۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
مهاجران روس، رونق‌ بخش اقتصاد منطقه قفقاز
پیامدهای جنگ اوکراین برای همسایه‌های روسیه چه بود

مهاجران روس، رونق‌ بخش اقتصاد منطقه قفقاز

آمارهای اقتصادی درباره کشورهای همسایه روسیه که با آغاز جنگ اوکراین و روسیه میزبان جمعیت زیادی از روس‌های فراری از جنگ شدند، نشان می‌دهد حضور شهروندان روس در این کشورها موجب رونق اقتصادی آنها شده است.

به گزارش بازار، صدها هزار نفر از شهروندان روسیه از زمان آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه از مرزهای کشور خود گریخته‌اند و به کشورهای اطراف پناه برده‌اند، روندی که موجب رونق یافتن اقتصاد کشورهای میزبان شده است.

مهاجرت روس‌ها پس‌ازآن آغاز شد که جمعیت بزرگی از متخصصان با تحصیلات عالی ازجمله اساتید دانشگاه‌ها، متخصصان امور مالی و کارگران بخش فناوری روسیه را در روزهای ابتدای جنگ میان این کشور و اوکراین ترک کردند. در حدود ۶ ماه پس‌ازآن زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۱ سپتامبر دستور به بسیج نیروها برای تقویت ارتش در جنگ با اوکراین را صادر کرد، موج جدیدی از مهاجرت در روسیه شکل گرفت.

رویترز به نقل از رسانه‌های روسی گزارش داده است که تا اکتبر همان سال حدود ۷۰۰ هزار روس کشور خود را ترک کرده‌اند، آماری که دولت روسیه آن را تکذیب کرده است؛ اما رسانه مستقل روسی، نووایاگازتا روز جمعه گزارش کرد که بسیاری از این روس‌های فراری از جنگ به کشورهای همسایه روسیه پناه برده‌اند وزندگی و کسب‌وکار جدیدی را برای خود ایجاد کرده‌اند. درنتیجه این روند، به بهبود اقتصاد کشورهایی که میزبان آن‌ها شده‌اند، کمک کرده‌اند.

بانک جهانی گزارش داده است که تولید ناخالص داخلی منطقه قفقاز، شامل ارمنستان، آذربایجان و گرجستان در سال ۲۰۲۲ در حدود ۷ درصد رشد داشته است که این رقم فراتر از حد انتظار بوده است. بانک جهانی نرخ رشد برای منطقه قفقاز در سال ۲۰۲۲ را ۵٫۶ درصد پیش‌بینی کرده بود.

به گفته بانک جهانی ارمنستان که زمانی آن را سیلیکون ولی اتحادیه جماهیر شوروی می‌نامیدند، شاهد رشد اقتصادی ۱۲٫۶ درصدی بوده است، درحالی‌که نرخ پیش‌بینی‌شده رشد این کشور ۷ درصد بوده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در ارمنستان این رشد قابل‌توجه اقتصاد را مدیون ورود روس‌ها، به‌ویژه روس‌های متخصص در حوزه فناوری اطلاعات می‌دانند. بانک مرکزی ارمنستان هم در اوایل سال جاری اعلام کرد روس‌ها در سال گذشته ۱٫۷۵ میلیارد دلار سرمایه وارد ارمنستان کرده‌اند.

در همین حال بانک جهانی از رشد اقتصادی ۱۰٫۱ درصدی گرجستان در سال گذشته خبر داده است درحالی‌که نرخ رشد پیش‌بینی‌شده برای این کشور ۸٫۸ درصد بوده است. به گزارش بانک مرکزی گرجستان، در سال گذشته میلادی نقل و انتقالات پول از روسیه به گرجستان ۵ برابر شده و از ۴۱۱ میلیون دلار به ۲٫۱ میلیارد دلار رسیده است. حتی قرقیزستان هم از این ماراتن عقب نمانده و رشد اقتصادی آن بر اساس گزارش بانک جهانی از ۴ درصد پیش‌بینی‌شده به ۷ درصد رسیده است.

ترکیه، نقطه کانونی مهاجرت روس‌های فراری از جنگ هم در سال گذشته نسبت به پیش‌بینی ۴٫۷ درصدی رشد اقتصادی فراتر رفته و توانست به رشد اقتصادی ۵٫۶ درصدی دست یابد. به گفته اولگ ایتسخوکی استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس معتقد است عملکرد این کشورها در بهبود نرخ تولید ناخالص داخلی نشان از آن دارد که روس‌های تازه‌وارد پس‌انداز زیادی داشته و نسبت به شهروندان ساکن این کشورها ثروتمندتر بوده‌اند.

در کنار بهبود وضعیت اقتصاد، هجوم روس‌ها به کشورهای همسایه روسیه اما تبعات ناخواسته‌ای هم به دنبال داشته است. بلومبرگ در گزارشی با پرداختن به این موضوع از افزایش تورم در نرخ هتل‌ها و اجاره‌بها در قزاقستان و گرجستان پرداخته است.

کد خبر: ۲۳۳٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha