۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
پیشرفت چشم افزون کارخانه های صنعتی ایرانی در تولید الکتروموتور ac صنعتی

پیشرفت چشم افزون کارخانه های صنعتی ایرانی در تولید الکتروموتور ac صنعتی

در کشورمان ایران انواع الکتروموتورهای مختلفی به فروش می رسد. برخی از آن ها وارداتی بوده و محصول کشورهای اروپایی و چینی هستند.

تفاوت تولیدات الکتروموتور صنعتی اروپایی و ایرانی

در کشورمان ایران انواع الکتروموتورهای مختلفی به فروش می رسد. برخی از آن ها وارداتی بوده و محصول کشورهای اروپایی و چینی هستند. برخی دیگر نیز در داخل کشور تولید و عرضه می شوند. بسیاری از افراد استدلالشان بر این است محصولات ایرانی کیفیت لازم را ندارند و پس از مدتی نیاز به سرویس کاری و یا تعمیر دارند.

به همین دلیل محصولات اروپایی و چینی را انتخاب می کنند. اما باید اشاره کنیم که بسیاری از الکتروموتورهای ایرانی به خارج از کشور صادر می گردد و توسط مهندسانی نخبه و با دانش روز استانداردهای اروپا طراحی و تولید شده اند. اما قصد داریم بر تولیدات الکتروموتورهای ایرانی وخارجی مروری داشته باشیم و تفاوت های مدل های ایرانی و خارجی را بررسی کنیم.

الکتروموتور چیست و چه کاربردی در صنعت دارد

برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی از الکتروموتور استفاده می شود. در صنعت داروسازی و مواد غذایی از انواع الکتروموتور AC و DC به طور گسترده بکار گیری شده است. در صنعت قطعا دیده اید که تجهیزات برای ساخت انواع مواد غذایی باید ماهیت حرکتی داشته باشند. به عنوان مثال در کارخانه تولید سوسیس و کالباس برای ترکیب مواد از همزن های صنعتی بسیار بزرگی استفاده می شود که وظیفه
آن مخلوط کردن مواد و ادویه هاست. می خواهیم بگوییم که حرکت دستگاه توسط الکتروموتور انجام می شود. آن نیرویی که دستگاه را به حرکت در می آورد از الکتروموتور به وجود آمده است.

بسته به نوع دستگاه، توان موتور ac در هنگام خرید اهمیت پیدا می کند که باید به این موضوع توجه کرد.  شما میتوانید برای دریافت مشاوره قبل از خرید به وب سایت شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان مراجعه کنید و از کارشناسان این مجموعه مشاوره دریافت کنید.

تولیدات ایران در موتور های صنعتی توسط کدام شرکت ها انجام میشود؟

شرکت موتوژن که در شهرک صنعتی تبریز واقع شده است به تولید انواع الکتروموتورهای سه فاز، تک فاز و الکتروموتور دالاندر با دور دور می پردازد. لازم به ذکر است که الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز دارای ویژگی های مختلفی هستند و تفاوت آن ها در متریال مصرفی و مدل خازن است.

شرکت الکتروژن در ایران نیز از شرکت هایی بوده که به واردات الکتروموتور در مدل های مختلفی پرداخته است. الکتروموتورهای صنعتی تک فاز و سه فاز با متریال چدن و آلومینیومی محصول الکتروژن به فروش می رسد.

شرکت جمکو در سبزوار به تولید انواع الکتروموتور وژنراتور در ایران پرداخته است. این تولیدات صورت گرفته در شرکت جمکو، شامل الکتروموتورهای سه فاز صنعتی از ۵/۵ کیلووات تا ۱۰۰۰۰ کیلووات مطابق با استانداردهای بین المللی می باشد. تست های لازم برای ساخت الکتروموتور طبق استانداردهای جهانی و با دانش روز توسط متخصصان ایرانی به ملوب ترین شکل ممکن انجام می پذیرد.

شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان هم نماینده رسمی فروش این الکتروموتور های ایرانی میباشد که شما میتوانید مشاوره رایگان قبل از خرید را از کارشناسان این مجموعه دریافت کنید.

این شرکت ۱۲۶۸۰ دستگاه الکتروموتور و ژنراتور را در سال تولید می نماید. به عبارت دیگر می توان گفت مجموعا محصولاتی با توان بیش از ۱۲۰۰ مگاوات.

الکتروموتورهای AC فشار قوی و القایی از ۵۵ کیلووات تا ۱۱ مگاوات تولید می شوند که هرکدامشان کاربرد مختلفی دارند. جمکو از بی نظیرترین صنایع تولید قطعات الکتریکی در ایران به شمار می رود.

تولیدات موتوژن و الکتروژن و جمکو در موتور ac



الکتروموتور های صنعتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

در تقسیم بندی الکتروموتورها بر حسب کارکرد و توان می توانیم دسته بندی را بر اساس موارد زیر لیست نماییم:

 موتور دالاندر یا چندسرعته

تغییر سرعت در این الکتروموتورها بر پایه تعداد قطب ها انجام می شود. میزان تغییر تعداد قطب در تغییر سرعت ارتباط مستقیمی دارد. نسبت تغییر در موتور دالاندر ۱ به ۲ است. این موتور از پوسته، روتور، بلبرینگ، سیم پیچ، شفت، اورینگ، استاتور و پروانه خنک کننده ساخته شده است. برای سرعت های بسیار بالا مدل های ستاره ای بسیار مورد محبوبیت قرار گرفته اند.

جهت استعلام قیمت خرید و دریافت مشاوره برای خرید موتور دالاندر میتوانید از کارشناسان مجموعه گذرگاه صنعت کمک بگیرید که لینک آن را در اینجا برایتان قرار دادایم تا بتوانید با این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

 موتور تک فاز و سه فاز

موتورهای تک فاز از ساده ترین موتورهای AC به شمار می روند. با برق تک فاز شهری نیز کار می کنند و می توان در موارد خانگی نیز آن ها را مورد استفاده قرار داد.

موتورهای سه فاز برای اینکه انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند نیاز به برق سه فاز دارند.

موتور ضدانفجار

به الکتروموتورهایی اطلاق می گردد که در محیط هایی با خطر انفجار نصب می شوند. به عبارت دیگر با جریان گاز و تشعشعات ارتباط نزدیکی دارند. در چنین محیط هایی باید حتما از این نوع الکترموتور استفاده شود. چرا که در ساخت آن ویژگی ضد اشتعال طراحی شده است و در برابر انفجار مقاومت بالایی دارند.

انواع موتور صنعتی ساخت ایران

موتورهای AC

کلیه الکتروموتورهایی که در ایران تولید می شوند از مدل AC به شمار می روند. موتورهای تک فاز و سه فاز و همچنین مدل های سه فاز القایی در تکنولوژی ساختشان از موتور AC استفاده می شود.

در یک موتور القایی، میدان مغناطیسی دوار موجب القای جریان در سیم‌پیچ روتور می‌شود. این جریان به‌طور متقابل میدان مغناطیسی را به وجود می‌آورد که موجب چرخش روتور در جهت میدان مغناطیسی دوار خواهد شد. اما روتور همیشه باید با سرعتی کمتر از سرعت استاتور می‌چرخد، زیرا در صورتی که سرعت روتور و میدان دوار یکسان باشد جریانی در روتور القا نخواهد شد.

موتورهای القایی در صنایع به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند اما قدرت‌های حدود ۵۰۰ کیلووات خیلی بیشتر رایج هستند. موتورهای القایی معمولاً با اندازه‌های استانداردی ساخته می‌شوند (البته این استانداردها در اروپا و آمریکا متفاوت است) این استانداردهای ساخت موتورها تقریباً همه آن‌ها را قابل جای‌گزینی می‌کند. توان برخی از موتورها القایی بسیار بزرگ به ده‌هاهزار کیلووات می‌رسد.

 موتورهای DC

موتورهای DC از یک آرمیچر تشکیل شده اند. این آرمیچر از آهنربای الکتریکی ساخته شده است. جهت جریان در آرمیچر دو بار برعکس خواهد شد. در ماشین آلات فولادی و دستگاه های تهیه کاغذ از موتور DC استفاده می شود.

موتور جریان مستقیم (Direct current or DC motor)، موتور الکتریکی است که با جریان مستقیم کار می‌کند. این موتور، انرژی الکتریکی جریان مستقیم را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

همه موتورهای جریان مستقیم به یک مکانیسم داخلی (مکانیکی یا الکترونیکی) برای تغییر مداوم جهت جریان در آرمیچر موتور نیاز دارند. به این مکانیسم، کوموتاسیون می‌گویند.

اکثر موتورهای DC حرکت چرخشی دارند، به جز موتورهای خطی که حرکت خطی دارند (نمی‌چرخند).

موتورهای DC دارای گشتاور راه‌اندازی بالا و قابل تغییر هستند و کاربرد بسیاری در صنعت دارند. سرعت موتور DC با روش‌های مختلفی قابل کنترل است؛ از جمله با تغییر ولتاژ تغذیه‌ (مثلاً به روش PWM)، یا تغییر جریان سیم‌پیچ‌های موتور.

موتورهای DC با ابعاد کوچک در ابزارآلات برقی و لوازم برقی خانگی (به شکل موتور یونیورسال)، اسباب‌بازی‌ها ...، و با ابعاد بزرگ در آسانسورها، خودروهای الکتریکی، بالابرها و در کارخانه‌های نَوَرد لوله و فولاد استفاده می‌شوند.  یکی از بهترین برندهای خارجی این نوع موتور را میتوان الکتروموتور زیمنس معرفی کرد که در صنایع ایرانی هم کاربرد فراوانی دارد و همچنین این موتورها در کاربردهای صنعتی که به کنترل دقیق سرعت و گشتاور نیاز دارند، استفاده‌های فراوان دارند.

چند تفاوت اساسی موتور های صنعتی ایرانی و وارداتی

پیشرفت چشم افزون کارخانه های صنعتی ایرانی در تولید الکتروموتور ac صنعتی

همیشه در هنگام خرید باید علاوه بر ظاهر به مقوله کیفیت نیز توجه کرد. برخی موتورهای ایرانی ممکن است در اثر گذر زمان دچار افت کیفیت شوند. ولی الزاما به معنای بی کیفیت بودن آن ها نیست و همه چیز به زمان کارکردشان بستگی دارد. به طور مثال کارخانه جاتی که به صورت شبانه روزی از دستگاه های خود برای تولید محصولاتشان استفاده می کنند قطعا باید الکتروموتور با کیفیت تری را خریداری نمایند.

در ساخت الکتروموتورهای خارجی علاوه بر موتور AC از موتور DC نیز استفاده می شود. همچنین متریال مورد استفاده در ساخت این قطعات دارای کیفیت بسیار بالایی می باشند. و قطعات ایرانی ممکن است نسبت به الکتروموتورهای اروپایی از درجه کیفی پایین تری برخوردار باشند.

میزان درجه حفاظت در برابر گرد و غبار و رطوبت موتورهای ایرانی بین بازه ی ip ۴۵-۵۵  گزارش شده است. اما الکتروموتورهای اروپایی  در بازه ی ip ۲۳ - ۶۶ تولید می شوند.

می توانید کلیه الکتروموتورهای خارجی را با ضمانت نامه از شرکت گذرگاه صنعت که وارد کننده الکتروموتور صنعتی استوک و نو اروپایی و چینی است خریداری نمایید. اما باید اشاره کرد که مدل های ایرانی و خارجی به طور یکسان به تعمیرات احتیاج دارند و مواد استفاده شده در ساخت الکتروموتورهای اروپایی از کیفیت بسیار مناسبی نسبت به موتورهای ایرانی برخوردار می باشند.

کد خبر: ۲۳۷٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha