۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۰
تحقق کاهش نقدینگی مقدمه‌ای بر مهار تورم| سیاست‌ هدایت اعتبار به بخش مولد در اولویت است
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران مطرح کرد

تحقق کاهش نقدینگی مقدمه‌ای بر مهار تورم| سیاست‌ هدایت اعتبار به بخش مولد در اولویت است

سلیمی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: کنترل نقدینگی در ماه‌های اخیر به خوبی محسوس است که باید آنرا مقدمه‌ای بر کاهش و کنترل تورم دانست.

به گزراش بازار به نقل از ایبنا، حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بانک‌مرکزی در راستای کنترل نقدینگی و مهار تورم و کاهش ۱۳.۸ واحد درصدی رشد نقدینگی در ۲۱ ماه گذشته به خبرنگار ایبِنا گفت: کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهمترین متغیر در مهار تورم و از اولویت‌های اقتصادی بانک مرکزی است که در دوره‌های قبلی چندان عملی و اجرایی نشد، اما در دوره ریاست محمدرضا فرزین به خوبی به مرحله اجرا در آمد و توانست تورم را در حد متعارف کنترل و مهار کند. البته تورم هنوز روند کاهشی آنچنانی پیدا نکرده، اما تحت کنترل است، چون کاهش تورم، یک فرایند زمانبر محسوب می‌شود.

وی افزود: کنترل نقدینگی در ماه‌های اخیر به خوبی محسوس و مشخص بوده که ما باید این مساله را مقدمه‌ای بر کاهش و کنترل تورم بدانیم. این در حالی است که تا چندی پیش نقدینگی آنچنان که باید و شاید به بخش مولد راه پیدا نمی‌کرد و این موضوع باعث ایجاد تورم بیشتر و رکود تولید شده بود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه کنترل رشد نقدینگی نباید مشکلی در روند تولید ایجاد کند، گفت: یکی از آثار احتمالی کاهش نقدینگی، تاثیر منفی بر تولید است، چراکه ممکن است تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شوند. خوشبختانه این موضوع به خوبی از سوی بانک مرکزی کنترل شده و حتی در روزهایی که با رشد تورم مواجه بودیم، باز هم روند تولید، متعادل و کنترل شد. در واقع بانک مرکزی ضمن کنترل رشد نقدینگی، از تامین مالی اقتصاد و به طور خاص بخش مولد نیز غافل نشد و سیاست‌های هدایت اعتبارات به سمت فعالیت‌های مولد همچنان در اولویت قرار گرفت.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران با مثبت ارزیابی کردن سیاست‌های تثبیت ارز بانک مرکزی نیز گفت: با کنترل و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز، شاهد آن هستیم که موج تقاضای مردم برای خرید دلار تا حد زیادی کاهش یافته و دیگر خبر چندانی از حضور دلالان در بازار ارز نیست.

کد خبر: ۲۳۵٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha