۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
۱۰ میلیارد دلار ارزش استفاده بهینه از لوازم سرمایشی

۱۰ میلیارد دلار ارزش استفاده بهینه از لوازم سرمایشی

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در صورت رعایت دو نکته ساده از سوی مشترکان بخش خانگی و استفاده بهینه از سامانه‌های سرمایشی چیزی حدود ۷۵۰۰ مگاوات از میزان مصرف برق کشور در فصل تابستان کاسته می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، میزان نیاز مصرف برق کشور در تاریخ ۲ مرداد سال جاری رکورد بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند و به بیش از ۷۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ هزار مگاوات بیشتر بود.

با توجه به افزایش بی‌سابقه دمای هوا در تابستان سال جاری و فعال شدن سیستم‌های سرمایشی به ویژه در بخش خانگی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تنها از محل ورود سیستم‌های سرمایشی به مدار بیش از ۳۰ هزار مگاوات به نیاز مصرف برق کشور افزوده شده است و دلیل اصلی ثبت رکوردهای پیاپی مصرف برق در تابستان سال جاری نیز فعالیت همین سامانه‌های سرمایشی است.

همچنین باتوجه به اینکه بر اساس گزارش‌های هواشناسی در هفته‌های آینده نیز افزایش دما استمرار خواهد داشت، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که همچنان میزان مصرف برق کشور دست کم تا پایان مرداد ماه افزایشی خواهد بود.

در این میان به نظر می‌رسد با هدف کاهش فشار و جلوگیری از ناپایداری شبکه سراسری برق، لازم است مشترکان بخش خانگی نسبت به استفاده بهینه از سیستم‌های سرمایشی خود اقدام کنند و با مدیریت مصرف برق این لوازم به حفظ پایداری شبکه برق کمک کنند.

بر اساس تازه‌ترین آمار و اطلاعات موجود در حال حاضر چیزی حدود ۲۰ میلیون کولر آبی و ۱۰ میلیون کولر گازی در کشور فعال است که در مجموع این لوازم سرمایشی به تنهایی بیش از ۴۰ درصد از کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش شدید مصرف برق کشور از طریق سیستم‌های سرمایشی در مقایسه با سال گذشته و نیز افزایش شدید دمای هوا در تابستان سال جاری بیانگر این است که عمده این لوازم خنک کننده به ویژه در بازه‌های زمانی بعد از ظهرها با حداکثر توان وارد مدار شده و در حال فعالیت هستند.

در این بین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مشترکان بخش خانگی می‌توانند تنها با رعایت دو نکته بسیار ساده ضمن کاهش قابل توجه مصرف برق از این محل، همچنین از پاداش قابل توجهی که در سال جدید برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.

توضیح اینکه هم اکنون چیزی حدود ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور در حال فعالیت است که این کولرها در مجموع ۱۰ هزار مگاوات از ۷۲ هزار مگاوات مصرف برق پیک را به خود اختصاص داده‌اند.

مشترکانی که در منزل خود از کولر آبی استفاده می‌کنند تنها با استفاده از دور کند کولر به جای دور تند می‌توانند تا ۵۰ درصد میزان مصرف برق کولرهای آبی خود را کاهش دهند.

باتوجه به اینکه الزاماً همه شهروندان به صورت همزمان از دور تند کولر استفاده نمی‌کنند، پیش‌بینی می‌شود با تبدیل دور تند کولر آبی به دور کند توسط همه مشترکان تا ۳۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی از این محل در شبکه سراسری محقق شود.

همچنین مشترکانی که در منزل خود از کولر گازی استفاده می‌کنند، چیزی حدود ۱۰ میلیون کولر گازی را وارد مدار کرده‌اند که این سامانه‌های سرمایشی نیز در مجموع ۲۰ هزار مگاوات از ۷۲ هزار مگاوات مصرف برق پیک را به خود اختصاص داده‌اند.

این مشترکان نیز می‌توانند تنها با رعایت دمای آسایش و قرار دادن کولر گازی خود روی دمای ۲۴ درجه تا ۲۵ درصد میزان مصرف برق کولرهای گازی خود را کاهش دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت رعایت دمای آسایش توسط مشترکانی که از کولر گازی استفاده می‌کنند نیز چیزی حدود ۴ هزار مگاوات میزان مصرف برق کشور در ساعات پیک کاهش پیدا خواهد کرد.

این یعنی تنها با رعایت دو نکته ساده توسط مشترکان بخش خانگی و استفاده از دور کند کولر آبی و دمای آسایش در کولرهای گازی، در مجموع تا ۷۵۰۰ مگاوات میزان مصرف برق کشور کاهش پیدا می‌کند، رقم قابل تأملی که معادل مجموع ظرفیت تولید برق ۵ نیروگاه دماوند، شهید سلیمی نکا، رودشور، شهید رجایی و مفتح است.

ظرفیت بسیار زیادی که بررسی‌ها نشان می‌دهد برای احداث این حجم نیروگاه جدید دست کم به ۱۰ میلیارد دلار هزینه اولیه نیاز است و نیز ظرفیت‌های نیروگاهی موجود نیز برای تامین این میزان برق هر ساعت به بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه سوخت نیروگاهی، هزینه نگهداری، هزینه توزیع و... نیاز دارند.

بنابراین هر شهروند با مشارکت در مدیریت مصرف برق و لوازم سرمایشی به راحتی می‌تواند نقش موثری را در پایداری شبکه برق و به عبارت دیگر تامین رفاه و آسایش همگانی در داغ‌ترین روزهای تابستان ایفا کند.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha