۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
۲.۷ هزار میلیارد تومان به بخش تولید قم تزریق می شود | تلاش برای رفع موانع
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

۲.۷ هزار میلیارد تومان به بخش تولید قم تزریق می شود | تلاش برای رفع موانع

قم- مسئولان قم می گویند بانک‌های عامل استان تعهد دارند دو هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان منابع مالی به بخش تولید تزریق کنند.

هیفاء پردل؛ بازار: استان قم با توجه به وجود هفت شهرک صنعتی مهم و قرار گرفتن در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور و از سویی نزدیکی به پایتخت، دارای ظرفیت‌های مهمی در بخش صنعت و تولید است. در این استان کوچک واحدهای تولیدی صاحب نامی هستند که اگر به آنها توجه شود می‌توانند در حوزه ارتقای صادرات نقش آفرین باشند مانند تولید لوازم خانگی، کفش و غیره که می‌تواند قم را یک قطب صنعتی معرفی کند.

اما جدای از تحریم که این روزها مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده یک سری قوانین دست و پاگیر و هم‌چنین موانعی وجود دارند که به نظر اثرات منفی آن بیشتر از تحریم دشمن در بخش صنعت و تولید خودنمایی می‌کند که مهم‌ترین آن نبود منابع مالی و بی‌توجهی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی است؛ این تسهیلات در واقع حکم تزریق خون در رگ‌های یک واحد تولیدی است تا با کمک آن در شرایط تحریم بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

در استان قم برای بررسی و رفع مشکلات تولیدکنندگان، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل و طی جلسات هفتگی مشکلات و موانع رصد و برای رفع آن تلاش می‌شود که امسال هفت جلسه تشکیل شده است. خبرنگار بازار برای اطلاع از وضعیت مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و هم‌چنین وضعیت واحدهای تولیدی با عباس شیرمحمدی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت‌وگویی انجام داده که بدین شرح است.


* ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم امسال چند جلسه و چند مصوبه داشته است؟

از ابتدای سال جاری تا ۲۲ تیرماه هفت جلسه این ستاد برگزار شده است در مجموع تاکنون ۱۲۶ مصوبه برای رفع موانع از راه تولید استان تصویب شده که ۶۸ مصوبه آن اجرا و ۵۸ مصوبه دیگر هم در دست اقدام است. ۳۶ درصد مصوبات در حوزه بانک‌ها، ۱۷ درصد در بخش شهرک‌های صنعتی و چهار درصد بابت صدور مجوز و شش درصد نیز در حوزه تأمین سوخت و پنج درصد در حوزه آب و پنج درصد دیگر در حوزه امور مالیاتی تصویب شده است.


* سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شد، برای تحقق این شعار چه اقداماتی صورت گرفته است؟

امسال سال مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است لذا برای تحقق این شعار نیاز است بانک‌های عامل دولتی و هم خصوصی در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی به حسب ظرفیتی که دارند همکاری کرده و منابع مالی مطلوبی را ارائه می‌کنند.

با حمایتی که بانک‌های عامل و دولت از واحدهای تولید داشتند ۶۵ واحد صنعتی راکد احیا و به مدار تولید بازگشت

دولت سیزدهم رویکرد مثبتی در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی دارد و مدیریت استان بارها توصیه و تأکید کرده است که بانک‌ها حمایت همه جانبه خود را از واحدهای تولیدی داشته باشند. به لطف خدا و تلاش مسئولان در دولت سیزدهم شاهد اتفاقات مهمی در حوزه اقتصادی بودیم. با حمایتی که بانک‌های عامل و دولت از واحدهای تولید داشتند ۶۵ واحد صنعتی راکد احیا و به مدار تولید بازگشت.


* بانک‌ها مهم‌ترین عامل برای نجات واحدهای تولیدی از رکود هستند، عملکرد بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات چگونه بوده است؟

بانک‌های عامل استان قم با عنایت به ظرفیت‌های اقتصادی استان در حوزه صنعت و معدن دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی و ۳۳۲ میلیارد تومان در بخش گردشگری و هم‌چنین ۲۳۰ میلیارد تومان موظف به پرداخت تسهیلات در سال جاری هستند. در مجموع بانک‌های عامل استان در سه حوزه صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی در راستای رونق تولید و هم‌چنین تحقق شعار سال موظف به پرداخت دو هزار و ۷۴۸ میلیارد تسهیلات برای سال ۱۴۰۲ هستند.


* امسال و با گذشت ۴ ماه از سال ۱۴۰۲ عملکرد بانک‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بانک‌های قم در سال ۱۴۰۲ یک هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به منظور تحقق رونق تولید از طریق ثبت نام در سامانه بهین یاب و تصویب در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پرداخت کرده‌اند.

کد خبر: ۲۳۴٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha