۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
حقوق ۱۰۰میلیونی نیروی کار متخصص ایرانی در عراق و پاکستان
رئیس اتاق بازرگانی تبریز مطرح کرد؛

حقوق ۱۰۰میلیونی نیروی کار متخصص ایرانی در عراق و پاکستان

تبریز- رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: دستمزد دلاری عامل مهاجرت نیروی کار متخصص به کشورهای همسایه است، به عنوان نمونه حقوق کارگر ایرانی متخصص در کشورهای همسایه همچون عراق و پاکستان ۱۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار بازار، یونس ژائله شامگاه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به کمبود جدی واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی از بابت نیروی کار ساده و متخصص از جمله آهنگر، جوشکار آلومینیوم و تکنسین، افزود: بخش های مختلف استان به شدت نیاز به نیروی کارگری داشته و برای جبران این کمبود به سمت جذب بانوان به عنوان نیروی کار ساده روی آورده اند.

وی عمده علت کمبود نیروی کارگری و متخصص در استان را مهاجرت این افراد به کشورهای منطقه از جمله عراق و پاکستان برای انجام کار و دریافت دستمزد دلاری اعلام و اظهار کرد: اکنون بخش های مختلف اقتصادی استان با این مشکل دست به گریبان هستند.

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: برخی افراد دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی نیز به علت عدم تطبیق رشته تحصیلی آنان با فعالیت های تولیدی استان، رغبتی برای انجام کار کارگری نشان نمی دهند و در نتیجه به عنوان نیروی بیکار جامعه به دنبال شغل و کار مناسب خود هستند.

ژائله، ادامه داد: هم اکنون مقابل بیشتر واحدهای تولیدی و کارخانجات استان بنرهای جذب نیرو نصب شده و واحدهای تولیدی روزانه ۵۰ تا ۶۰ متقاضی را برای مصاحبه و جذب نیرو دعوت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در مرداد ماه با وجود رکود اقتصادی، کارخانجات و واحدهای تولیدی با کمبود سه هزار نیروی کار مواجه هستند، یادآور شد: حداقل حدود ۲۰ شرکت و واحد تولیدی با این مشکل مواجه هستند.

ماندگاری سرمایه های انسانی در استان به کمترین تعداد خود رسیده است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی کشور و به تبع آن استان از بابت خروج نیروی انسانی و سرمایه، گفت: تولید ثروت در کشور توسط نیروی انسانی و سرمایه گذاران انجام می شود و این افراد زمنیه رفاه و ارتقای معیشت جامعه را فراهم می کنند.

ژائله، با تاکید بر اینکه برای داشتن جامعه ثروتمند باید مانع از خرج این افراد و سرمایه از کشور و استان شد، افزود: جامعه آذربایجان دارای انسان های توانمندی هستند که در تولید ثروت در جامعه نقش آفرین هستند و نباید از نقش آنان غافل شد بلکه باید برای ماندگاری این افراد در جامعه از آنان حمایت کرد.

وی اظهار کرد: رفتارهای غیراخلاقی برخی افراد در گذشته موجب شده تا افراد نخبه و فعال اقتصادی از جامعه آذربایجان کوچ و مهاجرت کنند و ماندگاری سرمایه های انسانی به کمترین تعداد خود رسیده است.

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: با بررسی تجار و افراد موفق جامعه در تهران و سایر شهرستان ها، عمده آنان از شهروندان این استان هستند و رسانه ها نقش بسزایی در صیانت و حمایت از سرمایه های استانی می توانند ایفا کنند.

ژائله، ادامه داد: جامعه آذربایجان باید بجای بزرگنمایی ۱۰ درصد نقاط ضعف سرمایه های استانی شایسته است بر ۹۰ درصد نقاط قوت آنان تمرکز کرده و از آنان حمایت کنند.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه توسعه صادرات و رشد اقتصادی جامعه نیازمند آموزش است، گفت: حضور در بازارهای جهانی و برگزاری سفرهای تجاری مستلزم فراگیری راه و روش تجارت است.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      وقتی به نیروی متخصص و یا حتی نیروی کارگر ساده حقوق چندانی نمیدن با حداقل حقوق کار میکنن قابل درک است کمبود نیرو باشه وقتی کارگر درآمد ریالی دارد اما خرجش به دار است و مدیران شرکت ها هم برعکس خرج ریالی میکنن اما درآمد دلاری دارن نتیجه این میشه کوچ کردن نیروی متخصص
    • حمید حاجی آقا IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      2 0
      انشاالله که هیج نیروی کاری توی این مملکت نمونه تاکار فرمایان قدر کارگران زحمتکش رو بدونن و در رابطه با تایین حقوق آنها شش میلیون حداقل حقوق را مد نظر قرار ندهند
    • رضا IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      2 1
      اصلأ زیاد نیست بنده بعنوان یک کارگر متخصص در دوره اول آقای دکتر روحانی معادل هزار و چهارصد دلار حقوق میگرفتم به پول الان هفتادوپنج میلون تومان ، الان ولی به دلار سیصد دلار حقوق می گیرم ، حال آنکه در طول این دوازده سال در کشورهایی مانند عراق و ترکیه حداقل حقوق یک کارگر متخصص دوهزار دلار هست