۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
آمریکا ابرقدرت دیجیتال در حال زوال؛ ظهور اتحادیه اروپا و چین
بازار گزارش می‌دهد؛

آمریکا ابرقدرت دیجیتال در حال زوال؛ ظهور اتحادیه اروپا و چین

ایالات متحده آمریکا با شکست در توسعه خود به عنوان ابرقدرت دیجیتال، به سرعت خود را در بین اتحادیه اروپا و چین به عنوان قدرت های دیجیتال جدید جهان خواهد یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «کیگان مک براید» مدرس هوش مصنوعی، دولت و سیاست در موسسه اینترنت دانشگاه آکسفورد با عنوان «ایالات متحده آمریکا؛ ابرقدرت دیجیتال در حال زوال» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

دولت ها و سازمان های بوروکراتیکی که آنها را اداره می کنند، برای اینکه در دنیای دیجیتال رقابتی باقی بمانند باید دیجیتالی شوند. این تحول مستلزم چندین نوآوری مانند ایجاد و نگهداری زیرساخت های دیجیتال، جمع آوری و نگهداری پایگاه های داده دیجیتال بزرگ، اختصاص هویت های دیجیتال منحصر به فرد به شهروندان و مشاغل، ارائه خدمات دیجیتالی و رژیم های نظارتی جدید سازگار با امور دیجیتال است. برای کشورهایی که قادر به دیجیتالی کردن موفقیت‌آمیز هستند، چندین مزیت از جمله بهبود عملکرد اقتصادی، کاهش هزینه‌های اداری و مزایای ژئوپلیتیکی یا نظامی تحقق خواهد یافت.

دیجیتالی شدن همچنین خطرات قابل توجهی به همراه دارد، به ویژه خطرات مربوط به از دست دادن حریم خصوصی به دلیل ایجاد فرصت های جدید برای نظارت دیجیتال

با این حال، دیجیتالی شدن همچنین خطرات قابل توجهی به همراه دارد، به ویژه خطرات مربوط به از دست دادن حریم خصوصی به دلیل ایجاد فرصت های جدید برای نظارت دیجیتال. اگر برنامه های دیجیتالی سازی از ارزش ها و هنجارهای دموکراتیک پیروی کرده و به آنها احترام بگذارند، می توان این خطرات را به حداقل رساند.

در حالی که ایالات متحده آمریکا موقعیت خوبی برای رهبری جهان در توسعه کشورهای دیجیتال دارد، در حال حاضر به میزان قابل توجهی از پتانسیل خود فاصله دارد. در عوض اکنون دیگر بازیگران ژئوپلیتیک، به ویژه اتحادیه اروپا و چین هستند که در جهان پیشتاز هستند.

در طول دهه ۱۹۹۰ این ایالات متحده آمریکا بود که علاقه جهان را به دیجیتالی کردن دولت هدایت می کرد. این مهم در گزارش سال ۱۹۹۳ «تکنولوژی برای رشد اقتصادی آمریکا، جهتی جدید برای ایجاد قدرت اقتصادی» و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه بعدی که در توسعه زیرساخت‌های دیجیتال آمریکا انجام شد، به خوبی نشان داده شده است.

این سرمایه‌گذاری‌ها باعث شد که ایالات متحده همواره در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی پیشتاز باشد. دسترسی به اینترنت بهبود یافت، فرصت‌هایی برای تعامل با دولت دیجیتال فراهم شد و بسیاری از عملیات داخلی دولت دیجیتالی شد. در دولت اوباما، دیجیتالی شدن در اولویت قرار گرفت و پست مدیر ارشد فناوری ایالات متحده برای کمک به پیشبرد و هدایت دیجیتالی شدن در داخل ایالات متحده آمریکا ایجاد شد.

در حالی که ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاری های قابل توجهی در زیرساخت های فنی خود انجام داده است، در طول همه گیری ویروس کرونا به طور فزاینده ای آشکار شد که زیرساخت دیجیتال آن قدیمی و در حال فروپاشی است

با این حال در حالی که ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاری های قابل توجهی در زیرساخت های فنی خود انجام داده است، در طول همه گیری ویروس کرونا به طور فزاینده ای آشکار شد که زیرساخت دیجیتال آن قدیمی و در حال فروپاشی است.

در رتبه‌بندی بین‌المللی دولت دیجیتال، ایالات متحده همواره در مسیری رو به کاهش بوده است. در این کشور دسترسی به اینترنت به طور گسترده ای وجود دارد اما هنوز یک مشکل و شکاف دیجیتال وجود دارد.

همچنین باید گفت ایالات متحده آمریکا همچنان شاهد شکست‌های قابل توجهی در پروژه‌های دیجیتالی‌سازی خود است که مهم‌ترین آن راه‌اندازی اولیه و شکست پروژه مراقبت های بهداشتی است. در حالی که از سال ۲۰۰۹ یک افسر مسئولیت مدیریت ارشد فناوری را بر عهده داشت، در دولت بایدن این نقش خالی مانده است.

برخلاف ایالات متحده آمریکا ، اتحادیه اروپا (EU) به سرعت به یک ابرقدرت دیجیتال پیشرو در جهان تبدیل شده است و بعید است که به زودی از این موقعیت سقوط کند

برخلاف ایالات متحده آمریکا ، اتحادیه اروپا (EU) به سرعت به یک ابرقدرت دیجیتال پیشرو در جهان تبدیل شده است و بعید است که به زودی از این موقعیت سقوط کند. اتحادیه اروپا یکی از محورهای اصلی خود را دیجیتالی کردن جوامع و دولت‌های خود قرار داده است که با راه‌اندازی برنامه سیاست «دهه دیجیتال» پشتیبانی می‌شود. اهداف این برنامه بلندپروازانه است اما هم از نظر سیاسی و هم از نظر مالی حمایت می شود.

در اتحادیه اروپا، قوانین مربوط به خدمات عمومی و داده های دولتی در حال تغییر هستند تا بتوانند در سراسر مرزهای ایالتی ارائه شوند. پیشرفت‌های نظارتی ایجاد سیستم‌های هویت دیجیتالی متقابل و فرامرزی را تقویت کرده است. برای اطمینان از اینکه شهروندان و کسب و کارها در جامعه دیجیتالی در حال ظهور رشد می کنند، ابتکارات متعددی برای پر کردن شکاف دیجیتالی راه اندازی شده است.

موفقیت‌های دیجیتال اتحادیه اروپا، دولت‌های سراسر جهان را به سمت اتخاذ رویکردهای اروپایی برای دیجیتالی‌سازی سوق داده است - هم از نظر فنی و هم از لحاظ نظارتی. این فرآیند همان چیزی است که به عنوان «اثر بروکسل» شناخته می‌شود، جایی که دولت‌ها و کسب‌وکارهای بین‌المللی بهترین شیوه‌های اتحادیه اروپا را در حالی که در یک حوزه قضایی جداگانه مستقر هستند، اتخاذ می‌کنند.

مانند اتحادیه اروپا، چین دیجیتالی شدن را به یک اولویت مهم تبدیل کرده و مسیر روشنی را برای ایجاد «چین دیجیتالی» تا سال ۲۰۳۵ پیشنهاد کرده است. برای چین، دیجیتالی شدن برای پایداری بلندمدت رژیم سیاسی موجود ضروری است. فناوری جزء اصلی استراتژی «مدیریت اجتماعی» آنهاست.

اگرچه مؤلفه‌های زیادی برای این امر وجود دارد، معروف‌ترین مؤلفه دیجیتال «سیستم اعتبار اجتماعی» است که در کمال تعجب در غرب از سطح بالایی از حمایت عمومی برخوردار است. از نظر زیرساختی، فناوری‌های قدیمی مانند ایالات متحده کمتر مانع چین شده و پیشرفت سریعی در ساخت زیرساخت‌های دیجیتال پیشرفته از جی ۵ گرفته تا محاسبات کوانتومی تا ذخیره‌سازی داده دارد.

با تکیه بر این تخصص، چین تلاش آگاهانه ای برای تبلیغ جهان بینی دیجیتال خود در سطح بین المللی با صادرات فناوری های دیجیتال خود به عنوان بخشی از ابتکار راه ابریشم دیجیتال انجام داده است. اگرچه غرب و به ویژه ایالات متحده در تلاش برای عقب نشینی از این ابتکارات هستند، چین همچنان شاهد موفقیت در جاه طلبی های توسعه دیجیتال خود است.

برای باقی ماندن در رقابت ژئوپلیتیک دیجیتال در حال ظهور، دولت ها باید ادارات خود را دیجیتالی کنند و زیرساخت های دیجیتالی پیشرفته را حفظ کنند

برای باقی ماندن در رقابت ژئوپلیتیک دیجیتال در حال ظهور، دولت ها باید ادارات خود را دیجیتالی کنند و زیرساخت های دیجیتالی پیشرفته را حفظ کنند. همانطور که دولت ها شروع به دیجیتالی کردن و توسعه چنین زیرساخت هایی می کنند، قدرت آنها افزایش می یابد.

با این حال، این تحول دیجیتال خطرات واقعی را برای ایجاد یک آینده متمرکز یا اقتدارگرا به همراه دارد. این خطرات تنها با ایجاد و توسعه زیرساخت های دیجیتالی که با ارزش های دموکراتیک حک شده است قابل مقابله است.

به طور سنتی این نقشی بوده است که ایالات متحده به میل خود آن را ایفا کرده است. متأسفانه، امروز ایالات متحده مریکا در این نقش شکست خورده است و در سایه اتحادیه اروپا و چین به طور فزاینده دیجیتالی شده زندگی می کند.

اگر ایالات متحده آمریکا می‌خواهد در آینده دیجیتالی نوظهور جهان رقابتی باقی بماند، باید روی زیرساخت‌های دیجیتالی در حال فروپاشی خود سرمایه‌گذاری کرده و آن را مدرن‌سازی کند و دیجیتالی‌سازی خود را در اولویت قرار دهد. انجام این کار دشوار خواهد بود و مستلزم دگرگونی‌های اساسی است: بودجه باید در دسترس باشد، مقررات جدید باید ایجاد شود، فناوری‌های جدید باید ساخته و اجرا شوند و ظرفیت خدمات عمومی باید توسعه یابد.

ایالات متحده آمریکا با شکست در توسعه خود به عنوان یک کشور دیجیتال، به سرعت خود را در بین اتحادیه اروپا و چین به عنوان قدرت های دیجیتال جدید جهان خواهد یافت.

کد خبر: ۲۳۳٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha