۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
تأمین مالی غیر تورمی بودجه، تورم را کاهش می‌دهد
رئیس سازمان امور مالیاتی:

تأمین مالی غیر تورمی بودجه، تورم را کاهش می‌دهد

رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: اگر مخارج دولت را بدون دست اندازی به منابع بانکی تأمین کنیم، می‌توانیم آسایش و رفاه عموم مردم را هم تأمین کنیم.

به گزارش بازار، سید محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان مالیاتی کشور در سفر به استان فارس که با هدف سرکشی از اداره کل امور مالیاتی انجام شد گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور مبتنی بر مالیات ارزش بر افزوده است.

سبحانیان با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم کشور موضوع تورم و کوچکتر شدن سفره مردم به واسطه یک سری اشکالات ساختاری است، گفت: تکالیف بسیار مهم و سنگینی بر عهده نظام مالیاتی کشور است و این سازمان درصدد است با ایجاد یک درآمد پایدار و غیر تورمی برای مدیریت بخش‌های مختلف کشور بتواند مسیری را برای اداره امور فراهم کند تا بتوانیم از این طریق از وضعیت فعلی اقتصادی عبور کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یکی از مهمترین مشکلات تشکیلات ساختاری اقتصاد کشور را عدم تکافوی منابع پایدار برای تأمین مخارج دولت دانست و بیان داشت: خوشبختانه طی دو سال گذشته با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده و همت همه ارکان حاکمیت توانسته‌ایم درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم. وی تاکید کرد: اگر بتوانیم بدون دست‌اندازی به منابع بانکی به ویژه منابع بانک مرکزی مخارج دولت را تأمین کنیم می‌توانیم آسایش و رفاه عموم مردم را هم تأمین کنیم.

وی افزود: برای تحقق این امر نیازمند افزایش سطح درآمدهای مالیاتی هستیم، البته درآمدهایی که به صورت عادلانه و از همه فعالان اقتصادی اخذ شود و فشار بر قشر خاص یا محدوده خاصی از فعالان اقتصادی وارد نکند.

وی ادامه داد: این هدف بدون همکاری همه مردم و ارکان حاکمیت محقق نخواهد شد، البته اگر این اتفاق رقم بخورد نیاز است که مردم را هم در جریان امور و هدف‌گذاری‌ها در حوزه مالیاتی و همچنین مصارفی که از محل مالیاتی که از آن‌ها جمع می‌کنیم قرار دهیم.

سبحانیان با بیان اینکه، سؤالات، شبهات و ابهامات جدی در اذهان عمومی و فعالان اقتصادی است که مدیران اداره کل امور مالیاتی در همه استان‌ها مکلف به پاسخگویی و افزایش ارتباط با بدنه فعالان اقتصادی شده‌اند، بیان داشت: در دوره اخیر مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور این فرهنگ در سازمان ترویج شده و قطعا با حمایت فعالان اقتصادی و همدلی بین سازمان امور مالیاتی و بدنه اصناف، مشاغل و فعالان اقتصادی در این مسیر موفق خواهیم شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند آنچه که به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند صرف افزایش رفاه و آسایش حال آن‌ها خواهد شد، گفت: بسیاری از پروژه‌های عمرانی، بیمارستان‌ها و نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شود از محل درآمدهای مالیاتی است که توسط مردم پرداخت می‌شود که اگر مردم از این مسائل مطلع شوند قطعا با سطح رضایت خاطر و تمکین بیشتری مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند.

سبحانیان افزایش میزهای خدمت در کشور را یکی از اتفاقات خوب در طول سال‌های گذشته دانست و گفت: به طور بی‌سابقه‌ای میزهای خدمت را افزایش دادیم و این برنامه به صورت مستمر در بیش‌از ۲۰۰ نقطه کشور برگزار شد.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این میز خدمت‌ها این بود که مشکلات فعالان اقتصادی و مؤدیان برطرف شود، هرچند در طول این مدت مشکلات هر صنفی حتی اگر بدون هماهنگی قبلی به سازمان مراجعه کرده برطرف شده است.

وی عنوان کرد: فرهنگ‌سازی برای مالیات ستانی یکی از تکالیف مهم است که با برگزاری میزهای خدمت دنبال می‌شود، بر همین اساس برنامه‌ای به ادارات کل داده شده تا در این مسیر گام‌های محکمی بردارند، البته تحقق این امر همراهی فعالان اقتصادی را هم می‌طلبد.

وی اضافه کرد: در این دوره تمام تلاش ما بر این است که مالیات مبتنی بر اطلاعات، اسناد و مدارک پیش برود؛ باید این ادبیات را که مالیات در سال جاری بر اساس مالیات بر سال گذشته تعیین شود کنار بگذاریم، البته ما ادعا نداریم که همه اطلاعاتی که در دست ماست صحیح است، اما در عین حال مسئولان حوزه مالیاتی مکلف هستند به این مسائل رسیدگی کنند و با بهره‌گیری از اطلاعات اقدامات لازم را انجام دهند.

سبحانیان با بیان اینکه اراده دولت بر حمایت تولید است، گفت: به پیشنهاد دولت در ۲سال گذشته، نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲واحد درصد در سال جاری و ۵واحد درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است، اگرچه این اقدام بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی دولت را از بین می‌برد، اما به جهت حمایت از تولید پیگیری‌های لازم برای کاهش مالیات واحدهای به طور جدی تولیدی دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: رویکرد سازمان امور مالیاتی کشور کاهش فشار بر تولید و رفتن به سمت مالیات بر مصرف است، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور مبتنی بر مالیات بر ارزش افزوده است.

وی در رابطه با لایحه مالیات بر مجموع درآمد گفت: هدف ما از این لایحه این است که بار مالیاتی را از تولید به سمت اشخاص ببریم، این لایحه تدوین شده و امیدواریم هرچه سریعتر نهایی شود و به به صحن مجلس برود.

وی گفت: یکی از دلایل تورم، کسری بودجه‌ای است که از منابع بانکی تأمین می‌شود. البته این اتفاق مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه دهه‌هاست که این مشکل وجود دارد، هرچند مسیر به سمت اصلاح است، اما من معتقدم این اصلاح باید ۱۵سال پیش رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه اگر به سمت تأمین مالی غیر تورمی بودجه برویم قطعا تورم کاهش پیدا می‌کند، دربارا با مالیات خودروهای لوکس هم گفت: درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت تعیین می‌شود، اما اگر قیمت پایین‌تر بود هم قیمت پایین مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت.

سبحانیان، مطالبه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت باید در مدیریت هزینه‌های خود اراده جدی داشته باشد را مطالبه به حقی دانست و گفت: دولت در همین مسیر در حال حرکت است و می‌توان گفت در حال حاضر رشد هزینه‌های دولت محدود است و قابل توجه نیست، در واقع اداره دولت بر کاهش مخارجش است.

رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: بر این باور هستیم که مالیات را باید از کسانی اخذ کنیم که توان پرداخت بیشتری دارند، وصول مالیات باید منطبق بر قانون باشد و معتقدیم اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود می‌توانیم به تکالیف خود عمل کنیم و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی بر مؤدی فشار بیاوریم.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha