۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری|نمایشگاه ها سکوی پرتاب توسعه
بازار گزارش می دهد؛

خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری|نمایشگاه ها سکوی پرتاب توسعه

بیرجند-خراسان جنوبی ظرفیت های بی نظیری در حوزه سرمایه گذاری و تولیدات منحصر به فرد جهانی را دارد که حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی می تواند سکوی پرتابی برای استان در عرصه توسعه اقتصادی باشد.

فائزه زیراچی‌؛ بازار: صنعت نمایشگاهی، بدون استثنا، محرک رشد در همه بخش های اقتصاد است و تاثیرات آن هم مستقیمو هم غیر مستقیم قابل اندازه گیری هستند. کارشناسان علم اقتصاد، نمایشگاه را اینطور تعریف می کنند:« نمایشگاه یعنی فراهم آوری بستر و شرایطی مناسب در محدوده خاصی از زمانو مکان به منظور مواجهه، معرفی و آشنایی افراد با کالاها، خدمات، فناوری ها و نوآوری های علمی، فرهنگی و صنایع بشری».

فعالان حوزه صنعت نمایشگاهی بر این باور هستند که نمایشگاه فروشگاه نیست، بلکه محلی برای طلاقی تولید کننده و مصرف کننده بوده و نباید به این صنعت کلیدی به عنوان یک صنف جزء نگاه شود.

در دنیای کسب و کار امروزی نمایش یکی از اصول مهم بازرگانی به حساب می آید و نمایشگاه هم فضایی مناسب جهت به نمایش گذاردن توانمندی ها و قابلیت های فنیو آخرین دستاوردهای واحدهای تولیدی و خدماتیو نوعی ارتباط زنده و موثر با مصرف کننده، مشتری و فعالان مختلف صنعت و اقشار مختلف مردم است. حضور در نمایشگاه یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی و شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجودو نوعی خود ارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است.

خراسان جنوبی ظرفیت های بی نظیری در حوزه سرمایه گذاری و تولیدات منحصر به فرد در عرصه جهانی دارد که هنوز آنطور که باید و شاید معرفی نشده است و حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی می تواند سکوی پرتابی برای رونق و توسعه اقتصادی استان باشد.

خبرنگار بازار در گفتگو با فعالان بخش خصوصی ظرفیت ها و مشکلات استان برای حضور در نمایشگاه های ملی و جهانی را در ان گزارش مورد برسی قرار داده است.

خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری|نمایشگاه ها سکوی پرتاب توسعه

حضور جزیره ای استان در نمایشگاه ها

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار با اشاره به راهکارهای حمایت از فعالان اقتصادی استان جهت حضور موثر در رویدادهای بین المللی، اظهار کرد: باید بتوانیم در نمایشگاه هایی که با پتانسیل ها و ‌ظرفیت های استان مرتبط هستند، نقش موثری ایفا کنیم.

علیرضا خامه زر با بیان اینکه اتاق بازرگانی با همکاری منطقه ویژه اقتصادی حضور بسیار خوبی در نمایشگاه ایران اکسپو داشت، افزود: از ابتدای سال همچنین در نمایشگاه های صنایع غذایی استانبول و نمایشگاه آگرفود در تهران شرکت و دستاوردهای خوبی کسب کرده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه اولین مسئله حضور در نمایشگاه ها بحث تامین هزینه های مالی است، گفت: علی رغم مناسب نبودن شرایط اعتباری نهادهای دولتی اما بخش دولتی باید در این موضوع تا حد امکان ورود و بخش خصوصی را حمایت کند.

خامه زر با اشاره به اینکه متاسفانه تا کنون حضور در نمایشگاه ها به صورت جزیره ای بوده است، بیان کرد: اگر بتوانیم با هم افزایی بیشتر و زیر چتر اتاق بازرگانی در نمایشگاه ها حضور پیدا کنیم قطعا به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه جهت بازدید از نمایشگاه ها و اخذ پاویون خراسان جنوبی باید بیش از پیش تلاش کنیم، اظهار داشت: با شرکت در نمایشگاه های خارجی باید پتانسیل های استان خراسان جنوبی را در سطح‌ بین‌المللی معرفی و از دیگر کشورها ایده بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه کشور افغانستان در همه‌زمینه ها پذیرای نمایشگاه ها هست لذا نباید از اهمیت بازار افغانستان غافل شویم، افزود: علی رغم اینکه بخش دولتی معذوریت های اعتباری دارند اما باید بتوانیم با وضع موجود نیز در نمایشگاه های خارجی نقش موثری داشته باشیم.

وعده دولتی ها برای حمایت از حضور در نمایشگاه ها محقق نشد

ابوالفضل آرزومندان، مسئول امور بین الملل اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اتاق بازرگانی بیرجند طی ۱۲ سال گذشته در نمایشگاه های منطقه ای به صورت منظم شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه تا بودجه ای تامین نشود هیچ اقدامی نمی توان انجام داد، افزود: در جریان برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی گلفود دبی در اسفند ماه سال گذشته قول های مساعدی از سوی نهادهای دولتی استان جهت تشکیل پاویون خراسان جنوبی در نمایشگاه داده شد اما متاسفانه تا کنون عملیاتی نشده است.

آرزومندان با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی به بلوغ لازم رسیده و نیاز است در رویدادهای بین المللی حضور داشته باشد، گفت: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی تا کنون در اعزام هیئت ها به نمایشگاه های داخلی و خارجی روی پای خود ایستاده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه بسته بندی و برندسازی در استان آن گونه که باید سرمایه گذاری نشده است، عنوان کرد: بخش خصوصی هیچوقت منتظر کمک دولتی نبوده است اما امسال باید با هم‌افزایی و همکاری، محکم تر و قوی تر در نمایشگاه ها حضور پیدا کنیم.

خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری|نمایشگاه ها سکوی پرتاب توسعه

وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن زمان مناسب جهت حضور در رویدادهای بین المللی می باشد باید از الزامات شرکت در نمایشگاه ها قرار گیرد، بیان کرد: بخش دولتی باید پای کار بیاید تا بتوانیم بخش خصوصی را قدرتمند کنیم.

علیرضا عابدی، نائب رئیس اول کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بودجه برای برنامه های دولتی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: متاسفانه در بودجه دولتی موضوع شرکت در نمایشگاه ها بسیار کم رنگ است.

وی با بیان اینکه باید به صورت عملیاتی و اجرایی به موضوع شرکت در نمایشگاه های خارجی فکر کنیم، افزود: متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم، سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در خراسان جنوبی ندارند.

عابدی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی بایستی مصرانه و مکتوب پیگیر قول های مدیران دولتی در خصوص همکاری آنان در تامین بودجه شرکت در نمایشگاه ها باشد، گفت: اصل اول که همان زیرساخت‌های مورد نیاز می باشد، در خراسان جنوبی وجود ندارد چراکه موانع در این استان در شدیدترین حالت خود قرار دارد.

عابدی با بیان اینکه امروز درد سرمایه گذار را باید بفهمیم، اظهار داشت: در استانی که چهار مگاوات برق برای راه اندازی پروژه ها نداریم نباید توقع سرمایه گذاری های کلان هم وجود داشته باشد.

خمودگی بخش خصوصی در حوزه محصولات استراتژیک

احسان بیکی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم به بازار گفت: خمودگی بخش خصوصی مخصوصا در حوزه محصولات استراتژیک به دلیل عدم معرفی محصول به صورت کامل، شفاف و قوی در نمایشگاه های بین المللی است.

وی با بیان اینکه واحدهای خوبی در سطح استان خراسان جنوبی فعالیت دارند اما متاسفانه بضاعت کافی برای شرکت در نمایشگاه ها را ندارند، افزود: دولت باید برای چند سال بخش خصوصی را در این رویداد حمایت کند تا بخش خصوصی به قدرت و توانمندسازی کافی برسد.

بیکی با اشاره به اینکه راه برون رفت صنایع از خمودگی، شرکت در نمایشگاه ها است، گفت: بخش دولتی می تواند تا حدودی در خصوص تامین هزینه های شرکت در نمایشگاه ها کمک حال فعالان اقتصادی باشد.

وی بیان کرد: قطعا شرکت هایی که قوی باشند بدون حمایت، زیر چتر پاویون بخش دولتی و نیمه دولتی نمی روند و ترجیح آن ها حضور مستقیم در نمایشگاه ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه آگرفود برخی استان ها با همکاری اتاق بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی و اتاق تعاون غرفه داشتند، افزود: باید از سال آینده در نمایشگاه های داخلی پاویون بگیریم تا این مهم سکوی پرتابی برای شرکت در نمایشگاه گلفود باشد.

خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری|نمایشگاه ها سکوی پرتاب توسعه

چانه زنی نمایندگی وزارت خارجه برای کاهش هزینه های حضور در نمایشگاه ها

افسانه ابراهیمی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه استان در گفتگو با بازار گفت: علی رغم اینکه یک سازمان دولتی اعتبار کافی برای تامین غرفه، بلیط و محل اقامت شرکت کنندگان در نمایشگاه های بین المللی را ندارد اما پتانسیل هایی جهت کاهش هزینه های شرکت در نمایشگاه ها را دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه وزارت امور خارجه در برخی کشورها قدرت چانه زنی برای کاهش هزینه های غرفه ها را دارد، افزود: با بهره مندی از این قدرت قطعا هزینه شرکت کننده خراسان جنوبی در نمایشگاه ها به شدت کاهش پیدا می کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه به جای حضور تیم های با تعداد بالا تنها یک یا دو نیروی ورزیده و کاربلد باید به نمایشگاه ها اعزام شوند، گفت: با تعامل خوب قطعا خواهیم توانست هزینه ها را کاهش و حضور موثرتری در نمایشگاه ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گاهی برخی شرکت ها تمایلی برای حضور در نمایشگاه ها ندارند اما برای معرفی محصولاتشان به بازار بین المللی رغبت نشان می دهند، عنوان کرد: در این راستا می توان توانمندی شرکت های خاصی در قالب استاندارد و گواهینامه های بین المللی را به زبان انگلیسی آماده کرد تا از طریق وزارت امور خارجه به تمامی سفارت خانه ها ارسال شود. در این صورت با کمترین هزینه مشتری خارجی خود به خود با تولیدکننده ارتباط برقرار می کند.

لزوم اعطای تسهیلات کم بهره برای شرکت در نمایشگاه ها

نرگس خاتمی، نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند به بازار گفت : فعالان اقتصادی از مسئولین دولتی و خصوصی انتظار دارند شرایط را جهت کاهش هزینه های شرکت در نمایشگاه ها فراهم کنند.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم به رشد و توسعه برسیم باید زمینه های آن فراهم شود، افزود: مسئولین نباید در چارچوب خشک‌ قوانین و مقررات فعالیت کنند و شرایط سخت استان باید درک شود.

خاتمی با اشاره به اینکه برای شرکت در نمایشگاه ها تسهیلات کم بهره جهت کمک به فعالان اقتصادی درنظر گرفته شود، گفت: برگشت ارز بزرگ ترین چالش و مانع برای فعالان اقتصادی جهت فروش محصولات شان در نمایشگاه ها است لذا با بازنگری در بخش نامه ها و دستورالعمل ها این امر باید برای صنعت گر تسریع شود.

علی رحیمی مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: درخواست ردیف اعتباری برای معرفی محصولات مزیت دار استان داده شده اما متاسفانه هنوز به جایی نرسیده است.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه ۹۸ درصد تولید زرشک بی دانه در جهان مربوط به خراسان جنوبی است اما متاسفانه آن گونه که باید این محصول در سطح بین المللی معرفی نشده است.

مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی: درخواست ردیف اعتباری برای معرفی محصولات مزیت دار استان داده شده اما متاسفانه هنوز به جایی نرسیده است

رحیمی‌ با بیان اینکه برگزاری اولین جشنواره زرشک استان به شناساندن محصول در سطح کشور کمک بسیار خوبی کرد، افزود: یکی از برون دادهای جشنواره این بود که خوشبختانه دیگر در فروش زرشک استان مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طرحی در وزارت کشور تحت عنوان توسعه زنجیره های راهبردی استان ها ‌مطرح شده است، گفت: قطعا با بهره مندی از این طرح به محصول زرشک استان اعتبارات بیشتر و هدفمندتری اختصاص داده خواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه متاسفانه نمی توانیم در اعتبارات تسهیلات تکلیفی برای خرید و فروش محصولات اعتباری در نظر بگیریم، عنوان کرد: اعتبارات و تسهیلات ۱۸ درصد جهش تولید را داریم که می توان مبلغی را برای فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی که می خواهند در نمایشگاه ها شرکت کنند، در نظر گرفت.

خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری|نمایشگاه ها سکوی پرتاب توسعه

اولویت های نمایشگاهی استان مشخص شود

مهدی جهانی کیا، معاون شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی به بازار گفت: شرکت شهرک های صنعتی از محل بودجه اعتبارات داخلی استان ۵۰ درصد هزینه های اجاره غرفه ها تا سقف مشخص شده برای هر واحد، اسکان شرکت کنندگان و تهیه کاتالوگ را پرداخت می کند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت های استان برای شرکت در نمایشگاه ها باید مشخص شود، افزود: شرکت شهرک ها همچنین برای پذیرش هیئت تجاری اعتبار دارد لذا از هیئت های تجاری که مثمر برای واحدهای صنعتی باشند حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای نمایشگاه های داخلی و خارجی یارانه پرداخت می شود، گفت: متاسفانه تامین اجتماعی از یارانه ما مفاصای حساب می خواهد در صورتی که برخی موارد از اعتبارات شخصی شرکت کننده پرداخت می شود.

جهانی کیا ادامه داد: باید در شورای گفتگو مطرح شود که یارانه پرداختی دستگاه ها مشمول مفاصا حساب نباشند.

وی گفت: در خصوص دو محصول زرشک و عناب با جهاد دانشگاهی قراردادی جهت تهیه مقالات به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی بسته شده که در حال آماده سازی است و به محض آماده شدن در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

سعید بهشتی، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان گفت : سازمان توسعه تجارت یکسری سیاست ها و برنامه های متنوع حمایتی برای فعالان اقتصادی که می خواهند در نمایشگاه های خارجی شرکت کنند، در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه هایی که مجوز سازمان توسعه تجارت ایران را دارند مورد حمایت این سازمان خواهند بود، افزود: با توجه به اینکه تقویم برگزاری نمایشگاه ها و تمامی رویدادهای اقتصادی در سایت سازمان توسعه تجارت بارگذاری می‌شود، حتما باید به صورت روزانه از سوی بخش خصوصی چک شود.

ظرفیت ۹۱ عنوان نمایشگاه خارجی برای معرفی استان

بهشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۱ عنوان نمایشگاه خارجی دارای مجوز و حمایت سازمان‌ توسعه تجارت در سایت بارگذاری شده است، گفت: سازمان توسعه تجارت همچنین در ۱۷ کشور رایزن بازرگانی مستقر دارد که می‌توانند ارتباط خوبی با بازارهای این کشورها در خصوص معرفی محصولات استان داشته باشند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۴۵ مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران مجوز اولیه سازمان توسعه تجارت را دریافت کرده اند اما متاسفانه حتی یک متقاضی از خراسان جنوبی در آن ها وجود نداشته است، عنوان کرد: یکی از مهم ترین اولویت های توسعه تجارت کشور ایجاد مرکز تجاری در کشور هدف است.

وی ادامه داد: مرکز تجاری تاسیساتی در قالب فرمت نمایشگاه دائمی برای معرفی محصولات صادراتی کشور ایجاد می کند لذا باید از این فرصت استفاده کرد.

بهشتی با بیان اینکه بخش خصوصی باید شاخص ها و استانداردهای خود را بالاتر ببرد، اظهار داشت: باید یک بازار ثابت در کشور افغانستان داشته باشیم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان جنوبی: اگر بخش خصوصی در چارچوب قوانین سازمان توسعه تجارت حرکت کنند می توانند از مشوق های دولتی جهت شرکت در نمایشگاه ها بهره مند شوند

وی با اشاره به اینکه سازمان‌ توسعه تجارت فراخوان رایزن بازرگانی در ۱۹ کشور دیگر را داده است، افزود: اگر بخش خصوصی در چارچوب قوانین سازمان توسعه تجارت حرکت کنند می توانند از مشوق های دولتی جهت شرکت در نمایشگاه ها بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه بهره مندی از تسهیلات بانکی از دیگر مشوق های توسعه صادراتی سازمان توسعه تجارت است، گفت: باید خودمان را توانمند و از یک شرکت به عنوان مجری نمایشگاه های افغانستان حمایت کنیم تا به این ترتیب در سطح کشور جا بیفتد.

وی ادامه داد: اگر شرکت های صادراتی ما وصل به کشورهای خارجی نباشند به توسعه نخواهیم رسید.

سرگردانی بخش خصوصی و دولتی به دلیل نبود مجری نمایشگاهی در استان

حسین زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هم در گفتگو با بازار گفت : تا زمانی که مجری نمایشگاهی نداشته باشیم بخش دولتی و خصوصی سرگردان خواهند بود.

وی با بیان اینکه باید چند مجری نمایشگاهی تعیین و مورد حمایت قرار گیرند، افزود: متاسفانه حضور مدیران ارشد در نمایشگاه های تخصصی و بین المللی در خارج از کشور را نداریم.

رامین سنایی فر، مدیر عامل شرکت مکیال تجارت با اشاره به اینکه باید در نمایشگاه صنایع غذایی گلفود با هدف صادرات حضور پیدا کنیم، اظهار کرد: در این راستا دو مشکل تامین هزینه های مالی و تامین زیرساخت های کسب و کار مناسب وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید بودجه ها تجمیع و در محلی استفاده شود که مطمئن باشیم منجر به فروش می شود، افزود: هزینه های مالی شرکت در نمایشگاه ها باید از طریق مشارکت کسب و کارهای متوسط یا اسپانسری چند شرکت بزرگتر تامین شود.

سنایی فر با اشاره به اینکه حمایت های سازمان توسعه تجارت ایران بیشتر برای افرادی است که منافع مالی خود را با آن ها به اشتراک می گذارند، گفت: برای انتخاب مجری نمایشگاهی باید به صورت سنجیده و با دید فرا استانی عمل کرد.

استان خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت های منحصر به فردی که در حوزه های مختلف به خصوص در حوزه معدنی و کشاورزی داردمی تواند با برگزاری نمایشگاه ها یا شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی ، علاوه بر فراهم کردن بازار برای تولیدات استان در زمینه معرفی ظرفیت های استان و جذب سرمایه گذاران نقش موثری ایفا کند.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha