۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
وزیر صمت به ریاست افرادی که بیش از ۲ دوره متوالی در هیات رییسه اصناف بوده‌اند، پایان دهد
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس:

وزیر صمت به ریاست افرادی که بیش از ۲ دوره متوالی در هیات رییسه اصناف بوده‌اند، پایان دهد

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با استناد به قانون نظام صنفی، گفت: بر اساس قانون هیچ فرد صنفی نمی‌تواند بیش از ۲ دوره ۴ ساله متوالی در هیات مدیره یک اتحادیه باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نصرالله پژمانفر با یادآوری تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی، گفت: طبق نص صریح قانون، هیچ فرد صنفی نمی‌تواند بیش از دو دوره چهار ساله متوالی در هیات مدیره یک اتحادیه باشد، همچنین طبق ماده ۳۵ قانون نام برده، همین قاعده درمورد اتاق‌های اصناف هم جاری است.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم، افزود: به خاطر خوشایند چند نفر که چندین دوره است در هیات رییسه اتاق‌های اصناف هستند نمی‌توان اجرای قانون را به تاخیر انداخت و وقت دولت و مجلس را در این شرایط کشور گرفت.

پژمانفر، با اشاره به اینکه کمیسیون اصل نود در چندین جلسه این موضوع را بررسی کرده، گفت: مدیران وزارت صمت در یک سال اخیر بسیاری از انتخابات هایی که در دولت قبل عقب افتاده بود را اجرا کردند اما حدود ۲۰درصد اتاق‌ها و کمتر از ۱۰درصد اتحادیه‌ها باقی مانده که آنها نیز باید انجام شود.

وی افزود: غفلت یا فساد در دولت قبل موجب شد که به انحای مختلف این قانون اجرا نشود و افرادی ۳دوره و بیشتر در هیات رییسه اتاق‌ها و اتحادیه ها انتخاب شدند.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر اینکه رییس و هیات رییسه اتاق اصناف ایران باید در اجرای این قانون پیشتاز باشند، تصریح کرد: کسانی هستند که ۱۲ سال در هیات رییسه اتاق و اتحادیه بوده و حتی اکنون که ۳ دوره متوالی آنها نیز تمام شده، از خلأهای آیین نامه ها استفاده می‌کنند و اجازه به رسمیت رسیدن انتخابات را نمی‌دهند.

وی افزود: اگر در مورد اعضای هیات رییسه اتاق اصناف ایران، قانون اجرا نشود، سایر روسای اتحادیه ها که حدود ۷هزار نفر هستند و تمام هیات مدیره ها که نزدیک به ۴۰هزار نفر هستند، حقوقشان تضییع می‌شود و دولت و مجلس نباید فقط به حرف چند نفر که دسترسی به امکانات اتاق اصناف ایران دارند گوش دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه انتخابات اتاق‌ها باید از چند ماه قبل از پایان دوره ۴ساله انجام شود تا تاخیر در جابه جایی‌ها رخ ندهد، گفت: اینکه یک شهرستان ۱۲ اتحادیه دارد و شرط ۷ نفر بعنوان حداقل تعداد ثبت نام بگذاریم، باعث محدود شدن انتخابات می‌شود لذا اصلاح این مشکل در آیین نامه که طبق قانون حق وزیر صمت هم بوده، اقدامی در جهت رونق انتخابات است و ما به جای تحت فشار گذاشتن وزیر برای عدم اجرا، آنها را تشویق به اجرای قانون کنیم.

وی افزود: نمایندگان مجلس قاطعانه از وزیر صمت حمایت می‌کنند و از ایشان می‌خواهند که با رفع موانع آیین نامه ای که در اختیار شخص وزیر است، مانع از محدود شدن انتخابات اصناف شوند و به ریاست کسانی که بیش از ۲ دوره متوالی در هیات رییسه بوده اند، هرچه سریعتر پایان دهند.

گفتنی است؛ حسین طاهرمحمدی، که اخیرا در انتخابات داخلی هیات رییسه اتاق اصناف ایران به عنوان رییس انتخاب شد، ۳ دوره متوالی است که رییس اتحادیه لوازم برقی و رییس اتاق شمیرانات است. وی از رسته صنفی موبایل فروشی به رسته صنفی فروش کامپیوتر نیز تغییر شغل داده است ولی همچنان جایگاه خود را بعنوان رییس اتحادیه حفظ کرده است.

کد خبر: ۲۳۷٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha