۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
جذب سرمایه در پروژه‌های فناورمحور، اولویت دولت ویتنام است
در نشست مقامات دولتی ویتنام با فعالان اقتصادی مطرح شد

جذب سرمایه در پروژه‌های فناورمحور، اولویت دولت ویتنام است

مقامات دولتی ویتنام در نشست با فعالان اقتصادی ایرانی در حاشیه همایش اقتصادی دو کشور، بر امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تکنولوژی محور این کشور تأکید کردند.

به گزراش بازار به نقل از اتاق ایران، مقامات دولتی ویتنام در نشستی با فعالان اقتصادی ایرانی اعلام کردند: جذب سرمایه برای اجرای پروژه‌هایی که همراه با نوآوری بوده و در حوزه حفاظت از محیط زیست و بر پایه مصرف انرژی‌های پاک باشد جزو اولویت‌های دولت ویتنام است.

فانتی تانگ، معاون وزارت صنعت و تجارت ویتنام پیش از آغاز نشست مذاکرات رودررو بین فعالان اقتصادی ایرانی و ویتنامی به ظرفیت‌های همکاری دو طرف اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر ایران و ویتنام سطح روابط تجاری خود را علی‌رغم شیوع کرونا توسعه دادند و به ۱۲۶ میلیون دلار در سال رساندند؛ اما فاصله تا هدف‌گذاری تجارت ۲ میلیارد دلاری، بسیار زیاد است.

او سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، داروسازی، تجهیزات پزشکی و صنایع با تکنولوژی بالا را زمینه‌های مناسبی برای همکاری مشترک بین دو کشور عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام گفت: برای رسیدن به سطح تجارت تعیین شده لازم است، مکانیسمی طراحی شود تا زمینه را برای تجارت هموار کند.

به باور سانتی تانگ اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری بین دو کشور در مسیر توسعه مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری بسیار اثرگذار است.

او ظرفیت‌های همکاری بین ایران و ویتنام را بسیار گسترده دانست و افزود: بازار ایران و ویتنام بزرگ و موقعیت جغرافیایی دو کشور قابل توجه است، برای همین باید زمینه دسترسی را به این بازارها را برای یکدیگر فراهم کنیم.

معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام ادامه داد: این کشور تقاضای واردات محصولات کشاورزی، آهن، فولاد، شیلات و کائوچو از ایران را دارد.

او در ادامه به اهمیت انتقال اطلاعات تجاری و قانونی برای آشنایی فعالان اقتصادی دو طرف از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود اشاره کرد.

نگوآن آنتوآن، مدیرکل وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام نیز ضمن اشاره به ظرفیت‌های گسترده دو طرف برای همکاری‌های مشترک، تصریح کرد: جنگ روسیه و اوکراین، درگیری‌های اقتصادی چین و آمریکا در کنار چالش‌های اقتصادی داخلی، همه کشورها را درگیر کرده است. از طرفی شرکت‌های بزرگ و چندملیتی نیز با مسائلی مواجه هستند و رقابت‌های گسترده‌ای در صحنه اقتصاد بین‌المللی رخ داده است. با وجود این شرایط، ویتنام توانسته رشد خوبی را در صحنه اقتصادی و تولید ناخالص داخلی خود تجربه کند.

او ادامه داد: رشد اقتصاد ویتنام در آسیا روند ثابتی را طی کرده و رتبه دوم آسیا در حوزه سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. ارقام جذب سرمایه‌گذاری این کشور قابل توجه بوده و از ۱۴۳ کشور جهان جذب سرمایه داشته است. کره جنوبی با اجرای ۹ هزار پروژه در صدر کشورهایی قرار دارد که در ویتنام سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدیرکل وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام، ادامه داد: این کشور، علاقه‌مند به جذب سرمایه از دیگر کشورها در زمینه کشاورزی با فناوری بالا، انرژی سبز، تکنولوژی بازیافت و پروژه‌های مربوط به حفظ محیط زیست و غیره است. در واقع توجه به فناوری و نوآوری در پروژه‌ها برای دولت ویتنام بسیار اهمیت دارد چون معتقدیم، نوآوری زمینه توسعه را فراهم می‌کند.

او از برنامه‌ریزی دولت ویتنام برای کاهش تورم، کاهش سود بانکی و تنوع‌سازی بازار در این کشور خبر داد و افزود: در مسیر توسعه اقتصادی کشور تاکنون ۱۶ موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ویتنام و دیگر کشورها امضا شده است. در کنار این موضوع، وضعیت اقتصادی و اجتماعی حاکم بر ویتنام، رقابتی بودن هزینه تولید در این کشور نسبت به دیگر کشورهای آسیایی، تأمین نیروی انسانی، وجود زیرساخت‌های آماده از نظر انرژی و شهرک‌های صنعتی برای اجرای پروژه‌های مختلف، همراهی و حمایت مناسب دولت از پروژه‌های تعریف شده، عواملی هستند که موجب جذب سرمایه‌های خارجی به ویتنام می‌شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha