۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
مردم به سراغ خرید طلا در فضای مجازی نروند
رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران:

مردم به سراغ خرید طلا در فضای مجازی نروند

بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: تنها کانال رسمی قیمت و کسب اطلاع از بازار طلا فقط سایت اتحادیه است.

به گزارش بازار، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران و اعضای هیات رئیسه این اتحادیه امروز با برپایی نشست خبری میزبان اصحاب رسانه بودند.

بذرافشان در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه طلا به عنوان یکی از فلزات گرانبها نقش بسزایی در اقتصاد جهان دارد گفت: همواره بازار طلا در سطح جهان با حساسیت و التهابات و رکود مختلفی همراه است که با توجه به مشکلات اقتصادی می‌تواند بسیار مهم و استراتژیک باشد. به همین دلیل دولت و مجلس می‌تواند با حمایت بیشتر از فعالان این صنعت، گام موثری در رشد اقتصاد و رشد بازار داشته باشند.

وی با اشاره به کانال‌های رسمی قیمت گذاری و اطلاع رسانی در این صنف افزود: متاسفانه ما چندین کانال غیر رسمی در این بخش داریم که به هیچ وجه قابل تایید اتحادیه نیست. تنها کانال رسمی و تایید شده اتحادیه به زودی راه اندازی می‌شود. البته در حال حاضر قیمت طلا با توجه به اونس جهانی و همچنین نخستین معامله رسمی از ساعت ۱۱ به بعد در بازار تهران که به صورت فیزیکی انحام می‌شود، اعلام می‌گردد. الیته کانال‌های فعال در فضای مجازی که معاملات فردایی را اعلام می‌کنند به هیچ عنوان تایید شده نیستند. ۹۰ درصد این معاملات توسط افراد غیر صنفی صورت می‌گیرد که متاسفانه با فعالیت در فضای مجازی و سایت‌ها مشغول معامله هستند. در نتیجه با هشدار به مردم اعلام میکنم به هیچ عنوان سراغ خرید در فضای مجازی نروند، چون در صورت بروز هر مشکلی نمی‌توانند به اتحادیه مراجعه کنند. بار دیگر تاکید میکنم که تنها کانال رسمی قیمت و کسب اطلاع از بازار طلا فقط سایت اتحادیه است.

وی در پاسخ به این سوال که تعطیلی کانون صرافان چه تاثیری بر بازار طلا و جواهر دارد گفت: این موضوع در حوزه کاری ما نیست، چون کانون صرافان زیر نظر بانک مرکزی است و قطعا بانک مرکزی با توجه به اختیارات و نظارتی که در بازار ارز و عملکرد صرافی‌ها دارد این تصمیم را گرفته است.

بذرافشان به جایگاه ایران در صادرات مصنوعات طلا و جواهر به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ما در دهه گذشته به نقطه مثبتی در صادرات رسیده ایم که می‌توان با حمایت بیشتر از این بخش به ارزآوری کمک شایانی کرد. ما را نباید فعال در بخش کالای لوکس دانست چراکه این صنعت می‌تواند به نگاه ویژه دولت و مجلس به یکی از بخش‌های صادراتی ارزآور تبدیل شود. این موضوع در کشور ترکیه با جدیت بیشتری پیگیری شد و حالا همان ترکیه که تا چند سال پیش از ما الگوبرداری می‌کرد هم اکنون از ایتالیا هم سبقت گرفته و به کشور اول در این صنعت بدل شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص برخی تخلفات صورت گرفته توسط فروشندگان بازار طلا گفت: بحث پرداخت پول به صورت کارت به کارت یا به وسیله پول نقد در برخی معاملات به هیچ عنوان قانونی نیست هرچه که ما در صنف‌های دیگر مثل پزشکان هم شاهد آن هستیم. خوشبختانه این موضوع تا حد زیادی کاهش داشته و ما با استقرار بازرسان در سطح بازار نسبت به کاهش این مساله بسیار حساس و جدی هستیم.

وی به موضوع مالیات در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: از سال ۹۹ مالیات طبق اظهارنامه مالیاتی و سوابق افراد حقیقی و حقوقی محاسبه می‌شد که در واقع تراکنش‌های واحد صنفی معیار مالیات بود. سپس مقرر شد از ۱۰۰ درصد تراکنش ۳۰ درصد کم شود و مالیات محاسبه و پرداخت شود. به هر حال ما یکی از صنف‌هایی هستیم که از شفافیت مالیاتی برخورداریم و تمام خرید و فروش و تراکنش مالی اعضای اتحادیه کاملا مشخص است.

بذرافشان افزود: بر اساس اعلام سازمان مالیاتی به تشخیص این سازمان مالیاتی ۷۸۰۰ واحد طلا صفر شد که بخشی از این واحدها تولیدی‌ها بودند. در تهران از پنج میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند در شهرهای بزرگ مالیات بیش از ۵ میلیون تومان است.

وی درباره خرید و فروش طلا در فضای مجازی گفت: اگر کسی می‌خواهد در فضای مجازی فعالیت کند ابتدا باید از اتحادیه طلا مجوز داشته باشد تبلیغات طلا در فضای مجازی مجاز است بیشتر تخلفات و شکایت در عیار طلا و سکه‌ها از واحدهایی بودند که در فضای مجازی بودند یا مجوز رسمی نداشتند زمان خرید حتما باید به صورت فیزیکی باشد و مردم باید سکه را از سکه فروشان خریداری کنند و هولوگرام اتحادیه و وکیوم با مهر واحد صنفی وجود داشته باشد. در خرید طلا باید کد استاندارد، رنگ مصنوع، وزن نگین و وزن مصنوع در فاکتور درج شود.

بذرافشان با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است، گفت: از ابتدای سال رکودی سنگین در بازار بوده است که در دوران کرونا هم به این صورت نبود. کاهش قیمت هم کاهش تقاضا را تشدید کرد به صورتی که تقاضا بین ٢٠ تا ۴٠ درصد برای خرید طلا کاهش یافت و حتی تا ٢٠ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته‌است.

وی گفت: هر چقدر جلو می‌رویم با توجه به تورم شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود، طلا هم گزینه اصلی سبد خانوار نیست.

بذرافشان ادامه داد: باتوجه به کاهش قیمتی که از ابتدای سال بوده قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده مردم منتظر کاهش بیشتر نباشند. مگر اینکه انس جهانی نوسان خاصی داشته باشد یا نرخ ارز تغییر خاصی کند.

وی افزود: صحبت‌هایی با مسئولین برای تولید طلا با عیار پایین‌تر برای کاهش قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید انجام شده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما در بازار هیچ طلایی با عیار پایین فروش نرفته است.

کد خبر: ۲۳۵٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha