۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
مشکل بیمه زنبورداران به دلیل خلاء قانونی در این حوزه است| زنبورداران سهمیه نهاده خود را سوزاندند
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز:

مشکل بیمه زنبورداران به دلیل خلاء قانونی در این حوزه است| زنبورداران سهمیه نهاده خود را سوزاندند

کرج- معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز گفت: مشکل بیمه زنبورداران خارج از مسئولیت جهاد است و در واقع خلاء قانونی دارد.

اصغر حیدری در خصوص مشکل بیمه زنبورداران که در گزارشی با بازار مطرح شده، گفت: مشاغل خرد چون خودشان خویش فرما هستند کارگر را می‌ توانند بیمه کنند اما خودشان را نمی‌ توانند و این مشکلی هست که نیاز به قانون دارد و تا زمانی هم که مجلس این قانون را تصویب نکند مسائل خارج از حیطه جهاد محسوب می‌شود.

به عنوان مثال رئیس یک کارخانه یا شرکت، خود را نمی‌تواند بیمه کند اما همه کارگران را بیمه می‌کند و در این بحث هم تا ۵ نفر معافیت بیمه ای دارد که مبلغ ناچیزی بابت بیمه آنها می گیرند یعنی به جای ۲۷ درصد مبلغ ۵ یا ۷ در صد از وی می گیرند اما قانونی برای خویش فرمایی نیست و مدیر نمی تواند خود را بیمه کند.

حیدری افزود: برای برنامه پنج ساله هفتم که در حال نوشتن آن هستند، پیشنهاد ما این بوده که برای مشاغل خانگی و خُرد مانند «زنبور داری» این مشکل حل شود. ما پیشنهاد دادیم اما حل این مشکل دست ما نیست و این خلا قانون است.

زنبورداران البرز ۲۰۰ تن از سهمیه شکر خود را سوزاندند و تحویل نگرفتند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز همچنین در پاسخ به مشکل تامین نهاده های زنبور داران البرز گفت: متاسفانه زنبورداران ۵۰ تُن قبل از عید و ۱۵۰ تن پس از عید سهمیه خود را سوزاندند چون به واسطه ضعف در تعاونی شان و بدلیل اینکه پول ندارند شکر بخرند و تولید کنند، سهمیه خود را تحویل نگرفتند.

حیدری گفت: اتحادیه باید ۲ میلیارد تومان پرداخت می کرد تا نهاده را از بندر امام خریداری کند، هزینه حمل بار هم باید پرداخت می شد تا نهاده مورد نیاز زنبورداران به دستشان برسد، اما چون در ساختار تعاونی زنبورداران ضعف وجود دارد این نهاده ها خریداری نشد و به دست زنبورداران نرسید.

عدم تحویل سهمیه نهاده ضعف تعاونی زنبورداران بود نه جهاد کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه با تمام وجود جنگید و مشکل نهاده ای که از سبد زنبورداران حذف شده بود را حل کرد تا بازگرداند، گفت: اما آنها به دلیل اینکه پول نداشتند دنبال گرفتن شکر نرفتند و دو کوپن خود را سوزاندند. مشکل هم ضعف اتحادیه بود نه جهاد کشاورزی و زنبورداران آسیب دیدند. دولت نمی‌ تواند دو میلیارد تومان بدهد و تعاونی بدلیل مشکلات حمل بار باز هم نتواند کاری بکند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه حدود ۷۶۰ زنبور دار و ۷۶ هزار کلونی با ۴۶۵ تن تولید سالانه عسل در البرز داریم، گفت: سرانه مصرف عسل در استان ۱/۲ کیلو است و ما به اندازه نیازمان در استان تولید نمی کنیم، استان مصرف کننده هستیم.

جهاد کشاورزی داشبوردی از سامانه گمرگ ندارد و از نوع و میزان صادرات مطلع نمی شویم

در تولید تخم مرغ و شیر مازاد داریم و صادرات انجام می شود اما در بحث عسل استان صادر کننده نیستیم. متاسفانه اکثر عسل های ما تغذیه ای هستند یعنی خارجی ها می فهمند و تفاوت بین تغذیه عسل با شکر و عسل طبیعی را تشخیص می‌دهند.

حیدری اضافه کرد: صادرات شرایط و ضوابطی دارد که اگر نتوانند رعایت کنند محصول ما برمی گردد. صادر کننده با تولید کننده یکی نیستند، تولید کننده عمدتا کارت بازرگانی ندارد.

ممکن است صادرات عسل هم داشته باشیم ولی مبدا از استان دیگری باشد و جهاد کشاورزی داشبوردی از سامانه گمرک ندارد و متوجه نمی شویم چه چیزی صادر می شود. این موضوع یکی از مشکلات ما است که دسترسی نداریم و متوجه نوع و میزان صادرات از حوزه جهاد کشاورزی نمی شویم.

کد خبر: ۲۳۴٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      2 0
      تعاونی هیچ ضعفی ندارد شروور تحویل مردم ندین من زنبوردار باارائه شکر ۳۰تومانی ازکجا پول اینهمه شکررو تهیه کنم ،تنها قشری که ازهمه زحمت کش ترو بدبخت تر هست زنبودرا هستش که هیچگونه حمایتی هم ازش نمیکنه دولت