۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
اجرای رصد هوشمند محصولات گلخانه ای در گروی همکاری بخش دولتی است| هزینه های نجومی احداث گلخانه ها
بازار گزارش می دهد؛

اجرای رصد هوشمند محصولات گلخانه ای در گروی همکاری بخش دولتی است| هزینه های نجومی احداث گلخانه ها

در حالی امکان رصد هوشمند محصولات گلخانه ای از تولید تا بازار توسط پلتفرم راه اندازی شده در انجمن گلخانه داران فراهم شده که به گفته فعالان، به دلایل نامعلومی بخش دولتی برای اجرا شدن آن همکاری نمی کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: گلخانه داران کشور نیز همانند دیگر تولید کنندگان بخش کشاورزی غالبا با مشکلات بسیاری مواجه هستند و این مسائل بر تولیدات این بخش نیز اثر گذار است. این در حالی است که با توجه به تغییرات اقلیمی و ریسک بالای تولید در فضای باز غالبا تاکیدات بر این است که تولیدات گلخانه ای همواره توسعه یابد. با این وجود موانع پیش روی تولید کنندگان این بخش بسیار زیاد است. نکته جالب توجه اینکه همواره روی ارائه الگوی کشت برای محصولات کشاورزی از سوی مسئولان و کارشناسان تاکید می شود اما به نظر می رسد الگوی کشتی برای کشت در فضای باز و گلخانه ها ارائه نمی شود و این سهل نگاری موجب می شود کشاورزان و گلخانه داران در حوزه بازار با مشکلاتی مواجه باشند.

بلاغی، رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور: ارائه الگوی کشت و رصد هوشمند محصولات کشاورزی از تولید تا بازار توسط بخش خصوصی ممکن شده است اما بخش دولتی برای اجرای آن همکاری نمی کند

محمد بلاغی، رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور در خصوص اهمیت ارائه الگوی کشت به بازار می گوید: در حوزه گلخانه ها که بحث اقلیم و همچنین ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی کشور مطرح است بحث الگوی کشت در همه دوره ها در وزارت جهاد کشاورزی و در همه واحدهای وزارتخانه بارها تکرار می شود، اما باز هم هیچگونه عملیاتی انجام نمی شود که الگوی کشت بدهیم. به این معنا که از این طریق از مزرعه تا سفره را به صورت هوشمند مدیریت کنیم، داده های کشت و تولید را داشته باشیم که محصولات تولیدی روی دست کشاورز نماند.

بلاغی افزود: سال ها گذشته است اما وزارت جهاد هنوز هم وقتی مرداد و شهریور تمام می شود همه چیز را فراموش می کند؟ این در حالی است که ما در بدنه بخش خصوصی سامانه زنجیره ارزش افزوده محصولات گلخانه ای کشور را درست کرده ایم؛ به این معنا که از محل تولید تا بازار را الان به صورت هوشمند می توانیم رصد کنیم. همچنین برای تک تک گلخانه داران، کلیه سورتینگ داران هم «کار پوشه» درست کرده ایم و کشاورز می تواند به صورت حواله الکترونیکی بار خود را به صنایع تبدیلی و بسته بندی بدهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر صنایع بسته بندی می تواند این بار را در بازار بورس کالا ببرد به فروش برساند. جالب است بدانید این ساختار را ما ایجاد کرده ایم اما ۷ ماه است یعنی از اسفند که وزیر سابق به ما دستور اجرا داده تا به حال معاون وزیر و حوزه وزارتی به ما کمک نکرده که این اجرا شود؟

بلاغی خاطر نشان کرد: خود دولت الگوی کشت را انجام نمی دهد، بخش خصوصی هم که وارد می شود حمایت نمی کند از آن طرف سنگ اندازی هم می کند. یعنی نه تنها الگوی کشت را انجام نمی دهند بلکه زنجیره را هم انجام نمی دهند و از اقدامات ما در بخش خصوصی هم حمایت نمی کنند.

وضعیت گلخانه داران مطلوب نیست

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران در خصوص وضعیت گلخانه داران کشور گفت: نمی توان یک نمره مطلوب بدهیم چون همین ساختارهای دولتی به ما اجازه حرکت نمی دهد بخش نامه ها و دستور العمل های گاه و بیگاه و ساعتی و خلق الساعه ما را زمین گیر کرده است. کما اینکه الان در بدنه سازمان غذا و دارو، حفظ نباتات، گمرک و بدنه وزارت جهاد برای تولید و صادرات گلخانه داران مشکل دارند و هفته ها است نامه پیگیری ما دست آقایان مانده و نتوانسته ایم به نتیجه ای برسیم با این تفاسیر آیا باید روزگار گلخانه دار خوب باشد؟ خیر نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران: علاوه بر مشکل در حوزه حمل و نقل، گمرکات، ظرفیت پایانه آستارا و قیمت بالای نهاده ها الان دستیابی گلخانه داران به بذر هم سخت شده است

بلاغی افزود: از سوی دیگر الان ما گلخانه داران مشکل حمل و نقل، مشکل بروکراسی اداری در گمرکات و مشکل ظرفیت پایانه آستارا برای صادرات داریم. ضمن اینکه مشکل قیمت تمام شده محصول را داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد نامبرده ما مشکل تامین نهاده های با کیفیت و همچنین قیمت بالای نهاده های کشاورزی را هم داریم. به طوری که الان بذر گیر نمی آوریم به این ترتیب وقتی ساختار وزارت جهاد نخواهد کمک کند مشکل ما هر روز بیشتر می شود.

بلاغی همچنین در خصوص اصلی ترین محصولات گلخانه ای صادراتی کشور و گردش مالی این بخش گفت: اصلی ترین بازار صادراتی ما فدراسیون روسیه است. بیشترین محصولی که صادرات می کنیم فلفل دلمه رنگی است و پس از آن بادمجان و گوجه فرنگی است. در خصوص صادرات محصولات گلخانه ای حتی در بدنه گمرک هم آمار دقیقی وجود ندارد چون کد تعرفه محصولات گلخانه ای که برای صادرات دارند هنوز جدا نشده و تفکیک شده نیست.

وی با تاکید بر اینکه آمار صادراتی محصولات گلخانه ای که گاهی اعلام می شود صد درصد درست نیست و نسبی است، افزود: با این وجود سامانه ای که ما طراحی کرده ایم این قابلیت را دارد که کلیه این اطلاعات را به صورت برخط و زنده به ما نشان می دهد که چقدر تولید شده، ضمن اینکه آمار برداشت، بازار، مصرف، صادرات و غیره را به صورت زنده و بر خط نشان می دهد.

هزینه های بالای احداث گلخانه ها

بر اساس این گزارش، چالش های موجود در حوزه محصولات گلخانه ای به همین موارد ختم نمی شود و گلخانه داران در سراسر کشور با موانع مختلفی مواجه هستند. به طوری که پیش از این محمد زیبایی، دیگر فعال حوزه در گفتگو با بازار افزایش هزینه های تاسیس و راه اندازی گلخانه ها را نجومی عنوان کرد و گفت: سال گذشته احداث هر متر گلخانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشت و الان به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. در واقع از سال قبل تا الان تا ۵۰ درصد رشد تورمی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص سازه ها و تجهیزات هم نکته جالب توجه این است که به عنوان مثال آهنی که در داخل تولید می‌ شود دائما در حال افزایش قیمت است در حالی که بر خلاف بسیاری از مواد اولیه با دلار نوسان نمی کند. اما این گرانی ها موجب می شود درآمد من تولید کننده کم شود و در ادامه به اجبار از نیروی کاری و کیفیت می زنیم.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha