۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
پیش بینی تولید ۴میلیون قطعه بوقلمون در کشور| تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی؛ دلیل آشفتگی بازار نهاده
بازار گزارش می دهد

پیش بینی تولید ۴میلیون قطعه بوقلمون در کشور| تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی؛ دلیل آشفتگی بازار نهاده

در حالیکه پرورش دهندگان بوقلمون هم مانند مرغداران با چالش کمبود نهاده مواجه اند فعالان معتقدند اگر دولت اجازه دهد متناسب با نرخ ارز، نرخ نهاده ها را هم بازار تعیین کند نوسان قیمتی بسیار کم می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس داده های سازمان غذا و کشاورزی (فائو) در سال ۲۰۲۱ در حوزه تولید گوشت بوقلمون کشورهای ایالات متحده با تولید بیش از ۲ و نیم میلیون تن، برزیل با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن و آلمان با تولید بیش از ۴۴۰ هزار تن در رده برترین تولید کننده های هستند. همچنین کشورهایی همچون لهستان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، کانادا، بریتانیا و مراکش نیز در رتبه های بعدی تولید گوشت بوقلمون قرار دارند.

لهستان، ایالات متحده و آلمان؛ بزرگترین صادر کننده های گوشت بوقلمون

از سوی دیگر در حوزه صادرات گوشت تازه بوقلمون نیز ارزش بازار جهانی بیش از ۲.۵۲ میلیارد دلار است که شامل صادرات گوشت بوقلمون تازه، سرد و منجمد است. این در حالی است که طبق آمار فائو در بخش صادرات گوشت بوقلمون کشورهای لهستان با ۳۷۸ میلیون دلار، ایالات متحده با ۲۸۷ میلیون دلار و آلمان با ۲۶۴ میلیون دلار در جایگاه های نخست صادراتی قرار دارند. کشورهای ایتالیا، فرانسه، مجارستان، اسپانیا، اتریش، هلند، بلژیک، دانمارک و بریتانیا نیز در رده های بعدی قرار دارند.

یک تولید کننده گوشت بوقلمون و فرآورده های آن: در حالی برای سال جاری تولید ۴ میلیون قطعه بوقلمون گوشتی پیش بینی می شود که سال ۱۴۰۰ و پیش از حذف ارز ترجیحی تولید در آستانه ۶ میلیون قطعه بود و مصرف بالا رفته بود

بر اساس این گزارش در حالی که همانند دیگر تولید کننده های حوزه طیور، پرورش دهندگان بوقلمون کشور نیز با مسائلی در زمینه تامین نهاده، بازار، تولید و دیگر موضوعات روبرو هستند، اما تولید کماکان ادامه دارد و بازار تامین است. «پیام احمدی» مدیر عامل شرکت فعال در زمینه تولید و پروش بوقلمون گوشتی و مولد، و تولید محصولات فرآوری از گوشت بوقلمون در خصوص تولید این محصول در کشور به بازار می گوید: پیش بینی می‌ شود در سال جاری تولید به ۴ میلیون قطعه برسد همانطور که سال قبل همین مقدار تقریبا تولید داشتیم.

افزایش ۳برابری قیمت تمام شده بوقلمون نسبت به ۱۴۰۱

احمدی افزود: البته در سال ۱۴۰۰ که ارز ترجیحی روی نهاده ها وجود داشت سرانه مصرف کشور بالا رفته بود و تولید کل کشور هم در آستانه ۶ میلیون رسیده بود اما بعد از حذف ارز ترجیحی و بالا رفتن قیمت گوشت، مصرف گوشت در جامعه کاهش یافت و به تبع تولید در این حوزه نیز افت کرده است.

این تولید کننده در خصوص میزان افزایش قیمت تمام شده گوشت بوقلمون نسبت به سال قبل نیز گفت: می توان گفت نسبت به سال قبل ۳ برابر شده است.

احمدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بالا رفتن قیمت مرغ توانسته است تاثیری در مصرف گوشت بوقلمون داشته باشد و مصرف در این بخش افزایش یابد یا خیر گفت: همانطور که می دانید تولید بوقلمون از حدود ۲۴ سال پیش شروع شد و یک روند افزایشی تولید را طی کرده است. اما در رابطه با شرایط فعلی بازار مرغ و اینکه گفته شود گرانی مرغ موجب مصرف بیشتر دیگر محصولات از جمله بوقلمون شده، خیر صحت ندارد. چون همان عاملی که قیمت مرغ را بالا برده به تبع قیمت بوقلمون را هم بالا برده؛ یعنی قیمت این محصول نیز متناسب با شرایط بازار افزایشی است. آن هم در شرایطی که بحث های حمایتی روی تولید بوقلمون نیست و مانند مرغ سهمیه ندارد و لذا نرخ فروش هم در اختیار تولید کننده است.

سیستم بازارگاه و تفاوت نرخ ارز نیما و آزاد؛ اصلی ترین دلایلی آشفتگی بازار

بر اساس این گزارش یکی از اصلی ترین چالش هایی که پرورش دهندگان بخش طیور با آن مواجه هستند بحث تامین نهاد ها است و پرورش دهندگان به طور خاص با کمبود کنجاله سویا مواجه هستند. اگرچه شنیده ها حاکی است به صورت قطره چکانی این نهاده در بازار توزیع شده است اما نگرانی از تامین به موقع نهاده کماکان در بین پرورش دهندگان طیور کشور وجود دارد.

اگر دولت اجازه بدهد متناسب با نرخ ارز نرخ نهاده های دامی را هم بازار تعیین کند بسیاری از حواشی در این بازار و همچنین نوسانات کم خواهد شد

این تولید کننده گوشت بوقلمون و فرآورده های آن در خصوص عمده دلایلی که در آشفتگی بازار طیور نقش داشته است نیز گفت: شاید دلیل اش سیستم بازارگاه است. همچنین اگر دولت اجازه بدهد متناسب با نرخ ارز نرخ نهاده های دامی را هم بازار تعیین کند بسیاری از حواشی در این بازار و همچنین نوسانات کم خواهد شد.

او افزود: اما به هر حال چون قیمت‌ گذاری می شود در یک مقطع بر فرض وارد کنند ها اعلام می کنند چون نرخ دولت با قیمت تمام شده همخوانی ندارد پس نهاده وارد نمی کنیم و دود آن هم به چشم پروش دهنده ها می رود. به هر حال به نظر بنده تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد دلیل اصلی این آشفتگی وضعیت در صنعت ما است.

این تولید کننده همچنین در خصوص وضعیت کیفی خوراک آماده در کشور و دلیل بی اعتمادی پرورش دهندگان به دان آماده نیز گفت: واقعیت این است که یک محصول با کیفیت نمی تواند ارزان باشد. در بازاری که تولید کننده برای امروز به فردا رسیدن تلاش می کند، با آگاهی از اینکه محصول با کیفیت گران است ولی باز به اجبار به سمت محصولات ارزان کشیده می‌ شود. محصول ارزان هم یعنی محصولی که از آن زده شده است در نتیجه این چرخه باطل رخ می دهد و این بی اعتمادی به کارخانجات خوراک هست. در نهایت هم گرایش پرورش دهندگان به سمت کارخانجاتی که محصول ارزانی دارند می رود که آنها هم کیفیت لازم را ندارد و باز این بی اعتمادی تشدید می شود.

وی در پاسخ به این سوال که خوراک تولیدی در کشور از نظر کیفی با تولیدات کدام کشورها قابل رقابت است، گفت: در حوزه تکنولوژی های تولید چیزی کم نداریم و مواد اولیه هم که غالبا وارداتی است. پس اگر خطوط تولید خوب در ایران باشد که هست محصول نهایی به همان کیفیتی که در آلمان تولید می‌ شود می گردد؛ یعنی شرط تولید خوب خطوط تولید با کیفیت و مواد اولیه با کیفیت است.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha