۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
تولید نفت تا شهریور به ۳.۵ میلیون بشکه می رسد| فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره برداری رسمی
معاون وزیر نفت:

تولید نفت تا شهریور به ۳.۵ میلیون بشکه می رسد| فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره برداری رسمی

خجسته مهر معاون وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان شهریور تولید نفت وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه می شود، گفت: صادرات نفت در دولت سیزدهم دو برابر شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در مهر ۱۴۰۰ اولین تصمیمی که گرفتیم این بود که ظرف مدت دو سال از فاز ۱۱ پارس جنوبی گاز تولید کنیم و این مساله جز اهداف اصلی کشور قرار گرفت.

او با بیان اینکه هیچ گاه به دنبال تصاحب کار دیگران نیستیم اما در دولت های قبلی کارهای زیادی در خصوص فاز ۱۱ انجام نشده بود، ادامه داد: برای بهره برداری از این فاز نمی خواستیم که زمان را از دست داده و کارهای اشتباه قبلی را انجام دهیم.

او با اشاره به ۲ بار بدعهدی توتال برای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، افزود: اگر شرکت توتال میخواست این فاز را به تولید برساند باید ۶ سال صبر می کردیم. چراکه او می خواست کل ۱۱ تا چاه را یکجا بهره برداری برساند. اما شرایط ناترازی چنین اجازه ای را به ما نمی داد و باید به صورت مرحله مرحله اجرای پروژه را دنبال می کردیم.

او با اشاره به ناترازی های گاز، گفت : اگر به خاطر داشته باشید گاز تربت جام به خاطر یک میلیون متر مکعب کسری قطع شده بود. یا حتی برخی از صنایع ما لنگ ۱۰۰ هزار مترمکعب بودند.

معاون وزیر نفت در ادامه سخنان خود جابه جایی سکوی ۱۲ را یک ابتکار هوشمندانه و منحصر به فرد دانست و افزود: اگر این کار را نمی کردیم ۳ سال دیگر فاز ۱۱ به بهره برداری می رسید. این در حالی است که این فاز در نقطه صفر مرزی بوده و امکان مهاجرت گاز در آن بسیار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت بهره برداری از فاز ۱۱ را غرور و افتخار ملی دانست و افزود: این فاز از سال ۷۹ درگیر مذاکرات متعدد بوده است. بعد از ۲۰ سال تاخیر طی مدت ۲۰ ماه این فاز به تولید آمده است.

خجسته ادامه دادد: ما امروز اماده تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم. به محض اعلام رسمی مقامات بهره برداری از این فاز به بهره برداری خواهد رسید.

او همچنین گفت که تا قبل از زمستان فاز ۱۶ را به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر نفت همچنین اظهار داشت: مهم ترین پروژه راهبردی ما فشار افزایی است. ضمن اینکه کارهای خوبی در این خصوص انجام شده است.

او در خصوص وضعیت تولید نفت گفت:وقتی دولت سیزدهم شروع به کار کرد برای همه سوال بود که تولیدو صادرات نفت چه سرنوشتی خواهند داشت. حالا باید بگویم که صادرات نفت به ۲ برابر رسید.

خجسته مهر با اشاره به این نکته که در دولت قبلی ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی آب داشتیم، اظهار داشت: اینها مخازن استراتژیک نبود و برای دولت هزینه زیادی می تراشید. جالب است که بدانید ۴۵۰ میلیون دلار فقط هزینه اجاره کشتی ها بود. چون کسی این میعانات را نخریده بود ناچار به نگهداری آنها را در کشتی ها بودیم. اما امروز همه میعانات فروخته شده است.

او با بیان اینکه تولید نفت در ابتدای دولت ۲.۲ میلیون بشکه بود، ادامه داد: تا یک هفته دیگر ۱۵۰ هزار بشکه نفت صادراتی به تولید کشور اضافه می شود. ضمن اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان شهریور تولید نفت وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه خواهد شد.

خجسته مهر همچنین با بیان اینکه حدود ۱۱ میلیارد دلار قرار داد در حال اجرا داریم، اظهار داشت : همچنین قرارداد ۳.۱ میلیارد دلار به زودی تنفیذ می شود. البته مجموع مذاکرات ما ۶۰ میلیارد دلار است که امیدواریم این مذاکرات به تدریج منتج به قرارداد شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در نیمه دوم امسال قرار داد دو تا میادین مشترک به ارزش ۸ میلیارد دلار منعقد خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۶٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha