۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
افزایش دو برابری هزینه سفر زائران| اتوبوس های وارداتی از مسیر اربعین خارج شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش دو برابری هزینه سفر زائران| اتوبوس های وارداتی از مسیر اربعین خارج شدند

مشهد- در آستانه نزدیک شدن به اربعین حسینی تب و تاب تهیه ملزومات سفر بالا گرفته است و لذا شنیده ها حاکی از آنست که قیمت وسایل ایاب و ذهاب هم چون سال های گذشته تا دو برابر افزایش دارد!

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش هزینه های سفر و تورم تصاعدی موجب شده تا بیشتر زائران در ایام اربعین امسال سفر زمینی را انتخاب کنند و لذا تهیه مقدمات سفر زائران در زمره اقدامات سختی است که هم برای زائران و هم برای مسئولین امر استرس زاست.

به گزارش خبرنگار بازار در حالی سفر از مشهد مقدس به مقصد استان های مرزی از جمله ایلام در طول سال از ۵۱۸ هزار تومان تجاوز نمی کند اما همزمان با فرا رسیدن مراسم اربعین این قیمت ها دو برابر می شود.

گفتنی است مسافرانی که تا هفته گذشته این مسیر را با کمتر از نیم میلیون تومان می توانستند بپیمایند اگر قصد استفاده از اتوبوس های ویژه را داشته باشد می بایست افزون بر یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

بسیاری از زائرانی که برای نخستین بار سعادت تشرف به اربعین را دارند حالا این قیمت شوکه برانگیز و البته محلی برای اعتراض به نحوه خدمت رسانی تبدیل شده است اما شرکت های مسافری مدعی هستند که حتی با افزایش دو برابری این نرخ هم سود چندانی به جیب آن ها مالکان ناوگان حمل و نقل جاده ای نمی رود!

بازه اربعین امسال از ۲۷ مردادماه آغاز می‌شود و تا ۲۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت؛ در این میان حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از روش‌های مرسوم در این ایام است؛ که در حال حاضر به گفته مسئولان، حدود ۷۰۰۰ اتوبوس عملیاتی وجود دارد و برنامه‌ریزی برای اضافه شدن ۵۲۰۰ اتوبوس هم در حال انجام است.

ریشه افزایش هزینه

در این رابطه یکی از متصدیان شرکت های مسافری در پایانه امام رضا(ع) مشهد به بازار می گوید: اتوبوس ها از مشهد تا پایانه های مرزی اگر چه بدون صندلی خالی بوده و این مسیر را تکمیل می روند اما از آن طرف باید خالی برگردند.

حسین سعادت به ما می گوید: اتوبوس ها وقتی به مقصد رسیدند هیچ مسافری برای سوار کردن نداشته و تجربه چند ساله نشان می دهد که باید خالی برگردند.

افزایش ۲ برابری هزینه سفر زائران| اتوبوس های وارداتی از سفر اربعین جا ماندند

وی هم چنین با اشاره به هزینه هایی که در مسیر های طولانی مانند مرزهای زیارتی به ناوگان حمل و نقل بین شهری وارد می شود اظهار می کند: برای طی این مسیر بنا بر سختگیری های پلیس راه اتوبوس باید دارای سه راننده یعنی یک راننده اصلی و دو نفر راننده کمکی باشد لذا این موضوع خود به افزایش هزینه دامن می زند و اگر قرار باشد قیمت بلت اتوبوس تغییر پیدا نکند به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای شرکت تعاونی و مالک خودرو ندارد و هیچ مالک خودرویی حاضر نیست این مسیر را طی کند.

وی اذعان می کند: علاوه بر این در مسیر جاده‌های منتهی به مرزها در روزهای منتهی به ایام اربعین شاهد ترافیک‌ بیش از حد هستیم لذا به همین دلیل زمان سفر نیز افزایش می‌یابد به طوریکه در برخی از مسیرها اتوبوس به مدت سه روز در مسیر است لذا منطقی نیست که کرایه ها با این همه مشقت و افزایش هزینه به همان نرخ گذشته حساب شود.

نرخ نامه جدید با بازه زمانی موقت

در همین رابطه معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه همه ساله دراین ایام و در بازه زمانی مشخص بلیت ها افزایش پیدا می کند اظهار می کند: در ایام اربعین تعداد سفر ها به دلیل مناسبت های خاص از فراوانی زیادی برخوردار است که هماهنگی و برنامه ریزی برای ارایه خدمات مطلوب به زائران نیازمند دقت و حرکت جهادی است .

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی: از آن جا که تقریبا قریب به اتفاق اتوبوس ها پس از پیاده سازی زائران در پایانه های مرزی باید خالی به مشهد و یا شهر مبدا بازگردند لذا افزایش قیمت ها منطقی و برای پوشش بخشی از ضرر های متحمل شده ناوگان جاده ای است

رضا صحراگرد با اشاره به اینکه علاوه بر زائران ایرانی ما شاهد حضور زائران بسیاری از کشور های همسایه نیز هستیم و همزمان با این مراسم بسیاری از زائران با هدف تشرف به مشهد مقدس خواهان دریافت خدمات هستند اذعان کرد: در این بازه زمانی به دلیل افزایش بیش از حد تقاضا مقرر شده تا برای تسهیل در تردد زائران حتی از ظرفیت اتوبوس‌های نهادها و کارخانه‌ها برای جا به جایی زائران استفاده شود.

وی در خصوص افزایش قیمت ها نیز توضیح داد: از آن جا که تقریبا قریب به اتفاق اتوبوس ها پس از پیاده سازی زائران در پایانه های مرزی باید خالی به مشهد و یا شهر مبدا بازگردند لذا افزایش قیمت ها منطقی و برای پوشش بخشی از ضرر های متحمل شده ناوگان جاده است.

وی در خصوص قیمت های تعیین شده نیز گفت: نرخ بلیت ها بنا بر نوع اتوبوس استفاده شده و امکانات رفاهی متفاوت است لذا برای اتوبوس عادی از مشهد به مهران به قیمت ۸۴۶ هزار تومان تعریف شده است.

وی قیمت بلیت اتوبوس وی آی پی در مسیر مشهد به مهران را یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و برای اتوبوس ۳۰ نفره یک میلیون و ۲۳۴ هزار تومان اعلام کرد.

صحرا گرد نرخ بلیت اتوبوس تشریفاتی مشهد- باشماق مریوان را نیز یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، اتوبوس ۳۰ نفره، یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان و اتوبوس معمولی را ۸۴۶ هزار تومان اعلام کرد.

معاون حمل ونقل اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی هم چنین در خصوص حجم مسافرانی که از خارج کشور به ناوگان حمل و نقل داخلی وارد می وشد نیز اذعان کرد: رایزنی‌هایی در تهران با کشورهای پاکستان و افغانستان درحال انجام است که آن‌ها نیز زائرانشان را از طریق ناوگان خود جابه جا کنند.

پیش بینی افزایش ظرفیت و قیمت پرواز

به گزارش خبرنگار بازار اگر چه در حال حاضر پرواز مستقیم مشهد به مقصد نجف حدود قیمت ۴ میلیون تومان در نوسان است اما بنا بر گفته بسیاری از افرادی که در طی سال های گذشته به عراق سفر داشاتند همزمان با برپایی آئین اربعین قیمت پرواز ها نیز به ۸ تا ۱۴ میلیون تومان خواهد رسید و دلالان بازار سیاه در این ایام بیشترین سود را به جیب خواهد زد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی: مسیرهای پروازی به مقصد آبادان، اهواز، کرمانشاه و ایلام خطوط پرتردد در ایام اربعین خواهند بود. در حال حاضر نیز درخواست افزایش پروازها را در این مسیرها دادیم و از این حیث پیش‌بینی ما این است در زمان اربعین‌حسینی قطعاً ظرفیت‌های پروازی ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت

گذشته از افزایش قیمت ها اما دغدغه کمبود پرواز یکی دیگر از مشکلاتی است که مسافران کربلا با آن روبرو هستند اما مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی امیدوار است با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت‌های پروازی ۲۰ بتواد نیاز زائران را پاسخ دهد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی با بیان اینکه مسیرهای پروازی به مقصد آبادان، اهواز، کرمانشاه و ایلام خطوط پرتردد در ایام اربعین خواهند بود اذعان کرد: در حال حاضر نیز درخواست افزایش پروازها را در این مسیرها دادیم و از این حیث پیش‌بینی ما این است در زمان اربعین‌حسینی قطعاً ظرفیت‌های پروازی ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش ۲ برابری هزینه سفر زائران| اتوبوس های وارداتی از سفر اربعین جا ماندند

محمود امانی بنی با اشاره به آخرین برنامه‌ریزی‌ها در راستای افزایش پروازهای اربعین امسال، با بیان اینکه فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی به‌ویژه فرودگاه مشهد در آستانه اربعین‌حسینی برنامه جامع و کاملی برای شرکت‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها ارائه دادند، گفت: برنامه‌ریزی‌های جاری و کوتاه‌مدت برای اربعین امسال انجام شده و اکنون نیز پروازهای متعددی در مسیرهای مشهد-نجف و مشهد-بغداد به‌منظور تشرف به عتبات عالیات داریم.

وی اضافه کرد: فرودگاه سبزوار نیز را به‌عنوان پشتیبان فرودگاه مشهد، ۲۴ ساعته اعلام کردیم تا شرکت‌های هواپیمایی در زمان اربعین بتوانند از این فرودگاه استفاده کرده و شهرستان‌های همجوار از این امکانات و موقعیت استفاده لازم را داشته باشند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی همچنین در ارتباط با برنامه‌ریزی‌ها برای ایام شهادت امام رضا(ع) بیان داشت: در ارتباط با ایام ۲۸ صفر، برنامه فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به‌گونه‌ای تنظیم شده تا سامانه‌های کمک‌ناوبری و زیرساخت‌ها صددرصد آماده باشد.

پیش بینی شهریور شلوغ برای مشهد

به گزارش خبرنگار بازار؛ در حالی که قیمت پرواز ها اوج گرفته است لذا بار بیشتری بر روی دوش ناوگان ریلی و هم چنین حمل و نقل جاده ای سنگینی می کند.

اگر چه مسئولان حمل و نقل جاده ای با بسیج تمامی امکانات و اتوبوس های کشور سعی دارند تا هم چون سال های گذشته این فشار سفر را به حداقل برسانند اما واقعیت اینست که کمبود ناوگان حمل نقل و هم چنین فرسودگی آن یکی از چالش های پیش روی ناوگان حمل و نقل جاده ای است.

در اربعین سال گذشته حدود ۱۰۶۹ سرویس مستقیم از خراسان رضوی برای پایانه‌های مرزی مهران و شلمچه داشتیم. برای سال جاری پیش‌بینی می شود که این آمار با افزایش ۳۰ درصدی همراه شود

دولتمردان پیش از این تصمیم داشتند تا با واردات ناوگان زیر ۵ سال اربعین امسال را با دغدغه کمتری در حوزه حمل زائر پشت سر بگذارند اما بنابر گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی واردات ناوگان زیر ۵ سال هنوز اجرایی نشده و به اربیعن امسال نیز نخواهد رسید.

جعفر شهامت در این رابطه به بازار می گوید: تعداد اتوبوس‌های فعال در سال گذشته در طرح اربعین تقریبا ۶۴۸ دستگاه بود که از شهرستان‌های مختلف استان سرویس‌دهی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در اربعین سال گذشته حدود ۱۰۶۹ سرویس مستقیم از خراسان رضوی برای پایانه‌های مرزی مهران و شلمچه داشتیم می افزاید: برای سال جاری پیش‌بینی می شود که این آمار با افزایش ۳۰ درصدی همراه شود.

وی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: بنابر این پیش بینی می شود که امسال برای ارایه خدمات افزون بر یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز به خدمت گیری باشد.

افزایش ۲ برابری هزینه سفر زائران| اتوبوس های وارداتی از سفر اربعین جا ماندند

شهامت تصریح کرد: با توجه به اینکه ناوگان مسافربری ظرفیت مشخصی دارد و سرویس‌دهی به زائران اربعین حسینی و بازگشت زائران امام رضا(ع) به طور همزمان کمی دشوار است؛ لذا توصیه می‌شود اگر زائران امام رضا(ع) برنامه بازگشتشان از مشهد نامشخص است، سفر خود به مشهد را به ایام غیرپیک منتقل کنند، چراکه تمام ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ایام اربعین در اختیار زائران اربعین قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه : ۹۵درصد توافقنامه ایران و ترکیه برای اجاره اتوبوس انجام شده و فعلا ۶۰۰ اتوبوس ترکیه‌ای برای اربعین وارد ایران می‌شوند و دوره اجاره این اتوبوس‌ها ۲۵ روز یعنی از ۲۷ مردادماه تا ۲۰ شهریور است

وی اذعان کرد: با این حال زائرانی که قصد تشرف به مشهد را دارند می بایست پیش از عزیمت به مشهد حتما بلیت بازگشت خود را تهیه کنند، چون بخش قابل توجهی از ناوگان مسافری ما درگیر طرح اربعین خواهد شد و ممکن است زائران مشهدالرضا برای بازگشت خود از مشهد با مشکل مواجه شوند.

جا ماندن اتوبوس های وارداتی

به گزارش خبرنگار بازار در حالی که دولتمردان امیدوار بودند با واردات افزون بر ۲ هزار دستگاه اتوبوس بتوانند بخشی از سنگینی ترافیک سفر اربعین را کم کنند اما این روز ها خبر می رسد که اتوبوس های وارداتی از سفر به اربیعن بازماندند.

در هیمن راستا معاون وزیر راه اعلام کرد: ‌پروسه واردات بسیار سخت است؛ وقتی مشخصات فنی اعلام می‌شود به وزارت صمت می‌آید، سه معاونت این وزارتخانه از جمله سازمان تجارت، معاونت حمل‌ونقل و... درگیر این ماجرا م شهریار افندی‌زاده اذعان کرد: به همین دلیل هنوز در مرحله ثبت سفارش قرار داریم.

وی با بیان این‌که الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که شرکت‌ها باید برای سفارش اقدام کنند افزود: بعید می‌دانم این اتوبوس‌ها به اربعین ۱۴۰۲ برسد.

معاون وزیر راه البته گفته است ۹۵ درصد توافقنامه ایران و ترکیه برای اجاره اتوبوس انجام شده و فعلا ۶۰۰ اتوبوس ترکیه‌ای برای اربعین وارد ایران می‌شوند و دوره اجاره این اتوبوس‌ها ۲۵ روز یعنی از ۲۷ مردادماه تا ۲۰ شهریور است.

وی با اشاره به این موضوع که از سال گذشته اجاره اتوبوس از ترکیه مطرح بوده اظهار کرد: اتوبوس‌های ترکیه‌ای برای اربعین امسال می‌آیند و تمرکز این اتوبوس برای مسیر تهران-مهران است، مگر این‌که در جایی نیاز باشد از این اتوبوس‌ها استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۳۷٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha