۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
احتمال رسیدن نفت به ۹۰دلار| شروع خرید های پاییزه در بازار جهانی
کاهش قدرت شل در بازار طلای سیاه

احتمال رسیدن نفت به ۹۰دلار| شروع خرید های پاییزه در بازار جهانی

هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت ۸۴ دلار و ۴۵ و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۰ دلار و ۱۸ سنت معامله شد. در این میان کارشناسان از احتمال رشد قیمت ها به ۹۰ دلار هم خبر می دهند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۴ سنت معادل ۰.۶۴ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۴۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴۰ سنت معادل ۰.۵۰ درصد کاهش ۸۰ دلار و ۱۸ سنت معامله می‌ شود. با وجود روند کاهشی قیمت نفت در امروز، مقایسه قیمت ها نشان می دهد که بهای طلای سیاه د از اواسط ماه ژوئن تا حالا حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است.

خطیبی کارشناس انرژی می گوید این احتمال وجود دارد که کاهش داوطلبانه و افزایش تقاضای جهانی، قیمت نفت را در هفته های آینده به ۹۰ دلار هم برساند هر چند که به گفته بهروزی فر احتمال ۳ رقمی شدن بهای نفت همچنان ضعیف است

محمد علی خطیبی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته این احتمال وجود دارد که کاهش داوطلبانه و افزایش تقاضای جهانی، قیمت نفت را در هفته های آینده به ۹۰ دلار هم برساند.

هرچند که ادامه روند روبه رشد بهای طلای سیاه خیلی دور از انتظار نیست اما مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی همچنان ۳ رقمی شدن آن را بعید می داند. او معتقد است که قیمت منطقی نفت با توجه به شرایط عرضه و تقاضای حاکم بر بازار جهانی بین ۶۵ تا ۸۵ دلار است.

او با بیان اینکه میزان رشد قیمت ها تا زیادی به مقدار تقاضا در دو کشور چین و آمریکا دارد، ادامه داد: البته بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تقاضا در بازار جهانی همچنان روند فزاینده ای خواهد داشت.

گفتنی است تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس قیمت نفت خام برنت را برای آخرین ماه سال جاری میلادی ۸۶ دلار پیش بینی کرده و انتظار دارد قیمت نفت در سه ماهه دوم ۲۰۲۴ به ۹۳ دلار در هر بشکه برسد.

گلدمن عقیده دارد تقاضای بالا باعث کمبود بیش از حد انتظار عرضه نفت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی یعنی ۱.۸ میلیون بشکه در روز می‌شود. این بانک کمبود عرضه در سال آینده میلادی را ۰.۶ میلیون بشکه در روز پیش بینی می‌کند.

تقاضای فصلی قیمت ها را بالا برد

کارشناسان انتظار تمدید کاهش تولید داوطلبانه عربستان در ماه سپتامبر و کمبود عرضه در بازار جهانی را عوامل اصلی رشد قیمت نفت در روزهای گذشته می دانند.

البته خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک به عامل دیگری هم برای رشد قیمت ها اشاره می کند. او با اشاره به افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال به بازار می گوید: تقاضای فصل سرد پالایشگاه ها از همین حالا شروع شده و بسیاری از کشورها خریدهای پاییز و زمستان خود را شروع کرده اند چرا که رسیدن نفت در برخی مواقع حدود ۳۰ روز زمان می برد.

نقش کمرنگ تولیدات شل بر وضعیت بازار

در این میان برخی کاهش تعداد چاه های نفت آمریکا و کاهش تولیدات شل از دیگر عوامل رشد قیمت نفت است که برخی از کارشناسان به آن اشاره می کنند.

یک مقام مسئول در وزارت نفت: کاهش تولید در شل دیگر همچون گذشته بر روی وضعیت بازار اثر ندارد. کار به جایی رسیده که اثر گذاری سیاست های پولی و مالی آمریکا بر بازار از وضعیت تولید شل بیشتر شده است

شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز در روز جمعه اعلام کرد تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا در هفته گذشته تا ۶۶۹ حلقه پایین آمده است. این شرکت پیش بینی کرده بیش از ۱۰۰ چاه فعال تعطیل شوند. تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا در هفته گذشته ۴۰۶ حلقه کمتر از آغاز ۲۰۱۹ یعنی قبل از بحران کرونا بود.

البته یک مقام مسئول در وزارت نفت که نخواست نامش فاش شود، می گوید: کاهش تولید در شل دیگر همچون گذشته بر روی وضعیت بازار اثر ندارد. کار به جایی رسیده که اثر گذاری سیاست های پولی و مالی آمریکا بر بازار از وضعیت تولید شل بیشتر شده است.

خرید نفت از ایران بیشتر می شود

هم زمان با رشد تقاضا در بازار جهانی خطیبی معتقد است که تقاضا برای نفت ایران هم افزایش خواهد یافت. او با بیان اینکه بازار کشش جذب بیشتری از بازار نفت ایران را دارد، گفت: فروش نفت ایران نسبت به گذشته بیشتر شده و تحریم ها قدرت و اثر بخشی گذشته را دیگر ندارند.

گفتنی است طبق بولتن آماری اوپک در سال ۲۰۲۳ میلادی میزان درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۲.۶ میلیارد دلار بوده است که این رقم بیش از درآمد نفتی ایران در سال اول اجرای برجام معادل ۴۱.۱ میلیارد دلار بوده است.

کد خبر: ۲۳۴٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha