۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
موافقت وزیر راه با قانونی شدن کد رهگیری املاک
در جلسه ۴ ساعته وزیر راه و شهرسازی با مشاوران املاک چه گذشت؟

موافقت وزیر راه با قانونی شدن کد رهگیری املاک

عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه جلسه چهار ساعته اتحادیه مشاوران املاک با دعوت شخص وزیر راه و شهرسازی بود گفت: وزیر راه و شهرسازی موافق قانونی شدن کد رهگیری املاک بود و در این جلسه تاکید داشت تا تعاملات برای مدیریت بازار مسکن بیشتر شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ایجاد تعامل میان وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن با بخش خصوصی و سایر بخش های مرتبط با ساخت و ساز از زمان بر سر کار آمدن اسلامی، بیشتر شده است. این افزایش تعاملات را مسئولان ذیربط و افراد درگیر با بخش مسکن در حالی عنوان می کنند که از ابتدای دولت یازدهم تا اوایل دولت دوازدهم یعنی حدود شش سال بخش مسکن و ساخت و ساز به نوعی تعطیل بود. 

مزخرف خوانده شدن مسکن مهر و بی توجهی به دخالت دولت در بخش مسکن در شش سال ابتدایی دولت یازدهم و دوازدهم باعث شد تا تولید مسکن روز به روز از کمبود عرضه و عقب ماندن تولید از تقاضا رنج ببرد. به گفته محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این بی توجهی ها باعث شد تا سالانه با ۶۰۰ هزار کمبود مسکن مواجه شویم.

روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جلسه ای چهار ساعته با رئیس و نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک برگزار کرد. آنطور که از گفته های حسام عقبایی برآمد این بود که شخص وزیر راه و شهرسازی ترتیب این جلسه چهار ساعته را داده و با تمام تواضع به درخواستها و درد دل های اعضای اتحادیه املاک گوش داده و به آنها به خوبی توجه کرد.

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی و با شخص وزیر برگزار شد، پیرامون چه موارد و مطالب مهمی بود گفت: این جلسه چهار ساعته به خوبی نشان داد که شخص وزیر راه و شهرسازی نسبت به تمام موارد در بخش مسکن آگاه است و علاقمند است تا تمام مشکلات را گوش داده و برای آنها چاره ای بیاندیشد. در ابتدای جلسه مواردی در خصوص مشکلات مشاوران املاک مطرح شد که بخشی از آن به وزارت راه و شهرسازی مربوط می شد و بخشی دیگر نیز باید در دولت مطرح و پیگیری شود.

اگر مدیریت بازار مسکن به خوبی انجام شود قطعا التهاب در بازار مسکن کاهش خواهد یافت و فروکش خواهد کرد

وی با اشاره به اینکه درخواست ما از وزارت راه و شهرسازی راجع به تعاملات میان اتحادیه املاک و این وزارتخانه بود ادامه داد: تاکید ما این است که باید تعاملات به گونه ای باشد که منجر به مدیریت بهتر بازار مسکن شود خاطر نشان کرد: اگر مدیریت بازار مسکن به خوبی انجام شود قطعا التهاب در بازار مسکن کاهش خواهد یافت و فروکش خواهد کرد. 

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: یکی از موارد مهمی که در این جلسه مطرح شد همانا راه اندازی بورس مسکن و دغدغه های اتحادیه املاک راجع به بورس مسکن بود. ما معتقد هستیم که راه اندازی بورس مسکن به صلاح کشور نیست چرا که در هیچ کجای دنیا ما بورس مسکن نداریم. اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و وزارت راه و شهرسازی وارد این بحث شده اند به اعتقاد ما نمی تواند برای بخش مسکن مفید باشد.

مسکن کالای همگن نیست و مثل سایر کالاها مثل نفت، طلا و یا گندم نیست که در تمام دنیا هم آن کالا همان کالا باشد

عقبایی ادامه داد: مسکن کالای همگن نیست و مثل سایر کالاها مثل نفت، طلا و یا گندم نیست که در تمام دنیا هم آن کالا همان کالا باشد. پس تعریف واضحی از بورس مسکن نشده است. اینکه گفته می شود صندوق های سرمایه گذاری را تقویت خواهیم کرد ما اعلام کردیم که از این صندوق ها استقبال نخواهد شد چرا که سرمایه گذاران هیچ گاه حاشیه سود خود را تقسیم نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: البته اخیرا هم اعلام می شود که اموال مازاد بانک ها در بورس عرضه خواهد شد و ما در این جلسه این موضوع را به وزیر راه و شهرسازی انعکاس دادیم که این اقدام نیز با تعریف بورس سازگار نیست و این همان مصداق دلالی است. چرا که اگر بورس کارگزار فروش ملک شود این همان بنگاه داری خواهد بود. 

نکته ای که این روزها با تاکید وزیر اقتصاد همراه شده است راه اندازی بورس مسکن است. دژپسند اخیرا اعلام کرده که بزودی بورس مسکن راه اندازی خواهد شد.

عدم درج قیمت مسکن بر روی سایت ها این روزها بازار مسکن را آرام تر کرده است
وی در خصوص موضوع دیگری که در جلسه با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد اینطور عنوان کرد و گفت: عدم درج قیمت مسکن بر روی سایت ها این روزها بازار مسکن را آرام تر کرده است. ما مخالف فعالیت سایتها و اپلیکیشن ها نیستیم اما اینکه قیمت ها نابسامان باشد ما مخالف آن هستیم. چرا که وقتی قیمت مسکن سلیقه ای می شود، قیمتها به یکباره جهشی می شود و نرخ های متفاوتی در بازار مسکن رواج پیدا می کند. 

عقبایی با اشاره به اینکه از شخص وزیر درخواست کردیم که شغل دفاتر املاک به شدت حساس است و باید برای آن قوائد و قوانین خاص در نظر گرفته شود گفت: امیدوار هستیم که وزارت راه و شهرسازی این موضوع را حتی در قالب لایحه و یا حتی پیگیری از مجلس شغل املاکی ها را با حساسیت بیشتری پی گیری و رصد کنند تا مشکلات این شغل بیش از پیش کاهش یابد.

قطعا با پررنگ شدن کد رهگیری املاک که از عوامل بازدارنده خرید و فروش چند باره ملک است می تواند به اعتمادسازی متقاضیان مسکن در خرید و فروش کمک کند

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی موافقت خود را با اینکه کد رهگیری تبدیل به قانون شود گفت: قطعا با پررنگ شدن کد رهگیری املاک که از عوامل بازدارنده خرید و فروش چند باره ملک است می تواند به اعتمادسازی متقاضیان مسکن در خرید و فروش کمک کند.

وی تاکید کرد: در جلسه چهار ساعته با وزیر راه و شهرسازی بر این نکته تاکید شد که برخی از افراد هستند که با خرید ملک و نگه داشتن آن به دلیل نبود قوانین مالیاتی سودهای کلانی می برند. در این خصوص به این جمع بندی رسیدیم که باید مالیات بر عایدی سرمایه و سپس مالیات بر خانه های خالی از سکنه هر چه سریعتر عملیاتی و اجرایی شود.

سامانه املاک و اسکان بهمن ماه سال گذشته توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد و حال نوبت وزارت اقتصاد است که با کمک سازمان امور مالیاتی شناسایی و اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه را اجرایی کند. در حال حاضر ۲،۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم که اگر با اجرای قوانین مالیاتی ۳۰ درصد این واحدها وارد بازار مسکن شود کمک بزرگی به پاسخگویی به تقاضای مسکن خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha