۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت جهانی غلات
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد

احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت جهانی غلات

صندوق بین المللی پول افزایش شدید قیمت غلات را هشدار داد.

به گزارش بازار، در هفته گذشته پس از اینکه روسیه از تمدید طرح غلات دریای سیاه خودداری کرد، قیمت جهانی غلات، امکان افزایش ۱۵ درصدی را به دست آورد.

پیر-اولیویه گورینچاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول هم گفته بود که لغو قرارداد غلات دریای سیاه می‌تواند قیمت‌ها را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. او به خبرنگاران گفت: برنامه غلات دریای سیاه در تضمین عرضه کافی غلات در سال گذشته «بسیار مفید» بوده و احتمالا خاتمه این توافق فشار صعودی بر قیمت مواد غذایی وارد می‌کند.

گورینچاس افزود: در حالی که صندوق بین المللی پول هنوز در حال ارزیابی پیش‌بینی‌های خود در مورد اثرات بالقوه اقدام روسیه است، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت غلات «تخمین معقولی» است. این توافق با میانجی گری سازمان ملل و ترکیه در جولای ۲۰۲۲ امضا شد، بعد بارها تمدید شد و قرار بود در ۱۷ جولای منقضی شود که یک کریدور تجاری امن را برای کشتی‌ها تضمین می‌کرد تا غلات اوکراینی را از بنادر دریای سیاه صادر کنند. همراه با این قرارداد، یادداشت روسیه و سازمان ملل متحد با هدف تسهیل صادرات محصولات کشاورزی روسیه بود که اگرچه مستقیماً هدف تحریم‌های غرب قرار نگرفته، اما به دلیل تحریم‌های غرب با مشکلاتی مواجه شده است. هفته گذشته روسیه از تمدید توافق خودداری کرد و مدعی شد که غرب به تعهدات خود در این توافق عمل نکرده است، مانند رفع محدودیت‌های اقتصادی غرب که صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین مسکو از توافق غلات به دلیل عدم پایبندی به توجیه‌های بشردوستانه آن انتقاد کرده است. محصولات اوکراین به جای کشورهای فقیر که بیشتر در معرض تهدید ناامنی غذایی بودند، به کشورهای ثروتمند فرستاده شد. مسکو اعلام کرد که اگر تحریم‌های از سوی سازمان ملل متحد، لغو شود، می‌تواند دوباره از سر گرفته شود.

کد خبر: ۲۳۴٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha