۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
تجهیز حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سیستم آبیاری نوین
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد

تجهیز حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سیستم آبیاری نوین

نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: تاکنون حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است.

به گزارش بازار، صفدر نیازی در حاشیه بازدید از منطقه کهیر شهرستان زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در مجموع کل اراضی آبی کشور هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که برای افزایش بهره‌وری آب و مدیریت مصرف آن تاکنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هکتار آن مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است.

وی افزود: از مجموع سیستم آبیاری اجرا شده در کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هکتار آن توسط دولت و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر توسط کشاورزان اجرا شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این استان‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوری که این وزارتخانه نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سامانه‌های آبیاری نوین را به صورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد: در تداوم اجرای سیستم آبیاری نوین امسال هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان موافقت‌نامه در کشور ابلاغ شده است که امیدواریم هزار میلیارد تومان آن محقق شود تا شاهد توسعه روزافزون این بخش باشیم.

نیازی اجرای طرح سیستم آبیاری نوین را یکی از اقدامات بسیار مهم برای مقابله با بحران کاهش منابع آبی کشور عنوان کرد و افزود: اجرای اقدامات از جمله تجهیز و نوسازی شبکه‌های آبرسانی و تامین آب و تکمیل شبکه آبیاری یک راهکار برای کاهش این بحران است.

وی ارتقای راندمان آبیاری و بهره‌وری بخش کشاورزی را از مهمترین وظایف معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که این معاونت مرمت و نوسازی آنها را در اولویت کاری خود قرار داده است به طوری که سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف این مهم می‌شود.

نیازی با بیان این که در سال جاری ۴۳۰ میلیارد تومان موافقت‌نامه برای مرمت و بازسازی قنوات در کشور ابلاغ شده است، تصریح کرد: احیای قنات‌ها با هزینه‌های بسیار کم در مقابل راه‌های دیگر تامین آب بسیار اقتصادی است و ضمن پایداری هیچ‌گونه خسارتی به منابع آب زیرزمینی وارد نمی‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت این سازه‌ها معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای احیا و حفاظت از قنات‌ها با تخصیص اعتبارات به دنبال استفاده مناسب از این ظرفیت حوزه آب است تا کشاورزان و دامداران هزینه‌های کمتری را برای سرپا ماندن آنها متقبل شوند.

کد خبر: ۲۳۴٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha