۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
سهم ۱۴ درصدی ایران از گردش مالی محصولات حلال در دنیا

سهم ۱۴ درصدی ایران از گردش مالی محصولات حلال در دنیا

مدیرکل امور بین الملل و حلال سازمان ملی استاندارد گفت: ۶۰ درصد گردش مالی حلال، یعنی حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار، در حوزه غذای حلال است

به گزارش بازار، سید ابراهیم ابراهیمی گفت: کشورمان عضو انجمن صادرکنندگان حلال با حضور ۴۲ کشور فعال است. بر اساس قوانین جاری، «قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد» که در سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، تنها مرجع رسمی صدور نشان حلال، سازمان ملی استاندارد ایران است.

رئیس سازمان استاندارد حلال افزود: امروز بر اساس آخرین آمار موجود، گردش مالی حلال در جهان حدود ۲۸۰۰ میلیارد دلار است که از این ۲۸۰۰ میلیارد دلار، ۶۰ درصدش حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار مربوط به گردش مالی غذای حلال است. گزارشی که در حوزه حلال داده می‌شود این است که در بین ۱۰ کشور صادرکننده نشان حلال در جهان، حتی یک کشور اسلامی هم وجود ندارد.

سازمان ملی استاندارد ملی ایران برای اولین بار در مهر ماه سال ۱۳۸۸ اولین استاندارد غذایی حلال خود را با عنوان ایزری ۱۲ هزار (ISIRI ۱۲۰۰۰) تدوین کرده و در ۱۶ کمیته فنی اسمیک که در زمینه‌های مختلف، استانداردسازی می‌کند، عضویت دارد. مسئولیت کمیته TC۶ که کمیته کشاورزی هست با جمهوری اسلامی ایران است. تدوین استانداردهای خرما و زعفران به جمهوری اسلامی احاله شده و به صورت فعال کشور ما و سازمان ملی استاندارد در این حوزه فعال است.

ابراهیمی افزود: در حوزه صدور نشان حلال، عضو آحاک یا انجمن صادرکنندگان نشان حلال است جمهوری اسلامی ایران که نشان حلال جمهوری اسلامی ایران مورد قبول همه کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و خیلی از کشورهای غیر اسلامی هم هست که با آن‌ها تفاهمنامه داریم، پذیرش متقابل استانداردهای غیرحلال مان در کنار آنها، پذیرش نشان حلال را هم داریم. مانند ویتنام و روسیه، فیلیپین را در حال مذاکره هستیم، بلاروس و کشورهای غیر اسلامی دیگر هم در زمینه استانداردسازی حلال و فعالیت‌های مشترک تفاهم نامه داریم، در حال گسترش هم هست. این‌ها را عرض کردم به این خاطر که نشان حلال جمهوری اسلامی ایران که بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی صدور نشان حلال در جمهوری اسلامی ایران هست. بعضاً شایع می‌کنند که نشان ملی حلال جمهوری اسلامی ایران توسط برخی از کشورها قابل قبول و اعتبار و پذیرش نیست، به هیچ وجه صحت ندارد و از آن جایی که سازمان ملی استاندارد ایران عضو OIC و اسمیک است، همه کشورهای عضو آن سازمان‌های بین المللی، نشان حلال سازمان ملی استاندارد ملی ایران که نشان ملی حلال است را قبول دارند و همکاری‌هایی هم در زمینه آموزش، تدوین استانداردهای حلال هم از طریق اسمیک و هم خارج از اسمیک با خیلی از کشورها همکاری داریم.

رئیس سازمان استاندارد حلال بیان کرد: اکثر مشتری های محصولات حلال در کشورهای غیراسلامی هستند که اقلیتی مسلمان در کشورهای غیراسلامی هستند و در سال‌های اخیر حساسیت برای استفاده از محصولات حلال بیشتر پیدا شده و رغبت و اقبال بسیار گسترده‌ای را در بین مسلمانانی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می‌کنند برای استفاده از محصولات حلال را شاهد هستیم.

رئیس سازمان استاندارد حلال افزود: در بازار حلال، غذای حلال؛ سهم کشورمان بسیار پایین است، ولی در ماه‌های اخیر با بسترسازی‌ای که برای صدور نشان حلال در سازمان ملی استاندارد ایران شده، هم تعداد صدور نشان حلال بیشتر شده و هم تقاضای نشان حلال از طرف تولید کنندگان و صادر کنندگان بیشتر شده و اگر به همین منوال پیش رود و نشان حلال توسط سازمان‌های مرتبط با تجارت و صادرات مورد حمایت قرار بگیرد در سال‌های آتی شاهد این خواهیم بود که سهم جمهوری اسلامی ایران در بازار حلال به ویژه بازار غذای حلال به مراتب بیشتر از وضعیت امروز خواهد بود.

وی گفت: از نظر مأخذ، منشأ و استناد به استانداردهای بین المللی هیچ فرقی با استانداردهای ما ندارند، نشان حلال جمهوری اسلامی ایران که نشان حلال ۱۲۰۰۰ هزار است با نشان حلالی که سایر کشورها صادر می‌کنند از نظر محتوا و الزامات، هیچ فرقی ندارند.

رئیس سازمان استاندارد حلال گفت: نشان حلال الزاماتی دارد که در استانداردهای اجباری دیده نشده، مثل این که برخی از افزودنی‌هایی که از نظر سلامت شاید مورد قبول واقع شود، ولی از نظر شرعی مورد پذیرش نیست. ما عمده بحث نشان حلال در مواد غذایی، افزودنی‌ها و ژلاتین مورد استفاده است. ژلاتین مورد استفاده در موارد غذایی حتماً بایستی حلال باشند. هر کشوری برای خودش نشان حلال دارد. نشان حلال مالزی، اندونزی، حتی در کشورهای غیراسلامی نهادهایی که می‌خواهند نشان حلال دهند باید نهادهای اسلامی باشند، مسلمان باشند و استانداردهای اسمیک را اعمال کنند.

ابراهیمی گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای سود بیشتر خودشان، برای حضور در بازار حلال منطقه و جهان، نشان حلال سازمان ملی استاندارد که مورد تأیید همه کشورهای عضو OIC و حتی غیرمسلمان‌ها هم هست را دریافت کنند

رئیس سازمان استاندارد حلال افزود: ما با ۱۴ کشور غیرمسلمان تفاهمنامه داریم، یا در شرف امضای تفاهمنامه و برنامه اجرایی تفاهمنامه هستیم که نشان حلال جمهوری اسلامی ایران را می‌پذیرند و بر اساس این تفاهمنامه‌ها و برنامه‌های اجرایی که داریم، صادرکنندگان هیچ مشکلی برای صادرات به آن کشورها نخواهند داشت.

کد خبر: ۲۳۳٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha