۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
آیا می توان اموال قولنامه ای را توقیف کرد؟

آیا می توان اموال قولنامه ای را توقیف کرد؟

آیا می توان اموال قولنامه ای را توقیف کرد؟ آیا روند توقیف اموال حتما باید توسط بهترین وکیل ملکی در تهران انجام شود؟

به گزارش بازار، آیا می توان اموال قولنامه ای را توقیف کرد؟ آیا روند توقیف اموال حتما باید توسط بهترین وکیل ملکی در تهران انجام شود؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که؛ بله، می توان اموال قولنامه ای را به کمک وکلای حرفه ای ملکی توقیف کرد. روند توقیف اموال قولنامه ای در صورتی که همراه با دلایل و مستندات لازم به دادگاه ارائه شود؛ سریع تر پیش می رود و در این مقاله ما سعی کردیم به کمک اطلاعات موجود در مجله وکیل چی (vakilchi.com) روند توقیف اموال را بیان کنیم تا دیدگاه روشنی در این باره داشته باشید.

توقیف اموال قولنامه ای چگونه انجام می شود؟

قولنامه یکی از رایج ترین روش های قانونی در تعهدات مالی می باشد و به منظور اطمینان از صحت آن؛ بهتر است توسط و یا زیر نظر وکیل ملکی انجام شود. در این روش شخصی به نام ضامن می پذیرد که در صورت عدم پرداخت، بدهی را به عنوان ضامن پرداخت کند. این امکان وجود دارد که در برخی موارد، بدهکار بنابر دلایلی همچون: ورشکستگی یا نکول، در موعد پرداخت خلل ایجاد کند. در این صورت ضامن می تواند ضرر مالی خود را با ضبط ضمانت جبران کند.

ضمانت نامه یک راه حل قانونی است که به دادگاه اجازه می دهد با رد توقیف اموال خسارت را جبران کند. در این روش ضامن می تواند از دادگاه تقاضای توقیف دارایی بدهکار را بنماید. برای این کار ضامن باید دلایل و مدارک لازم را در اختیار دادگاه قرار دهد تا دادگاه تصمیم نهایی را بگیرد.

در بسیاری از کشورها، مصادره اموال؛ یک راه حل قانونی به حساب می آید. در ایران نیز از این روش به منظور جبران خسارات مالی در قضاوت استفاده می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که برای توقیف اموال وجود دلایل و مدارک لازم ضروری و مهم می باشد.

شرایط توقیف اموال قولنامه ای

برای توقیف اموال قولنامه ای باید شرایط خاصی را در نظر و در نهایت رعایت کرد تا طبق قانون این روند پیش رود؛ برخی از مهم ترین این شرایط عبارتند از:

  • ثبت بدهی: برای تصرف و توقیف اموال قولنامه ای الزامی است که وجود بدهی و عدم پرداخت آن ثابت شود.
  • داشتن قرارداد: برای توقیف مال و اموال باید قراردادی بین بدهکار و ضامن وجود داشته باشد.
  • اسناد و دلایل لازم: برای توقیف مال و اموال قولنامه ای، ضامن باید دلایل و مدارک لازم را در اختیار دادگاه قرار دهد تا دادگاه تصمیم نهایی را بگیرد.
  • تاییدیه دادگاه: دادگاه برای توقیف باید تایید کند که بدهکار به دلایلی از قبیل ورشکستگی یا فرار از پرداخت، عدم پرداخت بدهی را به عقب انداخته است.
  • نداشتن راه حل دیگر: برای توقیف اموال قولنامه ای باید ثابت شود که راه حل های دیگر مانند اجرای تعهدات توسط مدیون (بدهکار) یا استفاده از سایر ضمانت ها موثر نبوده است.

شرایط توقیف اموال قولنامه ای

چگونه توقیف اموال قولنامه ای را رفع کنیم؟

روند رفع توقیف اموال قولنامه ای به نسبت بسیار ساده است و باید مراحل زیر را طی نمود:

۱- اولین قدم، پرداخت بدهی توسط بدهکار است و بدهکار باید بدهی خود را به طور کامل بپردازد و این امر باید به تایید دادگاه برسد.

۲- برای رفع توقیف اموال، ضامن جدید باید موافقت خود را با ضمانت بدهی بدهکار اعلام کند و این امر توسط دادگاه تایید می شود.

۳- به منظور رفع توقیف مال و اموال قولنامه ای، دادگاه باید احراز شرایط رفع توقیف را تایید کند.

۴- در نهایت؛ برای رفع توقیف این اموال باید هزینه های قانونی و دادرسی مربوط به توقیف توسط شخص بدهکار پرداخت شود.

توقیف مال قولنامه ای توسط وکیل ملکی

وکیل ملکی وکیلی است که وکالت موکل خود را در امور مربوط به اموال، املاک و مستغلات به عهده دارد. یکی از مواردی که یک وکیل ملکی می تواند به مشتریان و موکلان خود کمک کند، مصادره اموال قولنامه ای است.

  1. منظور از توقیف مال قولنامه ای این است که اموال یا دارایی های شخص به منظور تأمین بدهی طبق قانون مصادره شود. اگر شخصی بدهکار باشد و بدهی خود را نپردازد، دادگاه می تواند حکم به توقیف اموال او بدهد. در این مواقع وکیل ملکی به عنوان نماینده موکل خود، در موارد زیر به او کمک کند:
  2. وکیل ملکی ابتدا شرایط توقیف را بررسی می کند و موکل خود را برای رفع توقیف راهنمایی می کند. پس از آن راه حل قانونی را ارائه می دهد که شامل: پرداخت بدهی، معرفی ضامن جدید، تایید دادگاه و پرداخت هزینه های قانونی است.
  3. وکیل ملکی به عنوان نماینده موکل در دادگاه حاضر می شود و شرایط توقیف اموال را توضیح می دهد. او می تواند با دادگاه و سایر طرف های درگیر مذاکره کند تا بهترین راه حل را برای رفع توقیف بیابد.
  4. پس از رفع توقیف، وکیل متخصص در امور ملکی می تواند پرونده را پیگیری و موکل خود را راهنمایی کند که چگونه به آینده خود نزدیک شود و از این نوع مشکلات جلوگیری کند.

توقیف مال قولنامه ای توسط وکیل ملکی

کلام آخر

از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، سپاس گزاریم. ما در این مقاله تنها توانستیم اطلاعات جزئی درباره سوال: آیا می توان اموال قولنامه ای را توقیف کرد؟ در اختیارتان قرار دهیم؛ در صورت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت وکیل چی (vakilchi.com) مراجعه کنید. همچنین در صورتی که مال قولنامه ای خود را توقیف کرده اید و تجربه ای در این زمینه دارید، پیشنهاد می کنیم در کامنت با ما در میان بگذارید و ما را از تجربیات خویش آگاه کنید.

کد خبر: ۲۳۵٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha