۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
آغاز حرکت فراتر از داروسازی داروسازان ایران؛ به کار گیری هوش مصنوعی در آینده نگری صنعت دارو
بازار گزارش می دهد

آغاز حرکت فراتر از داروسازی داروسازان ایران؛ به کار گیری هوش مصنوعی در آینده نگری صنعت دارو

نشست خبری بیستمین همایش علمی داروسازان ایران به منظور بررسی آینده داروسازی، نقش آموزش در شکل دهی آینده این صنعت و به کارگیری ابزار نوین برگزار شد.

بازار؛ گروه صنعت: نشست خبری بیستمین همایش علمی داروسازان ایران امروز با حضور فرشاد هاشمیان رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، مسعود جلال دبیر انجمن علمی داروسازان ایران، محمدرضا زرگرزاده فعال صنعت داروسازی و جمعی دیگر از داروسازان و اصحاب رسانه برگزار شد.

این همایش با عنوان تازه ها و آینده نگری در داروسازی قرار است طی سه روز از تاریخ یکم تا سوم شهریور ماه آغاز به کار کند و موضوعات گسترده ای از جمله ورود هوش مصنوعی به حوزه داروسازی را مورد توجه قرار می دهد.

تحول دارو و برخی از ملزومات پزشکی

فرشاد هاشمیان رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه هدف از برگزاری همایش یاد شده، جلب توجه نسبت به وقوع اتفاقات علمی سطح جهان است بیان داشت: هرچند امکان پذیر نیست در قالب یک همایش سه روزه، کل مباحث آینده پژوهی و دانش این حوزه را ارائه داد اما قصد داریم اطلاعات به روز را در اختیار همکاران داروساز قرار دهیم که این اتفاق می تواند توجه آن ها را به وقوع رخدادهای سریع جهانی جلب کند.

اتفاقات جدیدی در دنیا در حال وقوع است و نگاه به دارو و برخی از ملزومات پزشکی در حال تحول است

وی با اشاره به تغییرات اخیر حوزه داروسازی افزود: طی پژوهش هایی که در حوزه دارو انجام می دادیم به این سمت هدایت شدیم که آنالیز اطلاعات را با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهیم. بنابراین هرچند نمی توان تجربیات شش ماهه را در قالب یک سخنرانی ارائه کرد اما می توان توجه همکاران را به این حوزه جلب کرد.

هاشیمان با اشاره به اینکه بهره مندی از هوش مصنوعی تنها بخشی از تغییرات علمی داروسازی در دنیا است ادامه داد: اتفاقات جدیدی در دنیا در حال وقوع است و نگاه به دارو و برخی از ملزومات پزشکی در حال تحول است. برای مثال اشکال دارویی را در چند سال آینده خواهیم داشت که شاید الان هیچ ایده ای نسبت به آن نداشته باشیم. همچنین بعضی از سیستم درمانی، ‌ آزمایشی، تستی و غیره در خیلی کشورهای دنیا موجود شده که به سرعت وارد ایران هم خواهد شد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران افزود: یک سری از آموزش هایی که امروز ارائه می شود با این هدف طراحی شده که نه تنها همکاران ما سطح دانش خود را ارتقا دهند بلکه بتوانند این اطلاعات را به مخاطبان عام هم برسانند. برای مثال اطلاعاتی که درباره استفاده گجت هایی در این حوزه ارائه می شوند.

وی تاکید کرد: تمامی این امکانات روند تشخیص و درمان را طی سال های آینده دچار تحولات بزرگی می کند که از امروز حرکت به سمت آن آغاز شده است.

کم توجهی نظام سلامت به داروسازی

مسعود جلال دبیر علمی داروسازان ایران نیز بیان داشت: با توجه به اینکه بیشتر داروسازان در بخش داروخانه فعال هستند و کمتر فرصت برای بررسی تازه های داروسازی و آینده این صنعت دارند تصمیم به برگزاری همایش علمی داروسازان گرفتیم تا مشخص شود آینده داروسازی به کجا می‌رود؟ و داروسازان کشور از این پیشرفت ها جا نمانند.

وی افزود: به هرحال دنیا در عرصه دارو مسیر پیشرفت را طی می کند و باید داروسازان را با آن ها آشنا کنیم. برای مثال همین اجرای طرح نسخه های الکترونیک باعث شد روند درمان تغییر یابد و مصوباتی هم در حول آن شاهد هستیم که داروسازان و مردم باید با آن ها آشنا شوند. حتی سیستم های دارورسانی در حال تحول است که باید به سمت آن ها حرکت کنیم.

داروساز فراتر از داروسازی است و طی سال های اخیر نظام سلامت کشور نقش داروسازی را کمرنگ دیده و باعث بی مهری به آن شده است

محمدرضا زرگرزاده فعال صنعت دارو نیز در ادامه گفت: داروساز فراتر از داروسازی را به عنوان شعار همایش امسال برگزیده ایم که این یک پیام دارد. متاسفانه طی سال های اخیر نظام سلامت کشور نقش داروسازی را کمرنگ دیده است و باعث بی مهری به آن شده است.

وی با اشاره به اینکه نظام سلامت کشور توجهی به خطرات کنار گذاشتن داروسازان از این نظام نیست افزود: متاسفانه امروز شاهد هستیم که داروسازان درگیر یک سری مسائل روزمره شده اند. این درحالی است که داروسازی در دنیا از ساخت دارو و توزیع دارو خیلی فراتر رفته؛ نقشی که در پیشگیری، نظام سلامت، ‌مراقبت، دارورسانی صحیح به بیماران دارد در ایران کمرنگ شده است.

زرگرزاده ادامه داد: باید به داروسازان بگوییم در دنیا چه اتفاقی رخ می دهد و سپس در حوزه های آموزش، صنعت، ‌داروخانه، پخش و مابقی حوزه هایی که داروسازان فعال هستند باید بدانند داروسازان دنیا در چه مسیری قدم برداشته اند؟ همچنین باید ببینیم آینده داروسازی به کجا می رسد؟

احسان والی عضو هیئت مدیره انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه از گذشته در حوزه آی تی جا مانده بودیم و تلاش می شود امروز از حوزه هوش مصنوعی جا نمانیم گفت: متاسفانه امروز در فضای مجازی هر فردی نسبت به فروش غیرقانونی دارو، ‌ محصولات آرایشی و بهداشتی اقدام می کنند که بسیار تهدید کننده جامعه است. این یکی از بزرگترین هدف هایی است که به آن می پردازیم تا راه و روش فرهنگ سازی در این حوزه را اشاعه دهیم.

وی افزود: سعی داریم مردم را به جای فضای مجازی به سمت مراجع رسمی هدایت کنیم تا سلامت مردم در معرض خطر قرار نگیرد.

کد خبر: ۲۳۴٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha