۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
اقتصاد کشور نیازمند ثبات در بازارها است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقتصاد کشور نیازمند ثبات در بازارها است

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیازمند ثبات در بازارها هستند تا بتوانند براساس پیش‌بینی از آینده، نسبت به تامین مواد اولیه خود اقدام کنند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند ثبات در بازار است گفت: تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیازمند ثبات در بازارها هستند تا بتوانند براساس پیش‌بینی از آینده، نسبت به تامین مواد اولیه خود از جمله قطعات، تجهیزات و... اقدام کنند و همچنین مصرف‌کنندگان تحت تاثیر نوسانات شدید در بازار قرار نگیرند.

وی در خصوص سیاست گذار ارزی عنوان کرد که سیاست‌گذار ارزی در هر کشوری به خصوص در کشور ایران براساس یک نظام ارزی تعریف شده است. سیاست‌گذار ارزی نرخی را براساس داشته‌های اقتصاد کشور، وضعیت تورم، ارزآوری کشور، ارزبری کالاهای وارداتی، شوک و نوسانات پیش بینی شده هدف قرار می‌دهد.

طغیانی افزود: سیاست گذار، کریدوری حول نرخ تعریف شده باز کرده و دو درصد بالا یا پایین، کریدور اجازه می‌دهد نرخ شناور باشد و پس از آن سعی می‌کند خارج از کریدور مداخله و اجازه ندهد که نرخ ارز از این کریدور خارج شود.

وی ادامه داد: ما بیش از هر چیزی نیاز داریم بر مبنای یک منطق علمی، ثبات بخشی به بازار ارز را دنبال کنیم چرا که ثبات بخشی به تسکین وضعیت تورم نیز کمک می‌کند.

ایجاد سامانه ای برای اجرای کامل طرح مالیات بر سوداگری
سخنگوی اتصادی دولت درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و اینکه چه مکانیزمی برای تشخیص معاملات در خودرو، مسکن و سکه و ارز وجود دارد، گفت: کسانی که در بازار سوداگرانه و یا غیرمولد فعالیت می‌کنند باعث افزایش قیمت در بازارها می‌شوند که با اجرای این طرح مانع فعالیت‌های سوداگرانه خواهیم شد.

وی اظهار کرد که افزایش ۸۰ درصدی در حوزه مسکن نتیجه عملیات سواگرانه است که با اجرای این طرح، جدا از پرداخت مالیات افراد هزینه های مبادله را هم باید بپردازند که به طور کلی برای آنها به صرفه نخواهد بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در قانون سامانه مودیان پایانه فروشگاهی قرار بر این بود که معاملات کسب و کارها در سامانه ثبت شود. در قانون مالیات بر سوداگری هم تمامی تراکنش ها و رویدادهای مالی آحاد اقتصادی هم ثبت معاملات باید بسط و گسترش یابد.

طغیانی گفت: با اجرای این طرح و ثبت آن در سامانه ای به این منظور، به سمت شفافیت رویدادهای مالی پیش خواهیم رفت. این قانون به دنبال دانه درشت‌های اقتصادی و افرادی با فعالیت سوداگری بالا است. لذا باید سامانه برای این طرح مستقر و پس از آن مالیات اخذ شود.

مداخله دولت به تولید ضربه می‌زند
طغیانی درباره مداخله دولت در هر نوع قیمت‌گذاری گفت: مداخله دولت در هر نوع قیمت‌گذاری به خصوص در نقش تعیین کننده قیمت در شرایطی که تنوع کالاها و تولیدات اقتصاد بسیار زیاد است، تنها به تولید ضربه خواهد زد.

وی تاکید کرد که برخی صنایع مهم کشور با قیمت‌گذاری و اجبارهای دستوری نابود شده اند چرا که دولت تحت عنوان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده وارد موضوع تعیین قیمت شده و صنایع را نابود می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی یادآور شد؛ دولت به جای اضافه کردن یارانه‌های نقدی باید منابع موجود را هدفمند کند تا زیان تولیدکننده جبران شود.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha