۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
دولت علیرغم عدم پرداخت مطالبات پالایشگاه‌ها تکالیفی مکرری برای آنها تعیین می‌کند
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

دولت علیرغم عدم پرداخت مطالبات پالایشگاه‌ها تکالیفی مکرری برای آنها تعیین می‌کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بزرگترین گلایه پالایشگاه‌داران در مورد عدم پرداخت مطالبات‌شان، گفت: متاسفانه دولت بجای پرداخت مطالبات پالایشگاه‌ها، تکالیفی مکرری برای آنها تعیین می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالعلی رحیمی مظفری، در تشریح نشست امروز (دوشنبه ۱۶ مردادماه) کمیسیون متبوع خود با حضور مدیران عامل پالایشگاه‌های بخش خصوصی، گفت: ۹۰ درصد از سوخت مورد نیاز کشور توسط پالایشگاه‌های خصوصی و کمتر از ۱۰ درصد آن توسط بخش دولتی تامین می‌شود در حالی که ظرفیت تولید آنها بیش از نیاز کشور بوده و بخشی از تولیدات خود را صادر می‌کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکالیفی برعهده پالایشگاه‌های بخش خصوصی گذاشته می‌شود اما از سوی دیگر با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های ساختاری و مالی درگیر هستند، ادامه داد: در بحث مالی بزرگترین گلایه پالایشگاه‌ها عدم پرداخت مطالبات آنهاست، دولت متاسفانه با توجه به شرایط فعلی قادر به پرداخت این بدهی نیست. عدم پرداخت بدهی‌ها، پالایشگاه‌ها را با مشکلاتی در زمینه تامین منابع مالی مواجه کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه علی رغم عدم پرداخت مطالبات، تکالیفی مکرری برای پالایشگاه‌ها تعیین می‌شود، عنوان کرد: در زمینه برخورد دوگانه نرخ ارز نیز پالایشگاه‌ها مشکلاتی دارند، زیرا باید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را با نرخ آزاد و ارز کسب شده را با نرخ ۳۸ هزار تومانی عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با استناد به جز (۵) بند (الف) ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه فعالیت برخی از پلایشگاه‌ را به عنوان فعالیت‌های معدنی محاسبه می‌کنند، افزود: تعدادی از این پالایشگاه‌ها در طرح سهام عدالت قرار دارند و سازمان خصوصی سازی اخیرا فشارهایی را بر آنها وارد می‌کند و بر اساس میزان سهام تقاضای کرسی در هیات مدیره دارد، اغلب افراد معرفی شده به عنوان هیات مدیره غیر تخصصی هستند و تنها قصد دارند در هیات مدیره عضو داشته باشند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وجود افراد غیر متخصص در هیات مدیره پالایشگاه‌ها مشکلاتی را به همراه می‌آورد، ادامه داد: در این زمینه گلایه‌هایی وجود دارد و به اصلاح شرایط نیاز داریم زیرا با ادامه این روند تصمیم گیر در این حوزه افرادی می‌شوند که صرفا سهام دار هستند و افراد دیگری باید پاسخگو مشکلات احتمالی باشند، بجای دخالت سازمان خصوصی سازی مردم می‌توانند با پالایشگاه‌ها در ارتباط باشند.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شد تعدادی از موارد مطرح که با شرایط اقتصادی کشور قابل انجام و اصلاح هستند را مدنظر قرار دهیم، گفت: ما به پالایشگاه‌های بخش خصوصی نیاز داریم و باید مشابه سایر صنایع به عنوان صنعت استراتژیک تامین کننده سوخت مورد نیاز کشور از آنها حمایت کنیم.

کد خبر: ۲۳۵٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha