۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
رفع موانع بانکی اولویت اصلی تجارت ایران و صربستان خواهد بود
وزیر جهاد کشاورزی:

رفع موانع بانکی اولویت اصلی تجارت ایران و صربستان خواهد بود

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با رئیس مجلس صربستان با اشاره به آمادگی ایران جهت توسعه تبادلات و تامین نیازهای متقابل گفت: رفع موانع بانکی و ارزی می تواند به گسترش تجارت تهران با بلگراد کمک زیادی کند.

به گزارش بازار، محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در دیدار با ولادیمیر اورلیچ رییس مجلس صربستان با اشاره به رابطه تاریخی ایران و صربستان از گذشته تا کنون گفت: ما تلاش می‌کنیم در جهت توسعه اقتصادی و کشاورزی، این روابط گسترش یابد.

وی افزود: ایران در یک موقعیت ممتاز جغرافیایی قرار گرفته و این می‌تواند برای کشورهای اروپای شرقی و به ویژه صربستان قابل ملاحظه باشد.

وی با اشاره به رویکرد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با کشورهای مختلف گفت: تاکید دولت آقای رئیسی هم تداوم روابط با کشورهای دوست است و در این چارچوب، ما این روابط را در زمینه کشاورزی با توجه به توانایی های خوبی که در زمینه های کشاورزی داریم از جمله شیلات و آبزی پروری با صربستان دنبال خواهیم کرد.

نیکبخت افزود: سهم قابل توجهی از آبهای آزاد متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و فرصت خوبی برای آبزی پروری داریم همچنین در زمینه های علمی هم ظرفیت های خوبی در کشور ما وجود دارد و در زمینه های باغبانی من جمله کشت پسته در شرایط مطلوبی قرار داریم و در سایر محصولات باغی مثل خرما و مرکبات هم تولید و صادرات قابل توجهی داریم.

وی ادامه داد: صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی دیگر از زمینه هایی است که آمادگی داریم در آن از ظرفیت و توان سرمایه‌گذاران صربستانی استفاده کنیم و صمیمانه از آن استقبال می کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تجارت کود فسفات با صربستان خاطر نشان کرد: بخش زیادی از کود فسفات را از صربستان تامین می کنیم و آمادگی داریم از صربستان گوشت و ذرت را نیز تامین کنیم و در زمینه انتقال دانش و تکنولوژی هم آمادگی همکاری داریم تا روابط خود را گسترش دهیم اما همه این ها نیازمند تسهیل ارتباطات بانکی است و همکاری بخش های مربوط دو کشور در این زمینه برای انتقال ارز و رفع موانع تبادلات مالی بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان با اشاره به نقش مجالس دو کشور در توسعه روابط ایران و صربستان گفت: نگاه مثبت مجالس ایران و صربستان در توسعه روابط اقتصادی موثر بوده و قطعاً مسیر کار و رسیدن به اهداف را تسهیل خواهد کرد.

رئیس مجلس صربستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی مجلس شورای اسلامی از هیئت پارلمانی گفت: همه گروه پارلمانی احساس خوبی از مهمان نوازی شما دارند و صحبت های خوبی در مجلس ایران با رییس مجلس و رییس جمهور انجام شد و آمادگی همکاری در بخش های مختلف را داریم.

وی افزود: ما برای تحکیم روابط و اجرای توافقات رؤسای جمهور به ایران سفر کردیم و این موضوع یکی از اهداف سفر ما است، همچنین یکی از مواردی که در سفر وزیر خارجه ایران به بلگراد به آن اشاره شده بود توسعه روابط کشاورزی بود و خوشحالم در سال جاری دستاوردهای خوبی در این زمینه داشتیم و البته تلاش می‌کنیم سطح مبادلات ارتقاء یابد، همچنین توافقات خوبی در مورد بذر، گوشت و ذرت شده و تاکید داریم حجم مبادلات افزایش پیدا کند.

اورلیچ تصریح کرد: از سوی ما آمادگی و اراده همکاری وجود دارد تا تبادلات تجاری و روابط دوستانه را گسترش دهیم ضمن اینکه برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در پاییز و پیش بینی روش های نوین و جدید همکاری برای رسیدن به اهداف می تواند موثر باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی صربستان و ایران نیز در این نشست تصریح کرد: تعداد اعضای گروه دوستی ما در این دوره به ۲۸نفر رسیده و این افتخار را داشتیم چندسال گذشته میزبان گروه دوستی پارلمانی ایران باشیم و تعدادی از گروه دوستی پارلمانی صربستان و ایران عضو کمیسیون کشاورزی مجلس صربستان هستند و صحبت های امروز را به آنها منتقل خواهیم کرد.

در این دیدار پیمان پاک معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به حجم ۱۳۰میلیون تنی تولیدات کشاورزی کشورمان گفت: ترسیم یک نقشه راه در حوزه تجارت کشاورزی بین دو کشور و همکاری های کشاورزی از طریق تهاتر می تواند به هر دوکشور کمک فراوانی کند.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha