۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
با عراق از نزدیک برای انتقال پول ایران در ارتباط هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

با عراق از نزدیک برای انتقال پول ایران در ارتباط هستیم

میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ما با عراق از نزدیک در ارتباط هستیم تا اطمینان یابیم انتقال پول ایران مطابق با تحریم های آمریکا انجام شود.

به گزارش بازار، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه مذاکرات با طرف آمریکایی برای پرداخت بدهی گاز ایران همچنان ادامه دارد و اینکه آیا واشنگتن قصد آزاد سازی تمام پول ایران در عراق و انتقال آنها را دارد؟ گفت: معافیت تحریمی واردات برق عراق از ایران، اجازه انتقال پول برق خریداری شده از ایران به یک حساب بانکی با دسترسی محدود و انتقال مجدد آنها به کشورهای مشخص و محدود ثالث در حساب های بانکی را با دسترسی محدود می دهد.

میلر افزود: سودانی نخست وزیر عراق تعهد خود را به تقویت امنیت انرژی عراق نشان داده است. این مکانیسم تنها راهی است که ما به دنبال کاهش فشار ایران بر عراق هستیم. ما با عراق از نزدیک در ارتباط هستیم تا اطمینان یابیم انتقال پول ایران مطابق با تحریم های آمریکا انجام شود و از آن برای اهداف غیرقانونی استفاده نشود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما همچنان از استفاده این پول در راستای اهداف بشر دوستانه حمایت می کنیم و به تعامل با دولت عراق در مورد این موضوعات پیچیده ادامه خواهیم داد.

میلر در پاسخ به اینکه تمام ۱۰ میلیارد دلار از عراق به عمان منتقل می شود؟ گفت: من از مقدار پولی که قرار است از عراق به بانک های عمانی منتقل خبر ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوم مرداد ماه نیز در نشستی در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره نقش عمان و قطر در بازپرداخت بدهی های ایران از سوی عراق افزود: می توانم علاقه مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از این پول ایران را تایید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما معتقدیم این یک گام مهم برای خروج این پول از عراق است زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می کند.

میلر اضافه کرد: بنابراین این پول در عمان نگهداری خواهد شد اما محدودیت های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد. از این پول تنها در اهداف غیر تحریمی و بشر دوستانه می شود استفاده کرد و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۲۸ تیرماه معافیت تحریمی جدید عراق برای پرداخت بهای برق وارداتی از ایران را تایید و اعلام کرد که واشنگتن برای بیستمین بار این معافیت برق را تجدید کرده است.

به گزارش ایرنا، میلر درباره معافیت جدید تحریمی ۱۲۰ روز به عراق گفت: معافیت برق عراق را برای بیستمین بار تجدید کردیم و دوباره به این کشور اجازه دادیم که برای پرداخت بهای واردات برق به حساب های محدود ایران در بانک تجارت عراق اقدام کند. اما تفاوت این معافیت این است که پول سپرده شده در حساب بانکی محدود عراق می تواند به حساب های مشخص بانک های ثالث با دسترسی محدود منتقل شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: سایر شرایط مانند گذشته است، مبنی بر اینکه پول سپرده شده تنها برای فعالیت های غیر تحریمی قابل استفاده است و هر انتقال پول (تراکنشی) که از سوی وزارت خزانه داری تایید می شود. تحریم های آمریکا علیه ایران همچنان اجرا می شوند. ما همچنان در حال بررسی پیشنهاد عراق، گاز در مقابل نفت هستیم و از استقلال عراق در زمینه انرژی حمایت می کنیم.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری در بغداد در عین حال از انتقال یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی گازی ایران با هماهنگی خزانه داری آمریکا خبر داد و افزود: یک هیات متشکل از بانک مرکزی و بانک تجارت عراق به عمان سفر کرده تا درباره چارچوب تحویل بدهی ایران به عمان که با هماهنگی آمریکا انجام می‌شود، رایزنی کنند.

وی تصریح کرد: این وجوه با هماهنگی خزانه داری آمریکا به عمان می‌رسد.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه کار با طرف آمریکایی درخصوص پرداخت حق گاز ایران ادامه دارد، افزود: در حالی که در مدت هفت ماه از عمر دولت جدید می‌گذرد، ما در انتقال حدود یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو به ایران بابت بدهی گاز مشارکت داشته‌ایم و این بدهی به ۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برق موضوعی حساس است و بر زندگی شهروندان از لحاظ ارائه خدمات و اقتصاد تاثیر می‌گذارد، گفت: مشکل توقف واردات گاز به وجود آمد و تولید برق را تحت تاثیر قرار داد وگرنه ما قبل از آن بالاترین تولید را در سال گذشته ثبت کرده بودیم که به ۲۶ هزار مگاوات رسید.

وی افزود: پس از توقف گاز، تولید برق کاهش یافت و پس از تصمیم مبادله نفت سیاه با گاز ایران، تولید برق به حالت عادی بازگشت.

کد خبر: ۲۳۵٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha