۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
گره در مسکن ملی مازندران| خانه ها آب می رود
بازار گزارش می دهد؛

گره در مسکن ملی مازندران| خانه ها آب می رود

ساری- گره در پرونده مسکن ملی در مازندران افتاد و به رغم دو سال از فعالیت دولت روند اجرای آن کند است و هر روز نیز شمار متقاضیان کاسته می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود ۲ سال پیش وعده ساخت ۱۵۵ هزار واحد مسکونی در مازندران داده شد اما با گذشت دو سال کمتر از ۱۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است و این نشان از افتاده گره در کار است.

تامین زمین برای اجرای پروژه مسکن ملی در مازندران خان اول و آخر به شمار می‌رود و به دلیل با ارزش بودن اراضی جنگلی و کشاورزی تامین آن با سختی و با کندی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر بیش از ۱۰۰ هزار نفر متقاضی ساخت مسکن ملی در مازندران بودند که بر اساس قانون دستورالعمل‌ها نتوانستند شرایط لازم را برای خانه‌دار شدن کسب کنند و از گردونه این پروژه خارج شدند.

اینک پس از گذشت دو سال ۲۳ هزار نفر برای مسکن ملی در مازندران تایید صلاحیت شدند و از این میزان بیش از نیمی از آنها برای ادامه کار و دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند.

طرح‌های زیادی برای شتاب بخشی به روند اجرای پروژه مسکن ملی در مازندران روی میز مسئولان قرار گرفت، از انبوه سازی مسکن گرفته تا طرح‌های خود مالکی و ساخت مسکن ویلایی و روستایی.

بازمانده از مسکن مهر

یک شهروند مازندرانی که بیش از ۱۲ سال قبل برای پروژه مسکن مهر ثبت نام کرده بود و به دلایل مختلف دستش از این طرح کوتاه ماند، می‌گوید: پروژه مسکن مهری را در یکی از مناطق شهر نور ثبت نام کرده بودم اما در کمال ناباوری پیمانکار آن را به فرد دیگری واگذار کرد و سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و طرح دعاوی قرار شد پیمانکار خانه‌ای را در مسکن ملی برایم تهیه کند.

گره در مسکن ملی مازندران| خانه ها آب می رود

یک متقاضی مسکن ملی: خانه‌ای که برای من تهیه شده مربوط به یکی از پروژه‌های مسکن مهر ساریست و با گذشت ۲ سال همچنان این طرح نیمه کاره است و علاوه بر این چند برابر مبلغ مسکن مهر از من پول دریافت شده است

این شهروند که خود را یحیی‌زاده معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: خانه‌ای که برای من تهیه شده مربوط به یکی از پروژه‌های مسکن مهر ساریست و با گذشت ۲ سال همچنان این طرح نیمه کاره است و علاوه بر این چند برابر مبلغ مسکن مهر از من پول دریافت شده است.

وی با بیان اینکه امید ما برای خانه دار شدن به مسکن ملی است از مسئولان امر خواست تا در روند اجرای این پروژه شتاب لازم داشته باشند.

گرانی مصالح از یک سو و پایین بودن میزان تسهیلات و مهلت برای بازپرداخت سبب شده تا هم انگیزه بساز به فروش‌ها و انبوه سازان و هم رغبت متقاضیان برای مسکن ملی کمتر از پروژه مسکن مهر باشد با این حال مسئولان مازندران طرح‌های مختلفی را برای شتاب بخشی به پروژه مسکن ملی در پیش گرفته‌اند.

چهار شهرک مسکونی احداث می شود

مدیرکل راه وشهرسازی مازندران گفت: ۶۳۰ هکتار زمین برای ساخت چهار شهرک مسکونی در استان تملک و تامین شده است.

علی دیوسالار در گفتگو با خبرنگار بازاربا بیان این که ۱۵۵ هزار واحد مسکن در قالب برنامه چهارساله باید احداث شود، افزود: در حال حاضر صلاحیت ۲۳ هزار نفر برای این پروژه ملی تائید شده است.

وی با اشاره به وجود مشکلات در تهیه زمین در استان گفت: پیشنهاد شد ۱۵ هزار واحد مسکن ملی در بافت های فرسوده شهری در استان احداث شود.

وی ادامه داد: همچنین برای تسریع در ساخت مسکن ملی مقرر شد چهار شهرک مسکونی در استان احداث شود و ۶۳۰ هکتار زمین در این راستا تملک شد و می توان نسبت به ترویج ارتفاع سازی برنامه ریزی کرد.

دیوسالار: ۱۲ شهر برای ارتفاع سازی مشخص شده است

دیوسالار با بیان این که ۱۲ شهر برای ارتفاع سازی مشخص و طراحی شده است، گفت: در حال حاضر با محدودیت ارتفاع سازی در استان روبرو هستیم و باید این محدودیت رفع شود.

مدیرکل راه وشهرسازی مازندران یادآور شد: بازتنظیم ضوابط تراکمی ساختمان در برخی شهرهای استان که دارای محدودیت ارتفاع سازی هستند، نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به طرح های هفته دولت گفت: هزار و ۷۹ واحد مسکن مهر و دو هزار واحد خودمالکی به مناسبت هفته دولت در استان افتتاح می شود.

از مجموع بیش از ۱۰۰ هزار متقاضی مسکن ملی در مازندران حدود ۲۲ هزار واحد مسکن مازندران از طرح نهضت ملی مسکن در مرحله تائید نهایی و معرفی به بانک برای افتتاح حساب جهت دریافت تسهیلات قرار دارند.

سهم مازندران در طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۱۵۵ هزار واحد از سر جمع چهار میلیون مسکن تعهد دولت برای دوره ۴ ساله است و طبق آمارها تاکنون حدود ۲۲ هزار واحد در مرحله تکمیل پرونده و معرفی به بانک برای افتتاح حساب و دریافت تسهیلات به بانک‌ها هستند.

۱۳۲ هکتار زمین در شهرستان های مازندران تامین شده است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران زمین مورد نیاز مازندران برای طرح نهضت ملی مسکن را هزار و ۵۴۰ هکتار اعلام و تصریح کرد: تاکنون ۱۳۲ هکتار زمین در شهرستان‌های استان تامین شده است و بقیه نیز در حال شناسایی است.

گره در مسکن ملی مازندران| خانه ها آب می رود

احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۴ شهرک مسکونی نیز در راستای طرح نهضت ملی مسکن در مازندران نیز در حال تصویب است، افزود: وسعت ۴ شهرک در حال تصویب حدود ۶۳۰ هکتار است که کمک زیادی به شتاب اجرایی طرح در استان خواهد کرد.

توکلی با بیان اینکه بیش از ۱۳ هزار واحد نیز در مرحله تغییر کاربری و صدور پروانه قرار دارند، یادآورشد: هم اکنون در سامانه نهضت ملی مسکن ۹ هزار و ۳۴۱ واحد تعریف شده است و پروانه بیش از ۴ هزار ۳۰۰ واحد صادر شد.

توکلی: هم اکنون در سامانه نهضت ملی مسکن ۹ هزار و ۳۴۱ واحد تعریف شده است و پروانه بیش از ۴ هزار ۳۰۰ واحد صادر شد

وی با اشاره به اینکه ۶۶ واحد مسکن مازندران از این طرح در مرحله نازک کاری و ۳۶۴ واحد در مرحله سفت کاری قرار دارد، خاطرنشان کرد: بیش از هزار واحد نیز کار اسکلت پایان پذیرفت و فونداسیون ۲ هزار و ۱۶ واحد نیز به اتمام رسید.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران از واگذاری ۵ هزار و ۵۱۷ واحد زمین به متقاضیان واجد شرایط در طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت خبر داد و گفت: از این تعداد، ۵ هزار و ۳۹۳ واحد به طرح نهضت ملی مسکن و ۱۲۴ واحد به طرح جوانی جمعیت استان واگذار شده است.

احمد توکلی با بیان اینکه در راستای ساماندهی مشاورین املاک مازندران، ۳ هزار و ۱۴۵ مشاورین املاک بازرسی شدند که ۱۴۰ واحد متخلف پلمپ گردید، افزود: در مازندران ۲۱ هزار واحد مشاور املاک فعال است که ۶۵۳ واحد فاقد مجوز هستند.

کد خبر: ۲۳۴٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha