۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
منطقه آزاد در محبس چند عضو مجلس؛ نیاز اردبیل به ناز انتخاباتی آقایان موکول می شود؟!
بازار گزارش می دهد؛

منطقه آزاد در محبس چند عضو مجلس؛ نیاز اردبیل به ناز انتخاباتی آقایان موکول می شود؟!

اردبیل - با گذشت دو سال از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، راه اندازی منطقه آزاد تجاری اردبیل، معطل اختلاف نمایندگان استان در مجلس مانده و آقایان مجلسی در واقع مانع این مصوبه شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی در ۶ منطقه کشور، هم ردیف اردبیل با تعیین محدوده منطقه آزاد تجاری راه اندازی شده و اهالی این استان ها کم و بیش از مزایای منطقه آزاد بهره می برند که در استان اردبیل کار با یک گره عجیبی به هم خورده و اهالی این استان دو سال است به شکل کلاف سردرگم هنوز نتوانسته اند از مزایای منطقه آزاد تجاری بهره مند شوند.

در دولت یازدهم لایحه یک فوریتی به مجلس دهم ارائه شد تا بعد از طی شدن مراحل مختلف و اختلاف نظری که بین مجلس و شورای نگهبان رخ داد کار بررسی و تصویب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۹۸ ارجاع شد.

منطقه آزاد اردبیل در بند اختلاف نمایندگان| مصوبه مجلس بر زمین مانده است

بعد از گذشت سال ها در مجمع از بین چهار منطقه منفصل پیشنهادی پارس آباد - بیله سوار، گرمی و منطقه مشترک مشگین شهر، اردبیل و نمین منطقه آزاد در محدوده ۱۰ هزار و ۶۵۰ هکتار به تصویب نهایی برسد اما مجمع انتخاب یک نقطه از چهار نقطه پیشنهادی را برعهده دولت گذاشت.

با گذشت دو سال از عمر دولت تنها به دلیل اختلاف چهار نفر از نمایندگان این استان از حوزه انتخابیه اردبیل، مشگین شهر و گرمی روند اجرایی منطقه آزاد بر روی کاغذ مانده و اصرار دولت نیز بر این است تا از یک نقطه این کار شروع شود

در اواخر دولت دوازدهم این کار، معطل ابلاغ مصوبه نهایی از سوی دولت شد اما کار به دولت سیزدهم کشید و با گذشت دو سال از عمر دولت تنها به دلیل اختلاف چهار نفر از نمایندگان این استان از حوزه انتخابیه اردبیل، مشگین شهر و گرمی روند اجرایی منطقه آزاد بر روی کاغذ مانده و اصرار دولت نیز بر این است تا از یک نقطه این کار شروع شود اما دعوای این نمایندگان به حدی بالا گرفته است که هرکدام در حوزه انتخابیه خود در سال انتخابات می خواهند نمایش تبلیغاتی به راه انداخته و برای جمع کردن آرا از این حربه استفاده کنند.

اختلاف نمایندگان دلیل اجرایی نشدن مصوبه مجمع و مجلس توسط دولت؛ بیله سوار مستعدترین منطقه است

در همین باره نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار، با تائید این اختلاف اظهار کرد: دولت قانون مصوب مجمع و مجلس را اجرا نمی کند و دلیل آن نیز اختلاف نظر همکاران است.

منطقه آزاد اردبیل در بند اختلاف نمایندگان| مصوبه مجلس بر زمین مانده است

صدیف بدری خاطرنشان کرد: این تاخیر و تعلل به ضرر استان است به طوری که از ۷ منطقه دیگر مصوب در این لایحه خبر می رسد که کار اجرایی منطقه آزاد در کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، بوشهر و ایلام آغاز شده است.

وی تصریح کرد: فصل الخطاب در این موضوع مصوبه قانونی مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و ابلاغ آن به دولت است و انتظار می رود این مصوبه از بیله سوار که مستعدترین منطقه برای راه اندازی منطقه آزاد تجاری است شروع شود تا در سال های آینده بتوان سایر مناطق پیشنهادی را نیز به این محدوده الحاق کرد.

تعلل در راه اندازی منطقه آزاد اردبیل در حالی است که همگان بر مزایای این منطقه واقفند؛ غیر از آقایان نماینده
 



۷۰ درصد ترانزیت کشور در مناطق آزاد انجام می شود

حجت الله عبدالملکی پیشتر در نشست معاونان اقتصادی استانداران مناطق سراسر کشور در اردبیل اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری و صنعتی همچنین مناطق ویژه اقتصادی بستر مناسبی را در کشور فراهم کرده تا زمینه برای رشد و تقویت صادرات محصولات فراهم آید.

وی بهبود فضای کسب و کار در مناطق آزاد را مهم دانست و تصریح کرد: ۷۰ درصد ترانزیت کشور اعم از ورودی و خروجی کالاها در مناطق آزاد تجاری و صنعتی انجام می شود.

منطقه آزاد اردبیل در بند اختلاف نمایندگان| مصوبه مجلس بر زمین مانده است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: با توجه به اهمیت این مناطق و ضرورت حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاران در این حوزه تلاش بر این است تا فرصت های اشتغال در مناطق آزاد کشور بیشتر از وضعیت موجود فراهم آید.

عبدالملکی افزود: در دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور انجام شده که این سرمایه گذاری ها امیدبخش و در مسیر بهبود فضای کسب و کار در این مناطق بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار تقویت تولید، بهبود فضای کسب و کار برای حضور سرمایه گذاران غیربومی و تقویت ظرفیت بهره گیری از گروه های مختلف مردم به ویژه حضور گردشگران در مناطق آزاد تجاری به موفقیت بیشتر این مناطق کمک کرده و ارتقای توانمندی آنها را بالا می برد.

عبدالملکی اهمیت حضور سرمایه گذاران خارجی را در این مناطق یادآور شد و اضافه کرد: کشور ما با توجه به ظرفیت های مناسیی که در ابعاد مختلف دارد، بهترین شرایط برای حضور سرمایه گذاران است و ما به راحتی می توانیم از شرایط به وجود آمده به دلیل پایین بودن هزینه مواد اولیه، نیروی کار و تأمین زیرساخت ها و دسترسی آسان به بازار از این فرصت استفاده کنیم.

 

منطقه آزاد اردبیل می تواند فعال تر از این باشد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در همین خصوص به خبرنگار بازار گفت: هیچ محدودیت و مانعی در مسیر فعالیت منطقه آزاد تجاری اردبیل وجود ندارد و ما از فعالیت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این منطقه استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: با مبدأ شهرستان های شمالی این استان مناطق آزاد می تواند به سرعت فضای کسب و کار و رونق اقتصادی را به وجود آورد که در این زمینه امیدواریم هدف گذاری ها به نفع توسعه اقتصادی استان اردبیل رقم بخورد.

حال منطقه آزاد اردبیل دربند اختلافاتی شده که نه جنبه اقتصادی بلکه صرفا مسائل سیاسی و انتخاباتی اش برای مجلس نشینان اردبیلی حائز اهمیت است.

نمایندگانی که از مدتها پیش بالاخره سری به مناطق دور و نزدیک استان می روند، حتما حواسشان به انتظارات شهروندان در زمان تبلیغات نیز است.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha