۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
اجازه ورود برنج به گیلان را نمی دهیم
استاندار گیلان:

اجازه ورود برنج به گیلان را نمی دهیم

صومعه سرا- استاندار گیلان گفت: اجازه ورود هیچگونه برنجی از مرزهای همجوار را به استان در فصل برداشت محصول نمی دهیم.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، اسدالله عباسی در آئین برداشت مکانیزه برنج در روستای محمودکیان از توابع شهر طاهرگوراب شهرستان صومعه سرا و در جمع کشاورزان زحمتکش و صمیمی به منظور شکرگذاری برداشت این محصول راهبردی گیلان، ترویج ارقام جدید(رقم اصلاح شده آنام) و نیز نشای مجدد محصول برنج در این منطقه حاضر شد.

نماینده عالی دولت در گیلان در این آیین اظهار کرد: امروزه تمام امور باید برپایه علم و دانش روز انجام شود و همه ظرفیت در این بخش مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در قسمت مربوط به فرآیند تولید، بسته بندی و عرضه باید از دانش روز و تکنولوژی روز استفاده کنیم چراکه باتوجه به هزینه‌های سنگین تولید استفاده از شیوه‌های سنتی جوابگو نخواهد بود.

وی با اشاره به روند رو به رشد بخش کشاورزی و تولیدات کشاورزی در استان گیلان گفت: با توجه به مزیتهای اقتصاد کشاورزی در استان توانسته ایم در این بخشها حرفی برای گفتن داشته باشیم.

عباسی با ابراز خرسندی از هم افزایی موجود در استان در مسیر رشد و توسعه همه جانبه، تصریح کرد: اکنون میانگین نرخ سرمایه گذاری در کشور ۴۱ درصد است که این نرخ در استان گیلان ۴۷ درصد (براساس شاخص های آماری در سامانه مرکز آمار کشور) می باشد.

وی در ادامه نرخ بیکاری استان گیلان را نیز ۶ و یک دهم درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به نرخ هشت و ۲ دهم درصد نرخ بیکاری در کشور ما در این شاخص ۲ درصد رشد داریم با توجه به این نکته که بسیاری از بیکاران استان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

وی با تاکید بر لزوم ترویج بخشهای مختلف کشاورزی و استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای مختلف برای افزایش بازدهی کار گفت : باید در آبیاری، مکانیزاسیون، تسطیح اراضی، نشاء و در برداشت دانش خود را به روز کنیم تا با کاهش هزینه ها، بهره وری، بازدهی و میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.

ترویج کشت رقم برنج آنام

استاندار گیلان ادامه داد: در بخش مربوط به واحد سطح رقم آنام از بین چهار رقم معرفی شده به لحاظ پخت، میزان کیفیت و عطر و بو از کیفیت مطلوبی برخوردار است، لذا باید در ترویج این گونه پرمحصول باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی به متولیان امر توصیه کرد: برخی کشاورزان در کشت این گونه ها از خود مقاومت نشان می دهند شما باید با تضمین کشت و ارائه نمونه این محصول به کشاورزان، بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.

وی افزود: با ترویج این گونه و گونه های پرمحصول می توانیم در ۲۳۸ هزار هکتار مزارع برنج، تولید برنج را از نزدیک ۷۵۰ هزار تن درسال به ۹۰۰ هزار تن برسانیم.

وی با بیان اینکه در بخش تنظیم بازار تا چهار ماه آینده و مشخص شدن میزان برنج برداشت شده از شالیزارها کسی حق واردات برنج را نخواهند داشت خاطر نشان کرد: در استان گیلان دستور دادیم هیچگونه برنج خارجی و داخلی اصلا و ابدا از مرزهای اردبیل، رودبار و رودسر واردگیلان نشود بلکه فقط باید از استان خارج شود.

کد خبر: ۲۳۵٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha