۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
انواع شیر خشک نوزاد، سهمیه ای و دچار کمبود شد| واردات جای تولید داخلی را در نبود ارز ترجیحی می گیرد؟
گزارش بازار از کمبود شیرخشک در داروخانه ها

انواع شیر خشک نوزاد، سهمیه ای و دچار کمبود شد| واردات جای تولید داخلی را در نبود ارز ترجیحی می گیرد؟

بلاتکلیفی چند ماهه تولیدکنندگان شیرخشک از تصمیم گیری مسئولان برای ادامه تخصیص ارز ترجیحی یا حذف و تبدیل آن به نیمایی، منجر به این شده که شیر خشک سهمیه ای و دچار کمبود شود.

بازار؛ گروه ایران: صنعت شیرخشک نوزادان که طی ماه های گذشته مسیر توسعه و افزایش تولید را در پیش گرفته بود امروز دچار مشکلات عدیده ای شده و با کمبود در داروخانه ها و سردرگمی خانواده های دارای کودک شیرخوار همراه شده است.

اتفاقی که در نتیجه عدم تصمیم گیری کارشناسی و به موقع مسئولان در حوزه ادامه تخصیص ارز ترجیحی یا حذف و تبدیل آن به نیمایی و قیمت گذاری دستوری رخ داده است. از این رو نه تولیدکنندگان توانستند به موقع تولید را ادامه دهند و زیان دیدند و نه وارد کنندگان با این سیاست های سختگیرانه توان واردات دارند.

چرا که از یک طرف ارز ترجیحی به قدر کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی گیرد و از طرفی دیگر نیز به رغم درخواست وزارت بهداشت از تولیدکنندگان و ارائه مجوز واردات، بعید به نظر می رسد معضل تامین شیرخشک به این زودی ها برطرف شود.

قفسه های داروخانه ها، خالی از شیرخشک نوزادان

عجیب نیست اگر این روزها در صف دریافت نسخه ایستاده باشید و پدران و مادرانی را بینید که نتوانسته اند شیر خشک کودک دلبندشان را بیابند و گرد خستگی بر پیشانی شان از جستجوهای مکرر نشسته باشد. همانطور که طی بررسی هایی که در یکی از مناطق شمال شهر تهران انجام دادیم و دیدیم که متقاضیان شیرخشک نوزادان با دست های خالی از داروخانه ها خارج می شوند.

دکتر داروخانه برزآبادی: متاسفانه مدتی است که برخی از شیرخشک ها توزیع نمی شود و شیرخشک های معمولی هم دچار کمبود شده اند

در این رابطه متصدی داروخانه ای در محدوده خیابان دیباجی با قفسه تقریبا خالی از شیرخشک به بازار گفت: «توزیع شیرخشک کم شده و دچار کمبود شده ایم اما تعداد مراجعان نسبت به گذشته افزایش یافته است و هر روز چند نفری جویای شیرخشک می شوند و ناچاریم آدرس داروخانه های دیگر منطقه را به آن ها بدهیم.»

دکتر داروخانه برزآبادی که شاهد بخشی از مکالمه بود جلوتر آمد و بیان داشت: «متاسفانه مدتی است که برخی از شیرخشک ها توزیع نمی شود و شیرخشک های معمولی هم دچار کمبود شده اند. همچنین با افزایش شمار متقاضیان شیرخشک می توان به این نتیجه رسید که داروخانه های دیگر هم با مشکل کمبود مواجه شده اند.»

حال و روز داروخانه های دیگر در حوزه شیرخشک نوزادان بهتر نبود. البته برخی از آن ها شیرخشک معمولی و نه سایر انواع آن را موجود داشتند و بعضی دیگر هم ترجیح داده بودند با ادامه کمبودها، قفسه را با کالاهای دیگر پر کنند تا شاید کمبود ها کمتر به چشم بیاید.

توزیع شیرخشک فقط در داروخانه های منتخب

در خصوص کمبود شیرخشک و مشکلاتی که برای مردم و داروخانه ها ایجاد شده است کسری امین لو کارشناس صنعت دارو و فعال در حوزه داروخانه به بازار گفت: «توزیع شیرخشک نسبت به گذشته خیلی کم شده است. همچنین سهمیه داروخانه ها برای دریافت شیرخشک های رژیمی کاهش یافته و طبیعی است که هر داروخانه ای شیرخشک به ویژه انواع رژیمی آن را نداشته باشد.

امین لو: برخی از انواع شیرخشک ها به داروخانه های منتخب توزیع می شود که فقط هشت درصد کل داروخانه های کشور را به خود اختصاص می دهند

وی افزود: در حال حاضر برخی از انواع شیرخشک ها به داروخانه های منتخب توزیع می شود که فقط هشت درصد کل داروخانه های کشور را به خود اختصاص می دهند.»

امین لو در خصوص دلایل کمبود شیرخشک ادامه داد: «به این دلیل که تولیدکنندگان شیرخشک هنوز ارز ترجیحی دریافت می کنند و این ارز هم به قدر کافی و در زمان مناسب به آن ها تخصیص داده نمی شود فعالان این صنف را دچار مشکل کرده است.»

این فعال در حوزه داروخانه تاکید کرد: «اگر مسئولان نسبت حذف ارز ترجیحی از شیرخشک نوزادان تصمیم بگیرند باید قیمت شیرخشک حداقل ۹ برابر افزایش یابد؛ یعنی هر قوطی شیرخشک حدود ۵۰ هزار تومانی در داروخانه باید حداقل ۴۰۰ هزار تومان به دست مشتری برسد.»

رکود تولید و واردات بدون صرفه اقتصادی

امین لو با اشاره به اینکه تولیدکنندگان شیرخشک نوزادان هنوز ارز دولتی می گیرند و دولت قیمت ها را پایین نگه داشته است بیان داشت: این در حالی است که ارز هم به اندازه کافی برای شرکت ها تامین نمی شود. از طرفی نیز ارز دولتی باعث شده که حاشیه سود وارد کننده کمتر شود و وارد کنندگان هم رغبتی به واردات نشان ندهند.»

وی افزود: «به تازگی سازمان غذا و دارو نیز فراخوان داده تا شرکت ها نسبت به تولید شیرخشک با جدیت اقدام کنند یا آن هایی که تمایل به واردات دارند به این حوزه ورود کنند. اما با توجه به حاشیه سود و مشکلات ارزی، کمتر شرکتی نسبت به این موضوع رغبت نشان می دهد.»

این فعال حوزه داروخانه ضمن ابراز نگرانی از تکرار ماجرای دارو برای تولیدکنندگان شیرخشک تاکید کرد: «در حال حاضر حتی اگر محل تامین ارز تولیدکنندگان به نیمایی تغییر یابد باید مسئولان به این نکته توجه داشته باشند که تامین ارز نیمایی هم دچار مشکل شده و در دسترس نیست.»

وی ادامه داد: «زمانی که طرح دارویار اجرایی شد، اختلاف ارز نیمایی و آزاد خیلی کم بود اما الان حدود ۱۵ هزار تومان یا بیشتر اختلاف دارد و مشکلات داروسازان به قبل از طرح دارویار برگشته است. بنابراین نباید موضوع دارو را دوباره برای شیرخشک تکرار کرد.»

اگر مسئولان به سرعت تصمیم مناسبی نگیرند، دولت باید سالانه حداقل ۴۰۰ میلیون یورو صرف واردات شیرخشک نوزادان کند

در این رابطه هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد نیز در گفتگو با بازار از بلاتکلیفی تولیدکنندگان در موضوع قیمت گذاری دستوری و عدم تامین به موقع ارز گلایه کرده است؛ موضوعی که امروز باعث شده خانواده های دارای کودک شیرخوار دچار مشکل شوند.

به گفته رئیس این انجمن، از طرفی مسئولان تاکید دارند که تولیدکنندگان شیرخشک باید ارز نیمایی دریافت کنند که زیر بار اصلاح قیمت شیرخشک نمی روند و تولیدکنندگان نمی توانند با هزینه های فعلی تولید را ادامه دهند.

شایان ذکر است، به گفته کارشناسان این حوزه بخش عمده نیاز کشور به شیرخشک کودکان را همین تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند و اگر مسئولان به سرعت تصمیم مناسبی نگیرند، دولت باید سالانه حداقل ۴۰۰ میلیون یورو صرف واردات شیرخشک نوزادان کند. از این رو نه تنها هزینه گزافی به کشور وارد می شود بلکه اشتغالی که به واسطه تولید ایجاد شده بود نیز از دست می رود.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha