۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
مزایای چین در تولید خودروهای برقی

مزایای چین در تولید خودروهای برقی

صعود چین به بازار خودروهای برقی اولین نمونه در تاریخ است که در آن کشوری با ارزش‌های ایدئولوژیک متفاوت با غرب دموکراتیک در صنعت کلیدی که اوج تولید در مقیاس بزرگ را نشان می‌دهد، شتاب بیشتری می گیرد.

بازار؛گروه بین الملل: در تلاشی استراتژیک چین از سال ۲۰۰۶ بر روی توسعه وسایل نقلیه انرژی جدید (NEV) تمرکز کرده و بیش از صد سیاست مرتبط را صادر کرده است. سیاست های قبل از ۲۰۱۴ اهداف صنعتی گسترده ای را تعیین کردند، اکتشافات فناوری را تشویق کردند و از خریدهای عمومی برای حمایت از وسایل نقلیه انرژی جدید داخلی استفاده کردند.

در سال ۲۰۱۵، خودروهای الکتریکی (هم باتری و هم هیبریدی) به عنوان استاندارد در بخش خودروهای انرژی جدید نسبت به خودروهای جایگزین مانند خودروهای هیدروژنی ظاهر شدند. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، یارانه هایی برای هر دو طرف عرضه و تقاضای تولید خودروهای برقی، شامل کمک های مالی مستقیم، سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، اعتبارات انرژی و مشوق های مصرف کننده مانند تخفیف های مالیاتی و پلاک های ترجیحی ارائه شد. پس از سال ۲۰۲۰، تاکید سیاست به سمت مقررات صنعت تغییر کرد.

رشد چین در تولید خودروهای برقی در پذیرش خودروهای برقی در بازار منعکس شده است. قبل از سال ۲۰۲۰، رشد بازار خودروهای برقی عمدتاً به دلیل یارانه ها بود. با این حال از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، یارانه های دولتی با کاهش سالانه ۱۰ درصد، ۲۰ درصد و ۳۰ درصد برای هر سال شروع به کاهش کرد و تا پایان سال ۲۰۲۲ به طور کامل حذف شد. در این فرآیند، خودروسازان کمتر رقابتی و تامین کنندگانی که به این یارانه ها متکی بودند مجبور شدند از بازار خارج شوند.

به غیر از سیاست بلندمدت و حمایت یارانه‌ای، چین همچنین از یک استراتژی استثنایی در ساخت زنجیره‌های تامین استفاده کرد. در زمینه زنجیره تامین خودروهای برقی، بازار باتری‌های نیرو، قطعات الکتریکی (مانند موتورهای الکتریکی و سیستم‌های کنترل الکترونیکی) و همچنین سیستم‌های رانندگی هوشمند و سرگرمی اطلاعاتی از تسلط چین در زنجیره‌های تامین الکترونیکی و الکتریکی بسیار سود برده‌اند.

به عنوان مثال دلتای رودخانه یانگ تسه که شانگهای، جیانگ سو، ژجیانگ و آنهویی را در بر می گیرد به عنوان یکی از خوشه های زنجیره تامین خودروهای برقی ظاهر شده است. در طی رانندگی چهار ساعته در این خوشه، بیش از ۳۰۰۰ شرکت وجود دارد که یک زنجیره تامین کامل خودروهای برقی را تشکیل می‌دهند که باتری‌های نیرو، سیستم‌های انتقال، سیستم‌های ترمز، سیستم‌های فرمان، چراغ‌ها، لوازم جانبی و بدنه و صندلی خودرو را پوشش می‌دهند.

تسلا، غول خودروهای الکتریکی آمریکایی، نقشی اساسی در ساخت زنجیره تامین خودروهای برقی چین ایفا کرد

تسلا، غول خودروهای الکتریکی آمریکایی، نقشی اساسی در ساخت زنجیره تامین خودروهای برقی چین ایفا کرد. تسلا در چین موافقت کرد که قطعات و اجزای داخلی را در تولید خودروهای برقی خود بگنجاند. از بیش از ۱۹۰۰۰ قطعه در یک خودروی تسلا، نسبت قطعات داخلی تولید شده از ۵۰ درصد در پایان سال ۲۰۱۹ (زمانی که ساخت کارخانه آن در شانگهای تکمیل شد) به ۷۰ درصد یک سال بعد افزایش یافت. تا پایان سال ۲۰۲۲، بیش از ۹۵ درصد از قطعات مورد استفاده در محصولات تسلا به صورت محلی تامین می شد.

به عنوان یک شرکت فناوری محور، تسلا از یک مدل طراحی بسیار یکپارچه استفاده می کند که بر اساس ماژول های بسیار یکپارچه ساخته شده است تا در تولید در مقیاس بزرگ به کارایی هزینه دست یابد. تولیدکنندگان داخلی چینی باید استانداردهای سختگیرانه تسلا را رعایت کنند تا به عنوان تامین کننده واجد شرایط شوند، که باعث رقابت شدید بین تامین کنندگان محلی شد. با این حال این پویایی به دلیل اثرات سرریز به توسعه یک زنجیره تامین محلی کمک کرده است: تامین‌کنندگان اصلی تسلا که قطعات و اجزای مختلف را در ماژول‌های یکپارچه خودروهای الکتریکی تسلا ادغام می‌کنند، شبکه‌های تامین فرعی قوی را تشکیل داده‌اند.

این شبکه های تامین کننده فرعی نیز قطعات و اجزای خود را در اختیار سازندگان داخلی خودروهای برقی قرار می دهند. برخلاف مدل ماژول‌های یکپارچه تسلا، که می‌تواند سرعت توسعه مدل‌های جدید خودرو را محدود کند، سازندگان داخلی خودروهای برقی قطعات را خریداری کرده و آنها را در داخل یا در کارخانه‌های طرف قرارداد مونتاژ می‌کنند. اگرچه این مدل ممکن است مقرون به صرفه تر باشد، اما چابکی و سرعت لازم برای تولید مدل های جدید و سفارشی برای بخش های مختلف بازار را در اختیار سازندگان محلی خودروهای برقی قرار می دهد.

صعود چین به بازار خودروهای برقی اولین نمونه در تاریخ است که در آن کشوری با رژیم سیاسی و ارزش‌های ایدئولوژیک متفاوت با غرب دموکراتیک در صنعت کلیدی که اوج تولید در مقیاس بزرگ را نشان می‌دهد، شتاب بیشتری می‌گیرد

پیامدهای ژئوپلیتیکی تسلط چین بر وسایل نقلیه الکتریکی

صعود چین به بازار خودروهای برقی اولین نمونه در تاریخ است که در آن کشوری با رژیم سیاسی و ارزش‌های ایدئولوژیک متفاوت با غرب دموکراتیک در صنعت کلیدی که اوج تولید در مقیاس بزرگ را نشان می‌دهد، شتاب بیشتری می‌گیرد. پیامدهای این افزایش عمیق و گسترده است.

به عنوان استراتژی کاهش ریسک، خودروسازان اروپایی از طریق سیاست های صنعتی مانند قانون کاهش تورم که در سال گذشته تصویب شد، جذب خطوط تولید خود در ایالات متحده می شوند. در واقع برخی قبلاً بخشی از تأسیسات تولید خود را به آنجا منتقل کرده اند- مرسدس یک کارخانه باتری جدید در آلاباما تأسیس کرده است، در حالی که بی ام و روی خودروهای برقی در کارولینای جنوبی سرمایه گذاری کرده است.

درجه بالای جهانی شدن در زنجیره تامین پیچیده وسایل نقلیه الکتریکی چالش های مهمی را به همراه دارد. نقاط خفقان بالقوه، مانند کنترل بر روی منابع تراشه های سطح بالا که در خودروهای برقی استفاده می شوند، زمینه های خاصی از نگرانی هستند. این تراشه ها برای بسیاری از قطعات وسایت نقلیه الکتریکی، از ابزار الکتریکی گرفته تا لاستیک های تعبیه شده روی تراشه، جدایی ناپذیر هستند.

امنیت داده ها یکی دیگر از نگرانی های مهم است. از آنجایی که خودروهای برقی چینی مجهز به حسگر می‌توانند داده‌های بالقوه حساس را جمع‌آوری کنند، سایر دولت‌ها باید هنگام واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین، بین هزینه‌ها و امنیت تعادل برقرار کنند. سازندگان چینی خودروهای برقی با موانع قابل توجهی در ایجاد تصویر برند خود در خارج از کشور روبرو هستند. برای انجام این کار، آنها نیاز به توسعه سیستم های خدمات محلی و تقویت روابط قوی با فروشندگان محلی دارند. هر دو کار مستلزم دانش بالا و درک عمیق فرهنگ ها و نهادهای محلی است.

در رابطه با بازار چین، برای خودروسازان غربی ضروری است که در تلاش‌های مشترک تحقیق و توسعه و طراحی محصول با همتایان چینی خود مشارکت کنند و در عین حال رویکردی عمل‌گرایانه را حفظ کنند. طرح سرمایه گذاری فولکس واگن ممکن است نمونه خوبی باشد.

برعکس، برای چین بسیار مهم است که بازار خود را به روی خودروسازان خارجی باز نگه دارد، حتی در بخش وسایل نقلیه الکتریکی که چین مزایای خاصی را ایجاد کرده است. موفقیت تسلا در چین نمونه بارز چنین همکاری هایی است.

از منظر ژئوپلیتیک، همکاری جهانی در ایجاد استانداردهای بین‌المللی برای بازار خودروهای الکتریکی، به ویژه در زمینه‌هایی مانند جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌ها، برای پیشرفت صنعت حیاتی است. در نهایت، تعامل رقابت و همکاری به نفع مصرف کنندگان است و انتقال به سمت حمل و نقل انرژی پاک را تسهیل می کند.

کد خبر: ۲۳۷٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha