنها علی رغم داشتن پتانسیل‌های فراوان، امکان حرکت به جلو را پیدا نمی کنند.

در مقابل اما فضاهای بلا استفاده فراوانی در استان سمنان وجود دارد که درب آنها سال‌ها بسته شده و استفاده از آنان نمی‌شود. در استان سمنان بسیار مدارس فضاهای دانشگاهی سوله‌های ورزشی اماکن اداری و انبارهای خالی وجود دارد که رها شده و استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.

اموال مازاد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: دولت در طرح واگذاری اموال مازاد تلاش دارد بخشی از آنها را به فروش رسانده و اعتبارات حاصل از آن را صرف امور توسعه‌ای کند اما باز هم این فضاها همچنان در استان سمنان موجود هستند برای مثال یک فضای دانشگاهی در شاهرود وجود دارد که علی رغم داشتن آزمایشگاه فضاهای متعدد درسی سالن جلسات و غیره رها شده در حالی که فقط آزمایشگاه آن به تنهایی می‌تواند نیاز بخش اعظمی از مشاغل خانگی و روستایی را برای کسب مجوزهای بهداشتی لازم مانند سیب سلامت رفع و تامین کند اما از آن استفاده نمی‌شود.

جلالی کارشناس: ما سردخانه هایی حتی داریم که سال ها بلااستفاده رها شده است لذا تک تک این مکان ها می توانند کارگاه های تولیدی باشند

مهدی حسینی نژاد بیان می کند: مجموع سوله‌ها و انبارهای خالی رها شده در استان سمنان آنقدر فضای هدر رفته را شامل می‌شود که می‌توان به زعم صاحب نظران ده ها شغل و کسب و کار خرد را در آن جای داد شگفت آور اینجا است که برخی از این فضاها دارای امکانات وسیعی از جمله آزمایشگاه سالن جلسات امکان ارتباطات با فیبر نوری و غیره را نیز دارند هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.

وی افزود: کمترین استفاده‌ای که از این فضاها می‌توان برای کسب و کار خورد و مشاغل روستایی و خانگی بهره برد اعطای مکان بابت تولید است بنا به اطلاعات غیر رسمی فقط در شهر شاهرود ۷۰۰ هکتار فضای انبار یا سوله مکان‌های آموزشی و ورزشی و رها شده و بلا استفاده وجود دارد که بسیاری از آنها قابل استفاده بوده و حتی نوساز هستند اما نه بهره‌بردار از آنها استفاده می‌کند و نه واگذار می‌شوند تا بقیه بتوانند از آنها بهره‌مند شوند لذا این فضاها در گوشه‌ای اصطلاحاً خاک می‌خورند.

فضاهای بلااستفاده صنایع فرصتی برای کارآفرینی است| هزارتوی مشکلات مشاغل خرد و خانگی

واگذاری مجموعه های شهری

این کارشناس همچنین با ذکر مثالی درباره این موضوع می گوید: یکی از موارد این دست مجموعه های فنی و حرفه ای در شهرهای استان سمنان است برای مثال در فرومد مجموعه فنی و حرفه ای ساختمانی را برای فروش اموال مازاد قرار داده که کاملاً می تواند نیاز بافنده ها، تولید کنندگان خانگی و مشاغل روستایی را از فضای مورد نیاز تامین کند اما قرار است آن را به غریبه ای بفروشند تا از استان خراسان رضوی بیاید و آن مکان را انبار کند و هیچ نفعی برای مردم روستا متصور نباشیم.

حسینی نژاد می افزاید: از سوی دیگر روستای فرومد ۲۰ درصد از کرومیت ایران را در اختیار خود داشته و یکی از مهمترین معادن استان سمنان در این روستا قرار دارد حالا که قرار است یک درصد درآمد های معدنی در محل روستا هزینه شود چرا این هزینه را صرف آماده سازی مکانی برای اشتغال خانگی و کارگاه های مشاغل خرد و کسب و کارهای روستایی نکنیم ؟

یک مسئول کارگاه بافندگی در طرود نیز همین نظر را دارد محمد ربیعی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه عمده مشکل کارگاه های بافندگی امروز مکان تولید و مواد اولیه است که گران شده اند، گفت: اگر مکانی وجود داشته باشد که بتوانیم در آن دار قالی برپا کنیم همین حالا می توانیم حداقل ۲۰ بافنده دیگر را نیز به کار بگیریم و این یعنی ۲۰ خانواده دیگر از آن بهره مند می شوند.

ربیعی بیان می کند: به دلیل کوچکی مکان امکان آن را نداریم در روستا که مکانی وجود ندارد و در شهر هم اجاره بها و خرید ملک برای ما میسر و امکان پذیر نیست از سوی دیگر اگر امکانش هم باشد، بافنده ها نمی توانند به شهر بیایند در نتیجه اگر بتوان از مدارس حتی به صورت مقطعی و نیمه وقت یا از انبارهای جهاد و ... که خالی هستند بهره گرفت، می توانیم کارگاه دایر کنیم و نفع آن به همه برسد.

فضاهای بدون استفاده دولتی

در این مورد یک صاحب نظر مسائل شهری و توسعه شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: یکی از دانشگاه های استان سمنان نیز چنین وضعیتی را دارد این دانشگاه در شاهرود ابتدا راه اندازی شد اما بعد از مدتی نصف فضای آن هم مورد استفاده قرار نگرفت و حالا صد ها متر فضای بلااستفاده در این مکان وجود دارد که می توان آن را به کارگاه بدل کرد از سوی دیگر انبارهای فراوانی نیز وجود دارند که می توان آن را به کسب و کارها داد.

علی جلالی با بیان اینکه فضاهای بسیاری وجود دارد که امکان واگذاری آنها حداقل به صورت مقطعی وجود خواهد داشت، ابراز کرد: این فضاها می تواند نیازهای یک کارگاه را برای مدت کوتاهی حداقل تامین کند تا کارگاه بعد از سرپا شدن به فکر تامین مکان دائمی برای خود باشد.

همتیان کارشناس: مکان های بدون استفاده و رها شده می تواند به صورت استجاری واگذار شوند تا بخشی از نیاز کسب و کارها را تامین کند

وی افزود: ما سردخانه هایی حتی داریم که سال ها بلااستفاده رها شده است لذا تک تک این مکان ها می توانند کارگاه های تولیدی باشند و ما حاضر هستیم آنها را حتی اجاره هم کنیم چرا که فضاهای مناسب برای کسب و کارها اصلا در شهرهای استان وجود ندارد و اگر هم باشد میلیون ها تومان برای صاحبان مشاغل هزینه دارد.

فضاهای بلااستفاده صنایع فرصتی برای کارآفرینی است| هزارتوی مشکلات مشاغل خرد و خانگی

تسهیل گری در مشاغل خرد

به سراغ یک کارشناس اقتصادی می رویم حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مشاغل خرد و کسب های خانگی برای توسعه نیازمند مکان هستند اما باید در نظر داشت که این مکاسب به واسطه نوپا بودن، توان تامین هزینه های مکان را نیز ندارند در نتیجه استفاده از فضاهای بلااستفاده برای این نوع کسب و کارها غنیمتی مهم و مفید به حساب می آید.

همتیان افزود: یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشت مکان هایی هستند که نمی توان برای آنها تصمیمی گرفت برای مثال انبار یا مدرسه ای که در یک روستا فرسوده شده اصلا صرفه اقتصادی تعمیر و مرمت هم ندارد از سوی دیگر برای مثال آموزش و پرورش اصلا بودجه لازم برای نوسازی آن هم ندارد در نتیجه چرا این مکان ها واگذار نمی شوند؟

وی با بیان اینکه مکان های بدون استفاده و رها شده می تواند به صورت استجاری واگذار شوند تا بخشی از نیاز کسب و کارها را تامین کند، تاکید کرد: از یک سو نه جهاد نه آموزش و پرورش اعتبار لازم برای کوبیدن و بازسازی این بناها را ندارد از سوی دیگر سال ها است که این بناها بلااستفاده رها شده لذا به نظر می رسد بهترین کار اجاره دادن همین بناها به کسب کارها است.

در واقع فراهم کردن فضای کار برای کسب و کارهای خانگی و روستایی و کسب و کارهای خرد یک نوع تسهیل گری محسوب می شود که یکی از رسالت ها و کمک های دولت به کسب و کارها به حساب می آید اما تا امروز که اراده کافی برای این موضوع وجود نداشته است.

کد خبر: ۲۳۷٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha