۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
ابلاغ آئین نامه اجرایی شفافیت مالی دولت

ابلاغ آئین نامه اجرایی شفافیت مالی دولت

خزانه‌داری کل کشور آئین نامه اجرایی ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی را ابلاغ کرد

به گزارش بازار، خزانه‌داری کل کشور از ابلاغ آئین نامه اجرایی ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی در بخش عمومی با امکان دسترسی برای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

بر این اساس، بند (ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ به هوشمندسازی، ایجاد شفافیت و امکان رصد گردش وجوه اشاره دارد و این تبصره، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی ذیربط را موظف کرده تا نظام یکپارچه مدیریت مالی را به عنوان یکی از طرح‌های دولت هوشمند تهیه کند.

آئین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با همکاری وزارت اقتصاد و ارتباطات تهیه و به تصویب هیات وزیران رسیده و بخشنامه مربوطه روز گذشته (۱۰ مردادماه) از سوی خزانه داری کل کشور ابلاغ شد.

در ماده ۲ این آیین نامه آمده است که سازمان حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ با به کارگیری حداکثری از منابع و امکانات موجود، نظام یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی را به گونه‌ای طراحی و راه‌اندازی کند که هدف‌گذاری عملیاتی ارزیابی و پایش اهداف و عملکرد برنامه‌های سالانه استخراج شده از برنامه‌های میان مدت توسعه کشور در قالب شاخص‌های کمی و برنامه‌های اجرایی ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی در قانون بودجه امکان پذیر باشد.

همچنین نظام اجرای بودجه به گونه‌ای یکپارچه شود که امکان رصد اعتبار تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی و ابلاغی موضوع ماده (۷۵) قانون محاسبات عمومی کشور تا رسیدن اعتبارات به ذینفع نهایی و تحقق اهداف برنامه‌های اجرایی به وجود آید. در مرحله پرداخت شروط قانونی و عملکردی اجرای بودجه به صورت هوشمند پایش شود.

در این ماده آمده است که باید امکان ثبت، پایش؛ مجوزدهی، نظارت و استعلام کلیه تعهدات بودجه‌ای و فرا بودجه‌ای دولت از زمان شروع فرآیند ایجاد تعهد تا ایفای آن فراهم شود. با احصای اطلاعات کامل درآمدها و هزینه‌های دولت، امکان مدیریت بهینه جریان نقدی دولت فراهم شود. نظام اجرا و نظارت بر بودجه مبتنی بر هوشمندی قراردادها اجرایی شود. با اصلاح نحوه تولید، اطلاعات مالی دولت و قواعد طبقه‌بندی اطلاعات شفافیت و سلامت مالی دولت ارتقا یابد و امکان نظارت عمومی و پاسخگویی دولت به مردم فراهم شود.

کد خبر: ۲۳۴٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha