۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
بهبود متغیرهای اقتصادی در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم| کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری
وزیر اقتصاد مطرح کرد

بهبود متغیرهای اقتصادی در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم| کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری

خاندوزی، سخگوی اقتصادی دولت گفت: دولت سیزدهم در دو سال گذشته تلاش کرده تا روند شاخص‌های اقتصادی را اصلاح کند.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال گذشته تلاش کرده است تا روند شاخص‌های اقتصادی کشور را اصلاح کند، از رشد ۶.۷ درصدی نرخ تشکیل سرمایه و کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد.

وی افزود: دهه ۹۰، دهه‌ای از دست رفته در اقتصاد ایران است و این دهه حاصل دیدگاهی بود که می‌گفت کشور مدیر می‌خواهد، نه خادم.

خاندوزی اظهار کرد: زمانی در کشور عنوان می‌شد که مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می‌خواهند، اما آن نگاه در پشت درهای بسته تصمیماتی را اتخاذ می‌کرد که نتیجه این شد که دهه ۹۰ در اقتصاد ایران، دهه افول بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی شد. به نحوی که در دهه ۹۰ در حوزه سرمایه گذاری با شرایطی مواجه شدیم که نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد و درجا هم نزد، بلکه سرمایه گذاری‌های کشور ۴۷ درصد کاهش یافت.

وی یادآور شد: در دهه ۹۰ نرخ تشکیل سرمایه ثابت ماشین آلات بیش از ۶۰ درصد و سرمایه ثابت ساختمان حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

بهبود متغیرهای اقتصادی در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم| کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری

خاندوزی با بیان اینکه در زمینه سرمایه گذاری ماشین آلات و ساختمان روند دهه۹۰ کاملا تغییر کرده است و در سال ۱۴۰۱ با ۶.۷ درصد رشد سرمایه گذاری مواجه بودیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد در بخش ماشین آلات و ۱.۲ درصد در بخش ساختمان بود.

وی با بیان اینکه تورم در کنار بیکاری دو بلیه اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: در زمینه اشتغال تحرک جدی اشتغال زایی به چشم نمی‌خورد که ثمره آن قفل شدن اشتغال در کشور بود.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: با اقداماتی که در دو سال گذشته صورت گرفت، انگیزه ورود به اشتغال نیز افزایش یافت که همزمانی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد که بازار سمت و سوی مناسبی پیدا کرده است.

وی افزود: تا ۲ سال قبل اگر جوانی قصد گرفتن مجوز کسب و کار داشت باید ماه‌ها در صف دریافت و رفت و آمد بین سازمان‌های مختلف و یا روندهای نامناسب گرفتار می‌شد.

خاندوزی با اشاره به اینکه اولین گامی که در این زمینه برداشتیم، شفاف کردن تمام شروط مجوزها در دستگاه‌های صادر کننده بود، گفت: چون دستور شخص آقای رئیس‌جمهور بود موفق شدیم که بر مقاومت‌ها غلبه کنیم. تا امروز ۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به شکل آنلاین به کارآفرینان کشور اعطا شده است.

وزیر اقتصاد گفت: همچنین امروز ۱۰۰ هزارمین پروانه کسب یا مجوز صفنی به صورت برخط و آنلاین صادر خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۶٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha