۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
افزایش تولید نفت ایران تا ۳.۱ میلیون بشکه در روز

افزایش تولید نفت ایران تا ۳.۱ میلیون بشکه در روز

تولید نفت ایران حدود یک‌ میلیون بشکه در روز از زمان آغاز ریاست‌ جمهوری ابراهیم رئیسی در اوت ۲۰۲۱ افزایش یافته و از ۲.۲ میلیون بشکه در روز در آن زمان به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش بازار، اویل پرایس نوشت: طبق گفته یکی از اعضای کمیته انرژی مجلس ایران، تولید نفت این کشور به بالاترین رقم طی ۵ سال گذشته یعنی ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در روز از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی در اوت ۲۰۲۱ افزایش یافته و از ۲.۲ میلیون بشکه در روز در آن زمان به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

آخرین باری که ایران این مقدار نفت تولید کرده بود به اکتبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد، یعنی زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از قرارداد برجام خارج شد و صنعت نفت ایران را تحریم کرد.

ایران علی‌رغم تحریم‌ها به صادرات نفت خود با مقادیر پایین‌تر ادامه داد و بیشتر نفت خود را به چین صادر کرد.

طبق آخرین گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت، تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن برابر با ۲.۷۵۴ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی ۵۶ هزار بشکه بیشتر از ماه مه و بالاتر از متوسط تولید در ۲۰۲۲ که برابر با ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز بود. ایران از ۲۰۱۸ و آغاز تحریم‌ها، شخصاً آمار تولید خود را به اوپک اعلام نکرده است.

صادرات بالای ایران به چین، ونزوئلا و سوریه از تولید بالاتر این کشور در ماه‌های اخیر حمایت کرده است.

در بحبوحه رقابت برای نفت خام روسیه، پالایشگاه‌های خصوصی چین مقادیر بالایی از نفت ایران را خریداری کرده‌اند، چون این رقابت مخصوصاً بین پالایشگاه‌های دولتی چین و خریداران هندی، بشکه‌های نفت مسکو را گران‌تر کرده است.

طبق گزارش مؤسسه ورتکسا، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به‌طور متوسط برابر با ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سه‌ماهه اول و ۳۵۰ هزار بشکه در روز بیشتر از متوسط ۲۰۲۲. صادرات نفت ایران در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی بالاترین صادرات فصلی این کشور از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا در پایان ۲۰۱۸ بوده است.

کد خبر: ۲۳۴٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha