۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
۱۲۰ رشته قنات در استان سمنان احیا شد | برداشت ۷۵ هزار تن گندم
استاندار سمنان در گفتگو با بازار:

۱۲۰ رشته قنات در استان سمنان احیا شد | برداشت ۷۵ هزار تن گندم

سمنان- هاشمی، استاندار سمنان گفت: از سفر سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان و با هدف ارتقای کمیت منابع آبی، ۱۲۰ رشته قنات در استان احیاء شده است.

سید محمد رضا هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه تامین آب مورد نیاز کشاورزان به خصوص در شهرستان های گرمسار، آرادان و شاهرود در زمره مهمترین دغدغه های استانداری سمنان است، تاکید کرد: در راستای رفع مشکل تامین آب ۱۲۰ رشته قنات از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور احیا شده است .

وی درباره طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نیز افزود: بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری از محل سفر رئیس جمهور به استان سمنان اختصاص یافته که ۵۰ درصد از این میزان اعتبارات تاکنون هزینه شده است.

تامین آب مورد نیاز کشاورزان

استاندار سمنان به مشکلات تامین آب کشاورزان گرمسار و آرادان نیز اشاره کرد و بیان داشت: ۳۳ هزار هکتار زمین کشاورزی و زراعی در این دو شهرستان وجود دارد که بزرگترین مشکل بهره برداران این اراضی، کم بود آب است.

هاشمی با بیان اینکه آب مورد نیاز کشاورزان در گرمسار و آرادان از حبله رود تامین می شد، گفت: درست است که با کمبود بارش ها روبرو هستیم اما بهره برداری بالا دست حبله رود در استان تهران را نیز شاهد هستیم که دبی آب را که سهم مردم گرمسار است، کاهش داده است.

وی در خصوص اضافه برداشت از حبله رود در شمال گرمسار نیز توضیح داد: بر اساس گزارش های واصله و بازدید های میدانی شاهد برداشت های بی رویه در بالا دست یعنی استان تهران از حبله رود هستیم که نباید این امر صورت گیرد.

۱۲۰ رشته قنات در استان سمنان احیا شد | برداشت ۷۵ هزار تن گندم

بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت شد

استاندار سمنان با بیان اینکه بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان گرمساری تامین شده اما باید تصمیمات اساسی تری در این زمینه گرفت، گفت: برخی تصمیمات کوتاه مدت نیز مانند جمع آوری موتور پمپ ها، جلوگیری از توسعه بستر رودخانه و ... تاکنون انجام شده و انجام نیز می شود.

هاشمی از تدبیر و تمهید اقدامات بلند مدت در راستای تامین آب مورد نیاز کشاورزان گرمسار و آرادان نیز خبر داد و بیان کرد: برای اقدامات بلند مدت اگر بتوانیم خط انتقال را از صفر تا ۱۰۰ در بستر حبله رود با رعایت مسائل زیست محیطی داشته باشیم بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: شهرستان های گرمسار و آرادان در زمینه تامین و تولید گندم مورد نیاز استان سمنان عملکرد خوبی دارند در نتیجه رفع مشکلات کشاورزان در این دو شهرستان از جمله اولویت های استانداری خواهد بود.

۷۵ هزار تن گندم برداشت شد

استاندار سمنان درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و همچنین مطالبات کشاورزان استان، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ درصد مطالبات گندم کاران در استان به خصوص شهرستان های گرمسار و آرادان پرداخت شده و مابقی نیز در دست پرداخت است.

هاشمی با بیان اینکه سال گذشته ۶۳ هزار تن گندم در استان برداشت شد، گفت: امسال تاکنون قریب به ۷۵ هزار تن گندم از اراضی کشاورزی استان برداشت شده که نشان از ارتقای کیفی و کمی تولید گندم در استان دارد همچنین پیگیر هستیم که مطالبات گندم کاران نیز به خوبی پرداخت شود.

وی درباره عمده مشکلات مطرح شده توسط دامداران و کشاورزان استان سمنان افزود: استمهال تسهیلات دامدار کارت از جمله مطالبات کشاورزان استان است که تاکنون مکاتباتی را در این خصوص انجام داده و به صورت جدی پیگیر هستیم که در کنار مقوله آب، بحث امهال تسهیلات دامدار کارت ویژه دامداران استان را هم صورت دهیم.

کد خبر: ۲۳۳٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha