۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
بازتاب اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق صنایع ایران در دیدگاه‌ اساتید دانشگاه‌های آمریکایی

بازتاب اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق صنایع ایران در دیدگاه‌ اساتید دانشگاه‌های آمریکایی

جلب مشارکت صاحبان صنایع در بخش دولتی و خصوصی با هدف افزایش تولید صنعتی به عنوان نقطه برجسته برنامه تامین برق صنایع ایران در فصل تابستان، بخشی از اظهار نظر اساتید دانشگاهای آمریکایی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، در عصر حاضر محدود بودن منابع انرژی به چالشی جدی برای صنایع تبدیل شده است. این در حالی است که برق یکی از مهم‌ترین انرژی‌هایی است که می‌تواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند ایران اهمیت بسزایی داشته باشد.

آنچه که مسلم بوده این است که افزایش بکارگیری انرژی برق باعث گسترش بخش صنعت شده و با ایجاد تحولات ساختاری، فرایند توسعه اقتصادی را تسهیل می‌بخشد.

با درنظر گرفتن این مهم، در سایه تعامل وزارت نیرو، وزارت صمت و بخش خصوصی، تامین برق صنایع کشور در سال گذشته با هدف تحقق شعار جهش تولید در دستورکار قرار گرفت. بر اساس این برنامه، برق ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی و صنفی صنعتی کوچک بدون محدودیت تامین شد.

همچنین در سال ۱۴۰۱ به واسطه پیشبرد برنامه‌های کاربردی و اثربخش، تامین برق صنایع بزرگ ۱۲.۵ درصد، صنعت سیمان ۴.۸۱ درصد و صنعت فولاد کشور ۱۳.۲۳ درصد افزایش یافت که به ترتیب با رشد تولید ۲۳ درصد، ۵ درصد و ۲۸.۳ درصد در این صنایع همراه شد.
در چنین شرایطی رشد تولید صنایع درسال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ در فصل بهار ۳.۱ درصد، تابستان ۱۳.۲ درصد، پاییز ۹.۵ و زمستان ۱۲.۸ درصد به ثبت رسید.

نظر اساتید دانشگاهای آمریکایی نسبت به برنامه تامین برق صنایع ایران
کسب توفیق در راستای تامین بهینه برق صنایع کشور و ظهور اثرات مثبت آن بر رشد تولید را می‌توان از دیدگاه اساتید سایر کشورها مورد توجه قرار داد.

گانش تاکور استاد تمام دانشگاه هوستون، مهندس برجسته سال آمریکا و مبدع استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف انرژی صنایع انرژی‌بر و غیرپیشرو در این باره گفته که برنامه تامین برق صنایع ایران در فصل تابستان با هدف افزایش تولید صنعتی یک نقطه برجسته دارد و آن هم جلب مشارکت صاحبان صنایع در بخش دولتی و خصوصی است، موضوعی که رشد ۶۰ درصدی تولید فولاد ایران در تابستان سال گذشته، دقیقا در زمانی که تولید همه کشورهای توسعه یافته با افت مواجه شد را توجیه می‌کند.

همچنین آران ماجومدار استاد تمام دانشگاه استنفورد، مدیر موسسه انرژی استنفورد عضو موسس اتحاد انرژی و طراح طرح کاهش شدت انرژی در ایلینویز آمریکا در این زمینه گفته است: نقطه اوج برنامه تامین برق صنایع ایران، موضوع تامین پایدار برق برای صنایعی است که تاب‌آوری تولیدی و مالی اندکی دارند، همچنین راهکار ایران برای نقش‌آفرینی صاحبان صنایع تفاوت ایران و کشورهای اروپایی است. همین مسئله باعث شده است برنامه مدیریت مصرف برق در ایران به رشد تولید ختم شود، اما برنامه اروپایی‌ها به کاهش تولید بینجامد.

اهمیت تامین برق صنایع برای رشد و جهش تولید و مهار تورم موجب شد تا مدیریت تامین برق صنایع امسال نیز با قوت بیشتری در دستورکار وزارت نیرو قرار گیرد.
بر اساس برنامه تامین برق صنعت در تابستان امسال، برق صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی که ۹۲ درصد کل مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهد بدون محدودیت تامین شد.

برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در ۶.۵ روز هفته به طور کامل تأمین خواهد شد و صرفاً نصف روز در هفته و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت خواهند کرد. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحدها در سایر ایام هفته (شش روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به صورت شبانه‌روزی فراهم است.

برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود ۳۰۰ واحد صنعتی) مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تامین می‌شود. مشارکت این واحدها از طریق جابجایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بوده و در سایر زمان‌های دوره تابستان، انرژی مورد نیاز این واحدها بطور حداکثری تامین می‌شود.

به منظور پاسخگویی به نیاز متقاضیان برق در همه بخش‌ها برنامه‌های دیگری در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت که از جمله می‌توان به پیشبرد طرح احداث ۱۰ هزار نیروگاه توسط صنایع اشاره کرد.

تا پایان سال‌جاری ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی صنایع کشور افزوده می‌شود
"مصطفی رجبی مشهدی" سخنگوی صنعت برق کشور، پیشتر ضمن ارزیابی مثبت روند اجرا و پیشبرد احداث ۱۰ هزار نیروگاه توسط صنایع، افزود: این امر از ابتدای دولت سیزدهم در دستورکار قرار گرفت و تاکنون عملیات اجرایی ساخت ۵۰۰۰ مگاوات توسط صنایع آغاز شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مفاد تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و وزارت صمت، مقرر شده است که احداث نیروگاه‌ها توسط صنایع در راستای رفع محدودیت مدیریت مصرف در تابستان اجرایی شود و صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه کرده‌اند در طی دوره تابستان معاف از برنامه مدیریت مصرف می‌شوند و بدون محدودیت انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی صنایع کشور افزوده می‌شود، تاکید کرد که برنامه اساسی این است که صنایع بزرگ به صورت مستقل از شبکه، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، تامین انرژی صنایع ۱۳ درصد افزایش یافت، گفت: انتظار می‌رود با پیشبرد برنامه‌ها امسال به این میزان افزوده و بستری برای توسعه صنایع فراهم شود و در نهایت با رشد تولید همراه باشد.

میزان تامین برق صنایع در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۱۳.۷۷ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶.۸۶ درصد رشد یافته است و به طور جزئی‌تر امسال میزان تامین برق در صنعت سیمان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ « ۲۴.۹۲ درصد» و نسبت به سال ۱۴۰۱ «۹.۳ درصد»، تامین برق در صنعت فولاد نسبت به سال ۱۴۰۰ «۳۱.۸۴ درصد» و سال ۱۴۰۱ «۱۷.۸۴ درصد» و همین شاخص در خصوص سایر فلزات نسبت به سال ۱۴۰۰ «۲۴.۰۸ درصد» و نسبت به سال ۱۴۰۱ «۱۱.۹۹درصد» رشد یافته است.

امروز شاهد رکوردشکنی تولید فولاد ایران بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد در دو سال پیاپی هستیم، براساس آمار انجمن جهانی فولاد، در ماه‌های جولای و آگوست سال ۲۰۲۲ (تیر و مرداد ۱۴۰۱) رشد تولید فولاد ایران به ترتیب ۳۴.۱ و ۶۴.۷ درصد رسید، اما این رکوردشکنی به واسطه تامین برق مورد نیاز صنایع آن هم در فصل گرم سال ادامه یافت به طوری‌که دربازه زمانی (۱۳خرداد تا ۱۰تیرماه ۱۴۰۲) رشد تولید ایران در بخش فولاد به ۱۷.۴ درصد رسید و کشور با رکوردشکنی رشد تولید از دهمین فولادساز بزرگ دنیا در سال گذشته با سه پله صعود به رتبه ۷ فولادسازان بزرگ دنیا رسید.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha