۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
بی برنامگی؛ عامل به هم ریختگی بازار گوشت و مرغ| بخش دولتی حامی تولید کننده نیست
فعال صنعت دام و طیور در گفتگو با بازار:

بی برنامگی؛ عامل به هم ریختگی بازار گوشت و مرغ| بخش دولتی حامی تولید کننده نیست

ایروانی، فعال بخش دام و طیور معتقد است بی برنامگی و گرانی مواد اولیه موجب آشفتگی بازار گوشت و مرغ شده، لذا بخش دولتی باید تمهیداتی بیندیشد تا مواد اولیه ارزانتر به دست مرغدار و دامدار برسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بازار گوشت و مرغ در شرایط بی ثباتی قرار دارد و مصرف کننده ها دائما شاهد افزایش قیمت کالاها هستند، برخی دخالت های بخش دولتی را در این امر موثر می دانند و برخی دیگر معتقدند در صورت تداوم این وضعیت، در ماه های آینده چشم انداز خوبی برای صنعت دام و طیور کشور نمی توان متصور شد.

«مهدی ایروانی»، مدیر عامل شرکتی فعال در حوزه نهاده های صنعت دام و طیور شامل روغن سویا، اسید چرب و دی کلسیم فسفات است که معتقد است برای بهبود شرایط بازار بایستی پرورش دهندگان حتما مورد حمایت بخش دولتی قرار بگیرند.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با این فعال صنعت دام و طیور است.

*با توجه به اینکه اصلی ترین مشتریان کالاهای تولیدی شما فعالان صنعت دام و طیور هستند، در حال حاضر این بخش در فرایند تولید و بازار با چه مسائلی دست و پنجه نرم می کند؟

متاسفانه در صنعت طیور الان حمایت کافی از پرورش دهندگان نمی شود؛ به عنوان مثال کنجاله سویا در بازار کمیاب شده و قیمت آن نیز بسیار بالا رفته است و لذا بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی جوجه ریزی نکرده اند. در واقع در مورد دیگر محصولات هم وضعیت به همین نحو است و شاهد هستیم که تولید کننده های گوشت، مرغ و تخم مرغ کشور این روزها در شرایط بسیار سختی به سر می برند.

*در چنین شرایطی که بر این بخش حاکم است چگونه بازار کالاهای تولیدی خود را مدیریت می کنید؟

اولین راهکار ما برای رقابت در بازار به خصوص در چنین بازاری، صداقت است و صداقت در تولید به تبع تاثیر بر بازار دارد. به این معنا که جنس خالص برای مشتریان ارسال می می کنیم اگرچه در این بازار سود دهی برای شرکت ها از جمله شرکت ما بسیار کم است. بنابراین با مبالغ اندکی سود دهی توانستیم در این بازار جا باز کنیم با این وجود ارائه جنس با کیفیت، رمز ماندگاری هر تولید کننده ای در بازار است.

*با توجه به اینکه افزایش قیمت اولیه از اصلی ترین چالش های تولید کنندگان کلیه حوزه ها است، قیمت مواد اولیه مصرفی شما نسبت به سال قبل چقدر دچار نوسان شده است؟

برای ما نیز افزایش ها چشمگیر بوده است و ما هم با حداقل سود کالای خود را در بازار عرضه می کنیم تا بتوانیم با جنس های خارجی رقابت کنیم. چون جنس های خارجی که وارد می شود نیز نوسانات قیمتی داشته اند، شخصا سعی کرده ایم محصولات با کیفیت بالا تولید کنیم و با آنها رقابت کنیم.

فعال صنعت دام و طیور: با توجه به اینکه افزایش قیمت مواد اولیه از اصلی ترین عوامل موثر بر به هم ریختگی بازار مرغ و گوشت است لذا بخش دولتی باید حمایت کند تا این کالاها با قیمت ارازن تر به دست مرغدار و دامدار برسد تا بازار به سامان بشود

با این وجود قیمت مواد اولیه ما در برخی موارد تا ۲۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته و به تبع ما نیز متناسب با افزایش مواد اولیه مصرفی قیمت محصول نهایی را تغییر داده ایم. به طوری که به عنوان مثال محصول روغن مصرفی ما تا دو سال پیش ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان بود الان به ۴۵ هزار تومان رسیده و لذا می بینید که تا ۳ برابر افزایش داشته است.

*از ابتدای سال صنعت دام و طیور بسیار آشفته است و کارشناسان عوامل مختلفی را در این امر دخیل می دانند. تحلیل شما به عنوان یک تولید کننده از عواملی که باعث شده امروز مرغدار و دامدار تا به این حد ضعیف شود چیست؟

به نظر بنده عامل مهم بی برنامگی است. از سوی دیگر در زمینه مشکلات صنعت دام و طیور کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش کیفیت مواد اولیه از اصلی ترین عوامل است. بنابراین برای روبه راه شدن بازار بخش دولتی باید حامی دامدار و مرغدار باشد؛ به این معنا که هزینه های بیشتری برای مواد اولیه بدهد تا این کالاها با قیمت مناسب تر دست مرغدار و دامدار برسد آن هم در شرایطی که الان دامداران و مرغداران کشور توان بازپرداخت مبالغ بالا را ندارند.

*با این تفاسیر بازار دام و طیور را تا پایان سال چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر بنده اگر شرایط به همین صورت پیش برود که قطعا این صنعت بسیار ضعیف تر می شود در حالی که یکی از صنایع مهم برای مردم است و تخم مرغ و مرغ از غذاهای اصلی محسوب می شود. به عبارت ساده تر ادامه مسیر با شرایط و کمبودهای فعلی و همچنین هزینه های بالای تولید، موجب خواهد شد هم قیمت بالاتر برود و هم تولید کاهش خواهد یافت؛ یعنی وقتی تولید مرغ و تخم مرغ کمتر شود قطعا در بازار شاهد افزایش قیمت ها بیش از قیمت های فعلی نیز خواهیم بود.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میلاد IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      2 0
      مرغ 20 و 30 تومن شد 100 تومن رفت پی کارش از هیچکی هم هیچ کاری برنمیاد