۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
از فرمت ۳+۳ درباره قفقاز استقبال می‌کنیم| افزایش سقف تبادل تجاری به سه میلیارد دلار
وزیر امور خارجه در دیدار وزیر خارجه ارمنستان:

از فرمت ۳+۳ درباره قفقاز استقبال می‌کنیم| افزایش سقف تبادل تجاری به سه میلیارد دلار

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) دوم مرداد ماه در تهران میزبان «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در محل وزارت امور خارجه بود، بعدازظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه ارمنستان که دومین بار است در دولت سیزدهم به تهران سفر می‌کند، بعد از دیدار با امیرعبداللهیان با آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور هم دیدار و گفت‌وگو کرد و بعد از آن دو وزیر در نشست خبری در محل وزارت امور خارجه حضور یافتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست خبری به همتای ارمنستانی خیرمقدم گفت و افزود: ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم. با کشورهای واقع در قفقاز جنوبی پیوندهای ریشه دار تاریخی و فرهنگی و تمدنی داریم.

وزیر خارجه بیان کرد: قفقاز جنوبی در سیاست همسایگی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت مناسبات دوستانه، گسترش ارتباطات و همگرایی بین کشورهای این منطقه استقبال می‌کنیم و در این راستا از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مسیر گفت‌وگو و تمرکز بر صلح در منطقه قفقاز تمرکز دارد. سفر ماه گذشته اینجانب به باکو و دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و دیدار امروز با وزیر خارجه ارمنستان و همچنین دیدار ماه‌های گذشته آقای پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان از ایران در راستای تلاش ایران برای تمرکز منطقه قفقاز بر صلح و امنیت پایدار است.

وزیر خارجه بیان کرد: باور داریم تقویت گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه و همسایگان ما نقشی مهم در درک مشترک و همچنین ترسیم چشم اندازی مطلوب مبتنی بر منافع مشترک یکایک کشورهای این منطقه است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: باور داریم قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها، صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وزیر خارجه اظهار داشت: درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفت‌وگو کردیم. معتقدیم دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود. صلحی جامع و پایدار، صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد.

به گفته امیرعبداللهیان این صلح نیازمند کاربرد زبان دوستی و همکاری بین دولت‌ها و ملت‌هاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: معتقدیم که هرگونه مذاکره باید در فضایی متوازن همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام شود و نتایجی ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین را در پی داشته باشد.

وزیر خارجه بیان کرد: متاسفانه برخی از کنشگران خارجی به دنبال صف بندی‌ها و سوءاستفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند. ما از فرمت و سازوکار گفت‌وگوهای موسوم به ۳+۳ بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست که در آن از جمله ارمنستان و آذربایجان نیز حضور خواهند یافت، به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: امروز درباره کریدورهای موجود در منطقه، ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای سنتی و تاریخی دو کشور گفت‌وگو کردیم. دو کشور بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تأکید ویژهای دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در گفت‌وگوهای امروز با همتایم توضیح دادم که در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان شنیدیم که نگاه به کریدور زنگنه‌زور در راستای رفع موانع از سوی ایشان مطرح شد و آقای علی‌اف اطمینان داد که جمهوری آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور و بستن مسیرهای مواصلاتی و تاریخی موجود بین ایران و ارمنستان نبوده و هرگز نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما نیز برای مقامات جمهوری آذربایجان توضیح دادیم حتی در شرایط بحران، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه مسیر مواصلاتی آذربایجان به نخجوان را مسدود نکرده و در این رابطه توافقی بین دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در گفت‌وگوهای امروز راجع به برخی مسائل منطقه‌ای مشورت و رایزنی داشتیم و در خصوص مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و اجرایی سازی پروژه‌های تعریف شده همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر به ویژه در یک سال گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با کشور همسایه و دوست ارمنستان برداشته شده، یادآور شد: معتقدیم همچنان ظرفیت‌های فراوانی فراروی ما برای توسعه بیشتر همکاری‌ها وجود دارد.

وی گفت:‌ ما در جهت گیری اولیه خود به صورت جدی برای رسیدن به سقف تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن به سه میلیارد دلار در حرکت هستیم. گام‌های مهمی در این خصوص برداشته شده است. حضور امروز وزیر خارجه ارمنستان در تهران با یک هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته است و آن پیگیری جدی توافقاتی است که بین آقای رئیسی و آقای پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در آخرین دیدارشان مورد توافق قرار گرفت.

وزیر خارجه بیان کرد: دو کشور ظرفیت‌های مکمل متعددی در حوزه حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و صنعتی دارند. اتفاق نظر داریم که به همکاری‌های خود در حوزه تهاتر گاز و برق گسترش و توسعه دهیم. تکمیل پروژه خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستورکار جدی ما قرار دارد.

وی گفت: همکاری‌های خوبی نیز در زمینه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری بین ما در جریان است.

امیرعبداللهیان یک بار دیگر به همتای ارمنستانی و هیأت همراه خوشامد گفت.

وزیر خارجه ارمنستان نیز در این نشست گفت که جمهوری اسلامی ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود.

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان به منظور دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰ به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha