۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سقوط سنگ اصفهان از پرتگاه خام‌ فروشی| وقتی برند بومی به نام ایتالیا و چین می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

سقوط سنگ اصفهان از پرتگاه خام‌ فروشی| وقتی برند بومی به نام ایتالیا و چین می‌شود

اصفهان- بیشترین حجم فرآوری سنگ تزیینی کشور مربوط به اصفهان است و به همین خاطر این استان قطب صنعت سنگ به شمار می‌ رود اما خام‌ فروشی در صادرات موجب شده این صنعت به نام ایتالیا و چین برند شود.

عارف اصفهانی؛ بازار: آمارها می گویند که اصفهان حدود ۵۰ درصد از سنگ فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می کنند و این استان بعد از مرکزی، یزد و آذربایجان مقام سوم بیشترین معادن سنگ تراورتن را در کشور در اختیار دارد. این در حالی است که به علت کیفیت انواع تراورتن در اصفهان و به واسطه تنوع سنگ‌ ها، مقرون به صرفه بودن و ارزان بودن آنها این استان در سطح خاورمیانه توانسته از این لحاظ حرفی برای گفتن داشته باشد،

سنگ‌ هایی چون مرمریت، چینی، تراورتن، گرانیت و مرمر عمده تولید معادن سنگ و طلا، سرب و روی عمده تولید معادن فلزی استان اصفهان است و می‌ توان گفت بیشترین حجم فرآوری سنگ تزیینی در کشور مربوط به اصفهان است و به همین خاطر است که این استان قطب صنعت سنگ به شمار می‌ رود.

وجود بیش از ۱۵۰ معدن سنگ فعال و واقع شدن اصفهان در مرکز کشور به عنوان یک استان استراتژیک که دسترسی آسان را به تمام نقاط کشور آسان کرده است باعث شده که این استان از این لحاظ رتبه بالایی داشته باشد اما آنچه که پاشنه آشیل صنعت سنگ در اصفهان به شمار می‌ رود برندهای سنگ استان است که با نام چین و ایتالیا در بازار جهانی شهره شده است.

به‌ گفته بسیاری از فعالان معدنی دلیل این موضوع که یکی از چالش های بزرگ صنعت سنگ به شمار می‌ رود، صادرات سنگ خام بدون توجه به فرآوری مطابق نیاز روز دنیا است که هم موجب زمین‌ گیر شدن صنعت سنگ شده و هم سبب شده تا این صنعت تنها با ۴۰ درصد از پتانسیل خود فعالیت کند.

خروج صنعت سنگ اصفهان از فضای رقابتی

رئیس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سوال که آیا این مشکلات می تواند صنعت سنگ اصفهان را از فضای رقابتی خارج کند، تصریح می‌ کند: متاسفانه مشکلات عدیده‌ ای که در صنعت سنگ اصفهان وجود دارد باعث شده که هزینه‌ های تولید تا ۲۰۰ درصد بالا برود و افزایش پیدا کند و این مساله خطر خارج شدن اصفهان از فضای رقابتی را دوچندان می کند.

رضا احمدی می‌ افزاید: طی سال‌ های اخیر صنعت سنگ اصفهان از مرحله استخراج تا فروش در بازارهای جهانی با هزار توی مشکلات مواجه شده و عدم توجه به این مسئله و بی‌ توجهی مسئولان و عمل نکردن دولت به تعهدات خود باعث شده که صنعت سنگ با مشکلات جدی روبرو شود.

وی ادامه می‌ دهد: با وجود چنین مشکلاتی چه انتظاری می توان از بازار تولید و صنعت سنگ داشت؛ اگر حمایتی از این صنعت نشود و سیاست‌ های حمایتی نادیده گرفته شود ما اجازه می‌ دهیم که این صنعت به نابودی نزدیک شود.

سرمایه‌ گذاری در بخش صنعت سنگ به عنوان یک صنعت پر بازده، به راحتی می‌ تواند قدرت تأثیرگذاری بخشی از اقتصاد ایران را در عرصه‌ های جهانی تضمین کند

در حال حاضر حدود هشت هزار واحد صنعتی در استان اصفهان فعال است که نزدیک به یک چهارم آن یعنی حدود دو هزار واحد به فرآوری سنگ اختصاص یافته که این موضوع بیانگر سهم قابل توجهی از تولید و اشتغال استان اصفهان در این زمینه است.

بر اساس محاسبات می توان دریافت که ۵۰ واحد از این سنگبری‌ ها برای تامین نیاز داخل استان کفایت می‌ کند اما وجود این تعداد واحد سنگبری در استان اصفهان نشان از تولید در حد بازار مصرف کشور و صادرات این محصول به خارج را دارد و سرمایه‌ گذاری در بخش صنعت سنگ به عنوان یک صنعت پر بازده، به راحتی می‌ تواند قدرت تاثیرگذاری بخشی از اقتصاد ایران را در عرصه‌ های جهانی تضمین کند.

اما نکته اینجاست که تا زمانی که سنگ‌ های بزرگ بر سر راه سنگبری‌ ها و صنعت سنگ باشد نمی‌ توان به آینده این صنعت امیدوار بود. با توجه به اینکه ۹۰ درصد واحدهای صنعتی فعال اجاره‌ ای هستند و مالکان اصلی این واحدها نتوانسته ‎اند در صنعت سنگ ادامه فعالیت بدهند، به همین دلیل این واحدها را اجاره داده‎ اند و افرادی که این واحدها را اجاره کردند پس از مدتی که در این صنعت فعالیت می‎ کنند به دلیل عدم سوددهی کار خود را تعطیل کرده و واحدها را تحویل صاحبانشان می‎ دهند.

زخمی که ناسور شده است

رضا مقدری، کارشناس اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه مشکلات صنعت سنگ در اصفهان از چه زمانی حادتر شد، می گوید: مشکلات صنعت در زمان تدوین طرح هدفمندی یارانه‌ ها در مجلس، شروع شد و مانند یک زخم هر روز ناسورتر شد.

وی ادامه می دهد: دولت قرار بود بسته‌ های حمایتی به تولیدکنندگان بدهد اما این بسته‌ ها به دست تولید نرسید و آنچه که عایدشان شد تنها هزینه بود که باعث بی رغبتی تولیدکنندگان شد.

در این زمینه یک پیشکسوت حوزه سنگ نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: رکود در بازار تولید ساخت و ساز و همچنین تحریم و کم توجهی دولت به مشکلات بخش خصوصی، قوانین دست و پاگیر و بروکراسی های اداری و همچنین مالیات بر ارزش افزوده باعث شده که سنگبری ها با مشکلات عدیده‌ ای روبرو شوند.

محمد دفاعی ادامه می دهد: مالیات بر ارزش افزوده باید به شکل کارشناسی از سنگبری ها اخذ شود تا به این حد تولید کنندگان دچار چالش نشوند.

وی تصریح می کند: مالیات بر ارزش افزوده‌ ای که از کارخانجات سنگبری اخذ می‌ شود هیچ مبنای منطقی و شرعی ندارد.

نادری: متاسفانه به دلایل ذکر شده در بازار جهانی تعداد زیادی از واحدهای سنگبری اصفهان که قطب عمده تولید سنگ کشور محسوب می‌ شوند از بازار رقابت، خارج و به جای محصولات آنها، محصولات چین، برزیل، هند جایگزین شده است

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سنگبری استان اصفهان نیز در این ارتباط به بازار می گوید: برای نیل به اهداف و استفاده از ظرفیت های کارشناسان این صنعت امری ضروری محسوب می شود.

علی نادری می افزاید: متاسفانه در شرایط فعلی بسیاری از افراد به علت هزینه های بالای فرآوری این محصول به خام فروشی روی آورده اند تا دغدغه ای در زمینه فرآوری نداشته باشند و این موضوع به معنای هدررفت منابع کشور است.

وی تاکید می کند: متاسفانه به دلایل ذکر شده در بازار جهانی تعداد زیادی از واحدهای سنگبری اصفهان که قطب عمده تولید سنگ کشور محسوب می‌ شوند از بازار رقابت، خارج و به جای محصولات آنها، محصولات چین، برزیل، هند جایگزین شده است

بیش از دو هزار واحد سنگبری در استان اصفهان فعالیت دارند که ۸۰۰ سنگبری از این تعداد در منطقه محمود آباد هستند، واحدهایی که این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از تولیدکنندگان را تا مرز تعطیلی کشانده است، مشکلاتی که به گفته فعالان این عرصه از سال ۹۵ شروع شده و تاکنون ادامه داشته است و باعث تعطیلی کارخانجات سنگ شده است.

به گفته کارشناسان تا زمانی که ماشین آلات این صنعت به روز نشود و روش های سنتی به مدرن تبدیل نشود نمی توانیم به آینده صنعت سنگ در اصفهان امیدوار باشیم.

کد خبر: ۲۳۵٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha