۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
اهمیت زنبورداری در حفظ محیط زیست و امنیت غذایی| صنعتی که ارزش افزوده بالا دارد از ارز نیما محروم است
رئیس هیئت مدیره زنبورداران کرج به بازار گفت؛

اهمیت زنبورداری در حفظ محیط زیست و امنیت غذایی| صنعتی که ارزش افزوده بالا دارد از ارز نیما محروم است

کرج- رئیس هیئت مدیره زنبورداران کرج با تاکید بر ارزش افزوده زنبورداری برای کشور گفت: اگر زنبورداری و زنبور از بین برود محیط زیست، امنیت غذایی و استقلال کشور در تامین برخی مواد غذایی از بین می رود.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استان ها: جهانگیر صلاحی در گفتگو با خبرنگار بازار در تشریح وجه تمایز زنبور با سایر گرده افشان ها گفت: زنبورداری گنجی است که هر چقدر از آن برداشت بیشتری کنیم ارزش افزوده بیشتری به وجود می آید. اینکه بگوییم «نفت» گنج ماست اینطور نیست، از نفت هرچقدر برداشت کنیم به همان نسبت از آن کم می شود. اگر در سیستم زنبورداری یک کیلو عسل بیشتر برداریم ۹۰ برابرِپول آن یک کیلو، ارزش افزوده بیشتری تولید می شود.

صلاحی افزود: در حفظ محیط زیست سایر حشرات هم هستند که گرده افشانی انجام می دهند اما تمایزی که زنبور عسل نسبت به سایر گرده افشان ها دارد اینکه حدود ۸۰ درصد از گرده افشانی گیاهان را زنبور عسل بر عهده می گیرد و زنبور عسل هوشمند است اما باد و حشرات دیگر هوشمند نیستند.

زنبور عسل می تواند بهار را ذخیره کند یعنی توانایی ذخیره سازی گرده و گل و شهد را دارد بنابر این قبل از این که گیاهان افزایش جمعیت خودشان را آغاز کنند، زنبور عسل می تواند قبل از شروع افزایش گل ها در طبیعت افزایش جمعیت خودش را انجام می دهد.

زنبور به عنوان یک سوپر ارگانیزم می تواند مشکلات خود را به صورت یک جریان مستقل حل کند و با ذخیره بهار قبل از شروع بهار افزایش جمعیتش را شروع کند و وقتی گل ها در طبیعت شروع به افزایش جمعیت کردند زنبور عسل با جمعیت بهتری می تواند نقش گرده افشانی خود را انجام دهد

به دلیل ذخیره گرده و شهدی که دارد و به این تکامل رسیده به عنوان یک سوپر ارگانیز می تواند مشکلات خود را به صورت یک جریان مستقل حل کند و با ذخیره بهار قبل از شروع بهار افزایش جمعیتش را شروع کند و وقتی گل ها در طبیعت شروع به افزایش جمعیت کردند زنبور عسل با جمعیت بهتری می تواند نقش گرده افشانی خود را انجام دهد.

پردازش ماهواره ای و تقسیم کار بین زنبورها

رئیس هیئت مدیره زنبورداران کرج اضافه کرد: اختلاف دیگری که زنبور عسل با سایر گرده افشان ها دارد این است که سایر گرده افشانها به انتخاب و با برنامه قبلی گل ها را ملاقات نمی کنند اما در زنبور عسل ها، گروه شناسایی ابتدا گل ها را شناسایی می کند و بعد تقسیم کار انجام می دهد پردازش های ماهواره ای اطلاعاتی که بدست آورده را انجام می دهد و برای هر گروه از زنبورها مشخص می شود که در کدام جهت، فاصله و با چه گلی باید ملاقات کند.

مثلا معیار ملاقات گل «بو و فرمونی» هست که که از گل متصاعد می شود و رنگ گل نیست که زنبور مثلا" روی گل زرد برود. فرمونی که از گل متصاعد می شود معیار می شود به داخل سیستم کندو آمده، پردازش و اطلاعات داده می شود گروهی که قرار است با این فرمون ملاقات داشته باشد فقط با آن ملاقات می کند. مثلا وقتی قرار است زنبوری با گل گیلاس کار کند فقط به دیدار گل گیلاس می رود.

فرمون های گل هم مثل آثار انگشت انسان هاست و فرمون هیچ گلی با گل دیگر مشابه نیست، مسائلی که زنبور عسل به این شکل می تواند گرده افشانی انجام دهد در نهایت منجر به حفظ زنبور عسل، محیط زیست و ارزش افزوده بالایی می شود

صلاحی اظهار کرد: فرمون های گل هم مثل آثار انگشت انسان هاست و فرمون هیچ گلی با گل دیگر مشابه نیست. مسائلی که زنبور عسل به این شکل می تواند گرده افشانی انجام دهد در نهایت منجر به حفظ زنبور عسل، محیط زیست و ارزش افزوده بالایی می شود.

وی با بیان اینکه ما در ایران ضریب ۹۳ را در شرایط مراتعی داریم، توضیح داد: یعنی محصولی که از کندو می گیریم ۹۳ برابرآن ارزش افزوده در چرخه های مختلف طبیعت پخش می شود و در زنجیره پایدار طبیعت تبدیل به انرژی ومواد می شود اما موجودات دیگر نمی توانند این عمل را انجام دهند. قبلا در ایران ۱۴۳ برابر بود الان به دلیل اینکه حساب و کتابی در چرای منابع طبیعی و مراتع وجود ندارد، امنیت و اهمیتی برای پرورش زنبور هم وجود ندارد و بهره وری دیگر در ایران خیلی معنی ندارد شاید سازمان بهره وری باشد اما در واقع بهره وری وجود ندارد.

صلاحی تاکید کرد: برای تولیدات دیگر مثل تولیدات دامی ، شیر و غیره بهره وری وجود دارد اما برای زنبورداران که یک کیلو عسل را تولید می کنند و پول ۹۳ کیلو دیگر به چرخه های دیگر طبیعت می رود و ارزش افزوده به وجود می آورد برای ما ارز نیمایی وجود ندارد. چرا برای اینکه ما در جهت استقلال مملکت، سرسبزی محیط زیست، تامین منابع غذایی و جلوگیری از فرسایش مراتع عمل می کنیم اما کسی نیست که این موضوع برایش اهمیت داشته باشد.

گویا ما باید وابسته باشیم به اینکه ۲۰۰ لیتر آب مصرف کنیم تا یک لیتر شیر تولید کنیم بعد بفروشیم و پول یک لیوان آب را بگیریم برای این کار ارز نیمایی وجود دارد اما برای زنبورداری که ارزش افزوده دارد و بهره وری به وجود می آورد ارز نیمایی تعلق نمی گیرد، اصلا زنبوردار در ایران هویت ندارد و زنبورداری شغل نیست

وی ادامه داد: گویا ما باید وابسته باشیم ۲۰۰ لیتر آب مصرف کنیم که یک لیتر شیر تولید کنیم بعد بفروشیم و پول یک لیوان آب را بگیریم برای این کار ارز نیمایی وجود دارد، اما برای زنبورداری که ارزش افزوده دارد و بهره وری به وجود می آورد ارز نیمایی تعلق نمی گیرد. اصلا زنبوردار در ایران هویت ندارد و زنبورداری شغل نیست.

یک زنبوردار اگر جایی برای خواستگاری برود می پرسند خب شغلت چیست یعنی هنوز در کشور ما اهمیت این شغل مشخص نشده که زنبورداری شغل مهمی است و باید امتیازات مهمی به آن بدهند. امتیاز که نمی دهند هیچ، کلی هم چوب لای چرخ زندگی ما می گذارند.

تعاونی ها بیشتر در اختیار دولت هستند و تصمیم گیرندگان اصلا صلاح ما را نمی دانند

رئیس هیئت مدیره تعاونی زنبورداران کرج گفت: تعاونی ها تشکیل شده که قدرت دولت کم شود و تعاونی ها بتوانند خودشان را عرضه کنند و بر سرنوشت خودشان حاکم شوند اما بیشتر در اختیار دولت هستند و کسانی که برای این حرفه تصمیم گیری می کنند اصلا منافع ما را نمی دانند در چیست.

صلاحی با بیان اینکه به ازای یک جمعیت زنبور عسل حدود ۱۱۰ میلیون تومان ارزش افزوده برای مردم به وجود می آید اما نزدیک یک میلیون برای ما ضرر ایجاد می شود، گفت: نگذارید زنبوردار ضرر کند اگر ضرر کند و زنبور از بین برود محیط زیست از بین می رود و امنیت غذایی از بین می رود و اگر امنیت غذایی از بین برود ما باید برای یک لقمه نان دست جلوی این و آن دراز کنیم.

کد خبر: ۲۳۷٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha