۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
چیزی به اسم قیمت جهانی گاز نداریم| صدور مجوز برای متانولی ها را تعطیل کنید
نماینده سابق ایران در اوپک:

چیزی به اسم قیمت جهانی گاز نداریم| صدور مجوز برای متانولی ها را تعطیل کنید

خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه نباید دیگری مجوزی برای احداث واحدهای متانولی صادر شود، گفت: چیزی به اسم قیمت جهانی برای گاز نداریم!

بازار، گروه آب انرژی: محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک که معتقد است تعیین نرخ خوراک باید بر اساس کار کارشناسی دقیق صورت گیرد، به بازار گفت: متاسفانه در سال های گذشته نرخ خوراک رانت شدیدی را برای برخی از صنایع ایجاد کرده بود و سودهای هنگفتی را به واسطه این رانت ایجاد کرده بود.

او ادامه داد: خوراک ارزان باعث شده بود که صنایع پتروشیمی و فولادی کمتر به دنبال توسعه زنجیره ارزش خود باشند. طوری که امروز شاهد هستیم که سود صادرات گاز بیش‌تر از برخی از محصولات پتروشیمی است.

این کارشناس انرژی همچنین با اشاره به افزایش قیمت خوراک به ۷ هزار تومان، افزود: باید شرایطی را ایجاد کرد که قیمت خوراک در یک حالت تعادلی قرار گیرد. اینطور نباشد که حالا با سیاست گذاری اشتباه زمینه زیان یا تعطیلی واحدهای پتروشیمی فراهم شود.

نماینده سابق ایران در اوپک همچنین با بیان اینکه قیمت جهانی برای گاز نخواهیم داشت، افزود: البته باید بگویم که با تعیین عددی ثابت در دوره‌ای طولانی‌مدت برای قیمت خوراک موافق نیستیم. باید برای نرخ خوراک فرمولی تعیین شود که متناسب با بازارهای جهانی، داخلی و متغیرهای دیگر تغییر کند.

قیمت‌های جهانی نفت در شاخص‌های مختلف تقریباً یکسان است و تفاوت چندانی با هم ندارند. مثلاً قیمت نفت برنت، دبلیو تی‌ای، عمان و دبی بسیار نزدیک به یکدیگر است. اما قیمت گاز در ایالات متحده امریکا، اروپا و آسیای جنوب شرقی به‌شدت تفاوت دارد. به همین دلیل نمی‌توانیم این شاخص را برای قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در نظر بگیریم

خطیبی همچنین در خصوص لزوم تعیین نرخ منصفانه‌ای برای خوراک پتروشیمی‌ها تصریح کرد: قیمت‌های جهانی نفت در شاخص‌های مختلف تقریباً یکسان است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

جلوی زیان متانولی ها را بگیرید

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مثلاً قیمت نفت برنت، دبلیو تی‌ای، عمان و دبی بسیار نزدیک به یکدیگر است. اما قیمت گاز در ایالات متحده امریکا، اروپا و آسیای جنوب شرقی به‌شدت تفاوت دارد. به همین دلیل نمی‌توانیم این شاخص را برای قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در نظر بگیریم.

او با اشاره به زیان واحدهای متانولی در شرایط فعلی، افزود: بالاخره این صنایع ایجاد شده و در اشتغال کشور سهم داشته و نمی توان این صنایع را به حال خود رها کرد. به همین دلیل باید قیمت خوراک به گونه ای تعیین شود تا از تعطیلی این واحدها جلوگیری شود اما باید صدور مجوز برای احداث واحدهای جدید متانولی دیگر متوقف شود.

دست‌پخت وزارت نفت برای گرانی خوراک

پانزدهم اردیبهشت‌ بود که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به‌طور غیررسمی به هفت هزار تومان افزایش پیدا کرد که منجر شده است بورس تهران تا امروز روند نزولی داشته باشد و سهامداران در برزخ قرار گیرند.

بر اساس بند «ب» قانون بودجه سال جاری، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت و میعانات گازی، خالص صادرات گاز و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها حدود ۶۳۸ هزار میلیارد تومان و از این مقدار، درآمد خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها حدود ۸۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

علاوه بر این، در بند (ج) قانون بودجه سال جاری نیز تاکید شده اگر منابع دولت از این محل کمتر از سقف مقرر شده در بند (ب) باشد؛ دولت می‌تواند با رعایت قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور نسبت به تأمین مابه‌التفاوت حاصل از منابع حساب ذخیره ارزی اقدام کند.

در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز دولت مجاز شده است که برای حمایت از صنایع، نسبت به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، مشروط به کاهش نیافتن منابع مذکور در صدر این جزو اقدام کند. با این وجود واحدهای پتروشیمی امیدی به ارائه تخفیف از سوی وزارت نفت ندارند. آنها مدعی اند که افزایش ۲ هزار تومانی قیمت خوراک دست‌پخت وزارت نفت بوده است.

کد خبر: ۲۳۵٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha