۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
اختصاص بخشی از عوارض صادرات گاز برای گازرسانی روستاها و تجهیز مدارس
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح کرد

اختصاص بخشی از عوارض صادرات گاز برای گازرسانی روستاها و تجهیز مدارس

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم گفت: مقرر شد ۴۰ درصد عوارض اخذ شده از صادرات خالص گاز به گرمایش و سرمایش مدارس اختصاص پیدا کند.

به گزارش بازار، محسن زنگنه در تشریح بررسی لایحه برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق گفت: در ادامه بررسی ماده ۹۲ که در خصوص آموزش و پرورش بود، مقرر شد تمامی ماموریت‌های نهضت سوادآموزی با شرط اینکه ایجاد ساختارهای جدید صورت نگیرد به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش محول شود، همچنین مقرر شد که ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد ارزش افزوده جهت حمایت از ورزش دانش آموزی، عشایری، روستایی، ورزش همگانی در اختیار دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، ادامه داد: مقرر شد اماکن آموزشی که توسط خیرین ساخته شده به صورت ۵۰ درصد سهم خیرو ۵۰ درصد مابقی هم به عنوان دیون و اعتبار مالیاتی منظور شود و توسط خیر یا خیرین به اتمام برسد. ساخت حداقل ۲۰۰ مجتمع آموزشی پرورشی بزرگ مقیاس به عنوان حیات طیبه در طول ۵ سال برنامه هفتم از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق بود.

وی افزود: در خصوص عوارض اخذ شده از صادرات خالص گاز مقرر شد که ۴۰ درصد به گرمایش و سرمایش مدارس اختصاص پیدا کند، که قبلا این رقم ۲۰ درصد بود و ۶۰ درصد باقیمانده هم به گازرسانی روستاها اختصاص پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بیان اینکه امروز با اتمام مواد مربوط به آموزش و پرورش وارد مواد مربوط به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی شدیم، ادامه داد: در ماده ۸۲، براساس جدولی که امروز به تصویب کمیسیون تلفیق رسید مقرر شد که تعداد گردشگران ورودی به کشور سالیانه به ۱۵ هزار نفر در پایان برنامه هفتم برسد که در حال حاضر حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر است، تعداد هتل‌ها به ۱۹۰۰ هتل افزایش پیدا کند، تعداد موزه‌های فعال کشور از ۷۷۵ مورد در حال حاضر در انتهای برنامه به هزار موزه برسد و همچنین در طول برنامه ۱۰ آثار ملی کشور یا آثار تاریخی کشور ثبت جهانی شود.

زنگنه عنوان کرد: مقرر شد ارزش صادرات صنایع دستی در سال پایانی برنامه به ۴۹۰ میلیون یورو افزایش پیدا کند و رشد سالانه اقتصاد صنایع دستی ۸ درصد پیش بینی شده است. همچنین تعداد شاغلین حوزه تولیدات صنایع دستی که هم اکنون ۵۰۰ هزار نفر است به یک میلیون نفر افزایش پیدا کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و همچنین تقویت اقتصاد گردشگری مقرر شد که مجوز لازم برای واردات کشتی‌های گردشگری، شناورهای تفریحی، وسایل نقلیه و تجهیزات ویژه گردشگری توسط دولت با معافیت حقوق ورودی انجام شود.

وی عنوان کرد: همچنین بحث رقومی سازی نقشه‌های عرصه و حریم آثار ملی در محدوده بافت‌های تاریخی و نقشه‌های حدنگاری، بازنگری حریم‌های آثار ثبتی پیشین و همچنین تعیین حریم آثار ثبتی جدید به موجب آئین نامه از جمله مصوبات امروز بود، مشخص نبودن حریم آثار تاریخی مشکلات زیادی را برای هموطنانمان در روستاهای متعدد در حوزه‌های کشاورزی و دامداری به وجود آورده که دولت را مکلف کردیم هر سال ۲۰ درصد حریم این آثار توسط دولت مشخص شود که تا انتهای برنامه حریم کل آثار تاریخی ثبت ملی و جهانی شده کشور مشخص باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همچنین میراث فرهنگی و گردشگری مکلف شد که ۳ ماه پس از ثبت ملی یا جهانی هر اثر حریم آن را طبق آئین نامه مربوطه تعیین کند، افزود: اعطای مجوز شرکت‌های توسعه دهنده تسهیل گر سرمایه گذاری و بهره برداری در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی از دیگر مصوبات کمیسیون بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تکالیف وزارت راه و شهرسازی جهت صدور مجوز طرح‌های گردشگری با کاربری ترکیبی، تجاری و اداری، مسکونی و گردشگری از دیگر مصوبات امروز بود که می‌تواند در جذب سرمایه گذار برای پروژه‌های گردشگری بسیار موثر باشد. عدم امکان تغییر کاربری گردشگری نیز از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق بود.

کد خبر: ۲۳۷٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha