۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه برای مدیریت منابع آبی کشور| تخفیف تعرفه ای درصورت رعایت الگوی مصرف آب
عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجساله هفتم توسعه خبر داد

مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه برای مدیریت منابع آبی کشور| تخفیف تعرفه ای درصورت رعایت الگوی مصرف آب

عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجساله هفتم توسعه در مجلس گفت: کمیسیون مصوب کرد کشاورزانی که در سطح الگوی مصرف آب حرکت می کنند از تخفیف تعرفه ای برخوردار شوند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، امیر قلی جعفری بروجنی، با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه آب و کشاورزی، بیان کرد: خوشبختانه ۹۰ درصد پیشنهادات کمیسیون کشاورزی مجلس پیرو لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید. نگاه ما بر این اساس بود که سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه کشاورزی و آب را در مواد پیش پینی شده منعکس کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه متاسفانه از برخی نکات در لایحه برنامه هفتم توسعه غفلت شده بود، که به آن پرداختیم بیان کرد: ما باید برخی نکات را در لایحه برنامه هفتم توسعه اصلاح می کردیم تا فشاری به بخش کشاورزی نیاید.

وی با اشاره به بررسی مسائل مربوط به تعرفه آب بهای روستایی در لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: به حمدالله مصوبات در این بخش هم مصوبات خوبی بود.

جعفری بروجنی بیان کرد: پیرو سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده بود که آب کشاورزی باید ۵ درصد بهره وری شود یعنی ما باید از این میزان کم کنیم این در حالی است که نباید تولیدمان هم کم شود. بنابراین برای برخی این سوال مطرح بود که چگونه باید به این مسئله دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ما می توانیم با رعایت الگوی کشت به این هدف دست پیدا کنیم، بیان کرد:تعیین الگوی کشت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است لذا ما در این بخش سیاستی را اعمال کردیم و گفتیم اگر کشاورزی در سطح الگو حرکت کند از تخفیف برخوردار خواهد شد و مازاد بر الگو باید بهای آب را بپردازد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:پیشنهاد وزارت نیرو در زمینه آب بها این بود که تعرفه های آب بهای روستایی و شهری باهم در لایحه مدنظر قرار گیرد لذا کمیسیون موضوع آب بهای روستایی را مستثنی قرار داد و آن را حذف کرد تا مهاجرت معکوس به روستاها را داشته باشیم.

وی تاکید کرد:همچنین کمیسیون در زمینه تعرفه آب شهری مصوب کرد که کسانی که تا سقف الگو و یا زیر الگو هستند از تخفیف برخوردار شوند و آنهایی که مازاد بر الگو مصرف می کنند بیشتر بپردازند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم می توانند تا سطح الگوی مصرف، آب مصرف کنند، بیان کرد: انهایی که مازاد بر الگو مصرف می کنند شاید کمتر از ۱۰ درصد باشند که باید بهای آن را بپردازند.

جعفری بروجنی با بیان اینکه بخش عمده ای از مصارف آبی ما در بخش کشاورزی است، بیان کرد: برای اینکه بهره وری در حوزه آب شکل گیرد ما این نکته را اضافه کردیم که دولت برای آنها کنتورهای هوشمند نصب کند یعنی بهای کنتور را از کشاورز دریافت نکند که پیش از این، مبلغ فوق از کشاورز دریافت می شد.

جعفری بروجنی تاکید کرد:بنابراین طبق مصوبه کمیسیون وزارت نیرو مکلف شد تا هزینه کنتور هوشمند کشاورزانی که سطح الگوی مصرف آب را رعایت می کنند را بپردازد.

این نماینده مجلس با اشاره به بررسی حوزه آبخیزداری در لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: این موضوع جز سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است که ما آبخوان هایمان را به آبخیز داری ترمیم و حفظ کنیم لذا ما دو الی سه بند در زمینه آبخیزداری در لایحه پیشنهاد کردیم.

جعفری بروجنی با بیان اینکه موضوع سیلاب در لایحه دولت نبود، ادامه داد: از این رو کمیسیون یک بند با سه تبصره را در این بخش مطرح کردیم. در این بخش ما موضوع پایش و پیشگیری را مطرح کردیم تا بتوانیم از خطرات سیلاب جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha